$
אינטרנט

ניתוח כלכליסט: בזק תתחיל להרוויח מרשת ה-NGN בתוך 3 שנים

רשת האינטרנט המהיר תאפשר לבזק לחסוך 600–700 מיליון שקל מדי שנה בהוצאות תחזוקה וצריכת חשמל מופחתת, ולהחזיר חלק מההשקעה גם באמצעות מכירת כבלי נחושת ונדל"ן שייהפך למיותר

גילעד נס 11:4422.09.09

בשבוע שעבר השיקה בזק את רשת ה־NGN שלה באירוע רב־רושם שיועד בעיקר ללקוחותיה העסקיים של החברה, אך גם ניסה להציג בפני המבקרים את חזון הבית החכם של האזרח הפשוט, שיתבסס על קישוריות פס רחב לאינטרנט. אך מלבד חזון, השקת הרשת החדשה עשויה לחסוך לחברה מאות מיליוני שקלים בשנה ובכך לסייע בהחזרת ההשקעה ברשת (המוערכת ב־800 מיליון שקל עד 1.4 מיליארד שקל) בתוך 3–5 שנים.  

מה דעתך על מניית בזק:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

לבזק היו בסוף הרבעון השני של 2009 מעט יותר ממיליון לקוחות ADSL, לעומת כ־700 אלף לקוחות פס רחב בכבלים של HOT. שתי החברות מצהירות על שדרוג רשתות התקשורת שלהן, אולם בזק נוקטת גישה שיווקית יותר, ומאז יוני השנה מקפידה לטפטף באמצעי התקשורת פרטים נוספים על ה־NGN. ב־HOT מעדיפים, לטענתם, להכריז על זמינות הרשת שלהם במועד שבו היא אכן תהיה רלבנטית למספר משמעותי של לקוחות, ככל הנראה בחודשיים הקרובים.

 

עד כה נפרסה רשת ה־NGN של בזק בכ־12% משטחה של ישראל, ובבזק מעריכים כי בתוך 3 שנים תרושת יותר מ־80% מהמדינה. כעשרת אלפים לקוחות כבר התחברו לחבילות החיבור החדשות שהוצגו בחודש יוני, במהירויות של 10 ו־15 מגה־ביט לשנייה, ובשבוע שעבר הכריזה בזק על חבילות חיבור במהירויות של 20 ו־30 מגה־ביט. אך בשוק מעריכים כי קצב האימוץ של המהירויות החדשות יהיה אטי, בהתחשב במחירן הגבוה של החבילות.

 

מהירות החיבור הממוצעת בקרב לקוחות בזק היא כיום כ־2.7 מגה, ויותר מ־57% מהלקוחות מחוברים לחבילות שמהירותן יותר מ־2 מגה. ב־HOT מסרבים לחשוף את מהירות החיבור הממוצעת, אך לפי הערכות בשוק מדובר במהירות ממוצעת נמוכה יותר.

 

ימכרו נחושת ונדל"ן

 

במריל לינץ' מעריכים כי לאחר שתושלם פריסתה של הרשת ברחבי המדינה, תוכל בזק לחסוך באופן תיאורטי כ־600–700 מיליון שקל מדי שנה בהוצאות תפעוליות (OPEX) - חיסכון של כ־85% מעלות תפעול הרשת כיום. כך שבסוף תהליך פריסת הרשת, ככל הנראה ב־2012, תוכל בזק להחזיר לעצמה את ההשקעה בתוך כשנתיים רק באמצעות חיסכון בעלויות השוטפות, שבהן צריכה מופחתת של חשמל ותחזוקה.
מנכ"ל בזק אבי גבאי בהשקת רשת ה-NGN מנכ"ל בזק אבי גבאי בהשקת רשת ה-NGN צילום: יובל חן

 

אולם מימון ההשקעה עצמה יחזיר את עצמו, ברובו, עוד קודם לכן: הכמויות העצומות של כבלי הנחושת (שיוחלפו בסיבים אופטיים) המוצאים מהקרקע נמכרות לתעשיות שונות ומניבות הכנסות נאות. מחירו הנוכחי של ק"ג נחושת בבורסת המתכות של לונדון הוא יותר מ־6 דולרים, וכמויות הנחושת של בזק נאמדות בעשרות טונות. נוסף על כך, המעבר למרכזיות קטנות בסמוך למרכזי האוכלוסייה מייתר את הצורך בבניינים שבהם מאוחסנות המרכזיות הגדולות כיום, ונכסי נדל"ן אלו עתידים להכניס לקופתה של בזק הון נוסף.

 

השדרוג - כורח המציאות

 

שדרוג הרשת של שתי הספקיות אמור להעלות את מהירויות החיבור של הלקוחות, אך מטרת השדרוג היא לא רק לספק את רצונו של מי שמעוניין להוריד קבצים ולגלוש באתרים במהירות גבוהה יותר. ראשית, מדובר בכורח המציאות - הישענות על קצבי החיבור המוצעים כיום בשנים הבאות היתה מביאה את ישראל למעמד נמוך בקרב המדינות המפותחות בכל הנוגע לתשתית התקשורת. כאשר עוד ועוד אזרחים ועסקים משתמשים בתקשורת פס רחב לתקשורת בין־אישית, לשירותים עסקיים ולצריכת בידור ותרבות, הקצבים המוצעים כיום לרוב המדינה ייראו מיושנים בעתיד הקרוב מאוד.

 

"ההערכות הופרכו"

 

שנית, ה־NGN מוחקת את ההבדל בין מבנה הרשתות הקוויות, רשתות קדומות יותר, לבין הרשתות הסלולריות שהוקמו ב־30 השנים האחרונות. רשתות התקשורת הקוויות הוקמו ותוחזקו טלאים על גבי טלאים, כאשר במרחק מסוים מכל לקוח ישנה מרכזייה המחברת אותו לבסיס הרשת ולמרכזיות המצויות בסמוך לגורם שעמו הוא רוצה לתקשר.

 

ברשת החדשה אמנם מתקרבות המרכזיות הקטנות אל בתי הלקוחות, אולם מתבטלות כמעט לחלוטין המרכזיות הגדולות, והתעבורה מתנהלת בדומה לרשת האינטרנט, ואין חשיבות למרחק בין לקוח אחד לאחר או בין כמה צמתים חבילת המידע עוברת בדרכה בין השניים. מודל זה מאפשר לנהל את הרשת ביעילות רבה יותר, עובדה המיתרגמת לחיסכון משמעותי בעלויות ולהאצת תהליך איתור התקלות ותיקונן.

 

שלישית, בניית תשתית חדשה או מחודשת הפועלת כולה על בסיס טכנולוגיית IP מאפשרת להעביר מידע מקצה אחד של הרשת, כלומר הלקוח הסופי, אל מרכזייה ואל הלקוח הסופי המצוי בקצה השני שלה. זאת בלי להזדקק לשורה של טכנולוגיות המרה הנדרשות לקרוא את חבילות המידע המגיעות בפורמט אחד, להמירן לפורמט אחר, לשנע אותן לצומת הבא שבו מצוי רכיב המסוגל לקרוא רק פורמט מסוים, להמיר את המידע לאותו פורמט, וחוזר חלילה. הגדלת רוחב הפס אינה יכולה להיות משווקת כעניין טכני - רוב הלקוחות אינם מבינים את ההבדל שבין המהירויות השונות, ובוחנים את השדרוג לפי עלותו הכספית.

  

להגדלת התמונה

 

בשיחה עם "כלכליסט" אמר מנכ"ל בזק אבי גבאי כי לאחר השקת ה־ADSL בישראל, לפני כתשע שנים, התברר כי כל ההערכות המוקדמות שהועלו בנוגע לעלותה הופרכו - לטובה. "הציוד היה זול יותר משחשבנו, קצב הפריסה היה מהיר יותר משהערכנו, וקצב הצטרפות הלקוחות היה מדהים", סיפר גבאי. עם התקדמות קצב הפריסה של ה־NGN צפויה גם ירידה במחירי ציוד הקצה, כך שגם אלמנט הסבסוד, שהפך לרלבנטי ברשתות הפס הרחב, הופך למעיק פחות.

 

כחלק מהצורך למצוא יישומים ומוצרים חדשים כדי לעודד את הלקוחות לשדרג למהירויות ה־NGN מתכוונים בבזק, ככל הנראה, לשווק מזרימי וידיאו ללקוחות. מזרים וידיאו לכאורה מעביר רק תוכן המצוי במחשבי הלקוחות אל הטלוויזיה. אולם בבזק מעריכים כי הימצאות המכשיר בבית הלקוח לא רק תגרום לו להוריד כמויות גדולות יותר של תוכן שיאוחסנו במחשב, אלא גם תעביר אותו לצפייה בתוכן המתקבל מהאינטרנט בזמן אמיתי - כהכנה לשירותי IPTV שככל הנראה תעניק החברה בשנים הבאות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x