$
בורסת ת"א

חמש הערות על דו"חות בזק

המתנה שלא היתה, שלמה רודב מטייל בישראל, האייפון עוד לא הגיע לדו"חות, בינלאומי זה גם בישראל וכמה מנויים יעזבו את yes לטובת הממירים הדיגיטליים?

גילעד נס 14:1905.11.09

1. ההפתעה והאכזבה שחיכו לאלוביץ'

 

מי שמביט בענין רב על דו"חות בזק ברבעון הנוכחי והרבעון הבא הוא שאול אלוביץ' ומשקיעי סמייל. סמייל תהפוך לבעלת גרעין השליטה בבזק רק ברבעון הראשון או השני של 2010, אם יושלמו עד אז כל הסכמי המימון וקבלת האישורים הרגולטוריים והעסקיים הרלוונטיים, אולם בהסכם הרכישה של אחזקות בזק מול קבוצת סבן-אייפקס-ארקין כבר הבטיחה לעצמה סמייל את הדיבידנד שתחלק בזק במרץ 2010, שיתייחס לתוצאות המחצית השנייה של שנת 2009.

 

שתי עובדות שנחשפו היום משנות במעט את היקפו של אותו דיבידנד – מחד, בזק רשמה רווח של 1.5 מיליארד שקלים ברבעון הנוכחי כתוצאה משינוי הרישום החשבונאי של yes, לעומת צפי של חלק מהאנליסטים לרווח בסך 1.2 מיליארד שקלים, וטווח של 1.4-1.2 מיליארד שקלים שציינה בזק בעצמה לפני מספר חודשים, עת הודיעה על המהלך המסתמן. תוספת של בין 100 ל-300 מיליון שקלים לרווח היתה מיתרגמת לתוספת של בין 30 ל-90 מיליון שקלים בחלקה של סמייל באותו דיבידנד עתידי.

 

מה דעתך על מניית בזק:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

אלא שאז הגיעה הבשורה באשר להפרשה שתרשום בזק בתוצאות הרבעון הרביעי והשנה כולה בגין פרישת עובדים, כהמשכו של תהליך שהוחל בו כבר ב-2007. בזק תפריש במצטבר 266 מיליון שקלים, שמתייחסים לפרישת עובדים בשנה הנוכחית ולפרישת עובדים ב-2010. הפרשה זו למעשה מנטרלת את ההפתעה הנעימה שהציגה הרווח בגין רישום yes כחברה כלולה, שכן היא גורעת באופן ישיר מהרווח הנקי של הקבוצה.

 

2. פה ושם בארץ ישראל

 

"אנחנו מאוד גאים בתוצאות, שמציינות עוד רבעון שיא מבחינה פיננסית", אמר יו"ר בזק, שלמה רודב, ל"כלכליסט". "התוצאות הללו נגזרות מאלפי עובדים במספר חברות תחת הקבוצה שעובדים קשה מאוד על מנת לספק שירותי תקשורת לאזרחי ישראל, עושים זאת ביעילות ובהתמדה, ואנחנו חייבים להם תודה גדולה".

 

רודב ציין כי בבזק נערכות באופן תמידי בדיקות פנימיות וחיצוניות שמטרתן, כהגדרתו, לוודא כי החברה מצטיינת גם בפרמטרים שאינם מתבטאים בדו"חות הכספיים, כגון רמות השירות לצרכנים, חוזק המותג, שביעות הרצון של הלקוחות ושביעות הרצון של העובדים. "יש לנו את קבוצת ההנהלה שהיא לטעמי הטובה ביותר בשוק התקשורת הישראלי, ואחת מהטובות בעולם", אמר רודב. "ההשקעות שלנו בטכנולוגיה, כולל ברשת ה-NGN החדשה, לא נגזרות רק מראיה פיננסית קצרת טווח, אלא מתוך מחשבה לאומית, והראיה היא מידת הפריסה שלנו באיזורים שאינם רק בשינקין או הרצליה פיתוח אלא במקומות רבים ברחבי המדינה".

 

שאול אלוביץ' (מימין) ושלמה רודב שאול אלוביץ' (מימין) ושלמה רודב צילום: רונן טופלברג

 

בדבריו של רודב ניתן למצוא עקיצה לעבר המתחרה הוט, שהכריזה בחודש שעבר על תחילת פעילות רשת ה-UFI שלה, בקצבים של עד 100 מגה. בבזק, שעד קרוב מאוד להשקת ה-UFI של הוט התמקדו בעיקר בציון מהירויות הגלישה של ה-NGN, שינו מאז טקטיקה ומדגישים כיום את רמת הפריסה הארצית של ה-NGN, לעומת האיזורים המוגבלים, כרגע, של ה-UFI. בהוט מבטיחים שעד סוף 2010 תושלם הפריסה של הרשת שלהם, בעוד בזק מבטיחה להגיע לפריסה של 80%, כך שאנו צפויים בחודשים הקרובים לקרב גיאוגרפי לא קטן, שבו ישובים מסויימים יקבלו יחסי ציבור שיפתיעו אפילו אותם. מבלי לפגוע באהבת הארץ הכנה של רודב, ספק אם המשפט "אפילו מצפה יריחו כבר מרושתת" היה מושמע באוזנינו בהקשר אחר.

 

3. חברות הסלולר דחו את הקץ

 

בפלאפון יכולים לרשום עוד רבעון מצויין, שבו החברה הצליחה להציג עלייה בהכנסות אך תוך ירידה זניחה בשיעור ה-EBIDTA, מ-34.8% ברבעון המקביל אשתקד ל-34.4% ברבעון השלישי השנה. אורי ליכט, מנהל המחקר באי.בי.איי, מאמין שפלאפון תהיה חברת הסלולר היחידה שתציג צמיחה ברבעון השלישי, לעומת אווירת "שימור" של סלקום ופרטנר. את התחזית של ליכט ניתן יהיה לבחון ביום שני, עת תפרסם פרטנר את דו"חותיה, וב-16 בחודש, עת תפרסם סלקום את דו"חותיה.

 

סביר להניח שהמצב היה שונה לו היה מתחיל שיווק האייפון במועדו המתוכנן, כלומר לפני תום הרבעון השלישי, שכן ההוצאות הגדולות על רכישת המכשירים וההערכות מבחינת הדרכות ושיווק, שהיו מקדימות בכמה שבועות ואפילו חודשים את הביטוי הפיננסי של הצפי להגדלת ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ללקוח) בידי לקוחות האייפון, היו משנות את תמונת הרווח הנוכחית. ההערה הזו כמובן תקפה לכל שלוש ספקיות הסלולר, שמיהרו להנפיק אזהרות באשר להשפעת סבסוד האייפון על תוצאותיהן כבר בעת פרסום דו"חות הרבעון השני, אך בפועל זכו למספר חודשי השהיה בטרם סעיף זה מתחיל לתת את אותותיו על השורה התחתונה. בינתיים, בפלאפון ממשיכים להגדיל את שיעור ההכנסות משירותי התוכן ושירותי ערך מוסף אחרים, בעיקר תודות לכניסת מכשירים מתוחכמים הפועלים ברשת החדשה מתוצרת נוקיה, סוני אריקסון וסמסונג.

 

4. בזק בינלאומי משקיעה ב-IT

 

איציק בנבנישתי, מנכ"ל בזק בינלאומי, מרוצה מהתוצאות שהציגה החברה שלו. תחום השיחות הבינלאומיות נפגע לא רק מהתחרות העזה בענף עצמו, אלא גם כתוצאה מהקטנת כמות התיירים היוצאים והשיחות המיועדות להם, וכך צריכה החברה, כמו גם מתחרותיה, למצוא מקורות צמיחה במקומות אחרים. בבזק בינלאומי החליטו להתמקד בתחום שירותי ה-IT, שאמנם הכניס אותם לתחרות ישירה מול חלק מספקי השירותים שלהם לשעבר, אבל לפחות לפי התוצאות הכספיות מצליח להניב את המצופה ממנו, יחד עם תחום האינטרנט.

 

מנכ"ל בזק בינלאומי, איציק בנבנישתי מנכ"ל בזק בינלאומי, איציק בנבנישתי

החברה החלה לאחרונה בקמפיין תחת המותג "Private NGN", שבמסגרתו היא מבטיחה ללקוחות המתחברים למהירויות הגבוהות של רשתות ה-NGN של בזק וה-UFI של הוט כי הם יזכו להקצאת משאבים נפרדת הן ברמת השירות, והן ברמת משאבי הרשת. בזק בינלאומי לא רק "רוכבת" על המותג שהמציאה החברה האם, בזק, אלא גם נוקטת באסטרטגיה המנוגדת למתחרותיה, שמציעות ללקוחות שדרוגים במחירים אטרקטיביים (ולעיתים אפילו חינם) במעבר לרשת המהירה.

 

אם לתמצת את עיקרי המהלך, הרי שהחברה משדלת לקוחות פוטנציאלים שכבר החליטו לשדרג את מהירותם, לעשות כן באמצעותה, כמו גם לשמר את הלקוחות הקיימים מפני עזיבה למתחרים באמצעות הבטחה לקבלת המהירות שאליה נרשמו, באמצעות אותה הקצאת משאבים בחברה עצמה. כחברה שבעבר התמקדה בעיקר במחיר זול, המהלכים האחרונים מסמנים את הגישה של בנבנישתי, שדוגלת בשיפור השירות והמוצרים, לא באמצעות מלחמת מחירים. נכון לעכשיו, התוצאות של החברה תומכות בהנחה של בנבנישתי שניתן להציג רווח גם בשוקים רוויים כאינטרנט.

 

אלא שדווקא מצד החברה האם מגיע האיום על אותה הנחה - ספקיות האינטרנט אמנם מחייבות את הלקוח הסופי על בסיס מהירות החיבור שלו, ואינן מגבילות אותו במידת צריכת התעבורה בפועל. מאידך, הספקיות עצמן משלמות לספקיות התשתית, בזק והוט, על בסיס הצריכה בפועל. בעידן שבו מהירויות ה-NGN וה-UFI אמורות לגרום למשתמשי הקצה להגביר את תעבורת המידע בפועל, יגרמו הללו לספקיות האינטרנט לשלם יותר כסף לספקיות התשתית. למרות שספקיות האינטרנט כבר הביעו בפני ספקיות התשתית את טענותיהן בנידון, לפחות שתי ספקיות אינטרנט מצויות במצב לא נוח - בזק בינלאומי היא הרי חברה בת של בזק, ספקית התשתית, וככזו היא אמנם מתנהלת כחברה עצמאית עם אינטרסים משלה, אך עדיין חיה בצילה של החברה האם ושיקוליה. בנוסף, סמייל נמצאת כעת באיזור הדמדומים שבו היא אמורה לפעול לשינוי המצב הקיים מול בזק, אך בעוד מספר חודשים יחזיקו בעלי המניות שלה בבעלות על גרעין השליטה של אותה בזק.

 

5. מסתבר שאנשים עדיין רואים טלוויזיה

 

ב-yes מציגים גיוס נטו של כ-5,000 לקוחות ברבעון השלישי, במקביל לדיווחים על רכישת עשרות אלפי ממירי DTT בידי הציבור, המאפשרים להתנתק מספק טלוויזיה רב ערוצית ולחסוך בתשלום חודשי. בעוד מספר שבועות נדע האם בהוט שוררת תמונה דומה, או שהחברה תמשיך לדווח על אובדן מנויים, אבל רון אילון, מנכ"ל yes, תולה את ההצלחה בגיוס ושימור המנויים בשיווק אגרסיבי של מכשיר ה-יס מקס HD, שהוביל לא רק לצירוף מנויים חדשים, אלא להגדלת ההכנסה ממנויים קיימים ששידרגו את מכשירם והחלו לצרוך גם ערוצי HD בתשלום.

 

ערן יעקובי, אנליסט התקשורת של לידר, מציין כי לו היתה מכניסה בזק את yes לדו"חותיה באופן מלא, היתה הקבוצה כולה רושמת הכנסות בסך 3.3 מיליארד שקלים ברבעון, כ-2% יותר מהרבעון השני, וכ-4% יותר מהרבעון המקביל אשתקד.

 

אילון מציין גם נקודה המדגישה את האתגר האמיתי שבו מצוי שוק התקשורת מעבר למלחמות על נתחי השוק - הטיפול בלקוח. ל-yes כ-570 אלף מנויים, ועל אף שהחברות מציינות רק את מספר המנויים נטו שמתווספים להן מדי רבעון, מסתבר שב-yes התנהלה מתחילת השנה תנועה של כ-140 אלף מנויים אליה וממנה - נוטשים להוט או ל-DTT, אל מול מצטרפים חדשים (שבסופו של דבר הטו את הכף לטובת רווח נטו של מנויים). כאשר כשליש מבסיס המנויים מתחלף במהלך שלושה רבעונים, כמות הפעילות המיועדת לטיפול באותם לקוחות, הן בבואם והן ביציאתם, היא מאתגרת, בלשון המעטה.

 

התחרות העזה בין חברות התקשורת ובהן חברות הטלוויזיה הרב ערוצית מטופלת לא רק באמצעות מוצרים חדשים, שיווק מאסיבי ותמחור אטרקטיבי, אלא גם, ואולי בעיקר, באמצעות נציגי השירות ומערכות הטכנולוגיה המשרתים אותם.

 

בזק צירפה לדו"חותיה גם הערכת שווי עדכנית שבוצעה עבורה בידי משרד רו"ח יצחק סוארי, לצורך חישוב אותו שינוי רישום חשבונאי שהוביל לרווח ההון. בסוארי ביצעו עבודה שניסתה גם לחזות את השפעת הממירים הלוויינים על היקף נטישת המנויים של yes, ולהערכתם בשלוש השנים הקרובות יעזבו את החברה כ-30-25 אלף מנויים בלבד (כ-5% מהמנויים), וזאת כיוון שלדעתם ממירי ה-PVR (יס מקס) תורמים לשימור לקוחות. מצבת הלקוחות הכוללת של yes צפויה להישאר על כנה באותה תקופה ולהסתכם בתוספת זעירה של כ-8,000-7,000 לקוחות, כנגזר מהגידול באוכלוסיה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x