$
פרסום ושיווק

מכירות תווי השי נחתכו ב־20% מאז קריסת מגה

מגה ושופרסל חלשו על 1.8 מיליארד שקל מתווי השי ב־2015, שהסתכמו ב־2.5 מיליארד שקל. כשמגה קרסה המעסיקים איבדו אמון ורכשו בכ־500 מיליון שקל מתנות אחרות לבקשת העובדים

נורית קדוש 06:5003.04.17

קריסת מגה לפני שנה ושלושה חודשים עדיין נותנת את אותותיה בשוק המזון. שוק תווי השי, שבעלת מגה לשעבר רבוע כחול היתה אחת השחקניות המרכזיות בו, נחתך על פי הערכות בשנה החולפת ב־20% בעקבות קריסת הרשת. היקף הנפקת תווי השי הוערך בשנים האחרונות בכ־2.5 מיליארד שקל בשנה, ונחלק בין מגה לשופרסל, שהנפיקו יחד כ־1.8 מיליארד שקל מתוכו. מנפיקים קטנים הרבה יותר כמו ישראכרט, ויקטורי ורמי לוי חלקו את יתרת הסכום.

 

 

 

ב־2015 דיווחו הרשתות הגדולות על היקף מימוש שנתי של כ־690 מיליון שקל בשופרסל ו־700 מיליון שקל במגה מסך התווים שהנפיקו. קריסתה של מגה בינואר אשתקד עצרה את הנפקת תווי הקנייה בחברה, על רקע חוסר האמון של רוכשי התווים — שהם בעיקר חברות הקונות אותם לעובדיהן כמתנות לראש השנה ולפסח.

 

 

עצירת הנפקת התווים במגה הובילה לעלייה בהיקף מימוש התווים בשופרסל ל־720 מיליון שקל ב־2016. גם ברשת ויקטורי הורגשה עלייה בפעילות מכירת תווי שי. לפי הערכות, ב־2016 התקבלו בוויקטורי מכירות מתווים בשווי 28 מיליון שקל, ואילו ברבעון הראשון השנה זינקו המכירות ל־40 מיליון שקל. זאת לאחר שהרשת זכתה בשלושה מכרזים גדולים להנפקת תווי שי לקראת חג הפסח לעובדי התעשייה האווירית בהיקף של 20 מיליון שקל, לעיריית תל אביב ובית החולים איכילוב בהיקף של 10 מיליון שקל ולאוניברסיטת תל־אביב בכ־3 מיליון שקל. גם רמי לוי נהנתה מהשינוי, ומכירות התווים ברשת זו עלו על פי הערכות מכ־45 מיליון שקל ב־2015 ל־120 מיליון שקל ב־2016. על פי נתוני יינות ביתן, ב־2015 הונפקו תווים לרשת בגובה של 100 מיליון שקל וב־2016 בגובה של 150 מיליון שקל. אך למרות הזינוק בתווי הרשתות הקטנות, השוק איבד בשנה החולפת כ־500 מיליון שקל של תווים שלא נרכשו עוד.

 

"חברות רבות זנחו בשנה האחרונה את תווי הקנייה והמירו אותם במתנות לעובדים", מתאר יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים המרכזת את הפעילות הכלכלית־חברתית של ועדי העובדים בישראל. “ההערכות שלנו הן שמכירות התווים יירדו לכ־2 מיליארד שקל בשנה לכל היותר. היה פה שילוב של ירידה באטרקטיביות של התו עבור המעסיקים לצד חוסר אמון של מקבלי השי בתווים. בשנה האחרונה אנחנו רואים שהרבה חברות יוצרות אפליקציות עם מדרג של מתנות בערכים שונים ומאפשרות לעובדים לבחור ובמקרה הצורך להוסיף כסף ולבחור מתנה יקרה יותר מהמדרג אליו הם משתייכים הנקבע על פי רוב לפי ותק".

סניף מגה דיזנגוף סנטר (ארכיון) סניף מגה דיזנגוף סנטר (ארכיון) צילום: דנה קופל

 

עוד קודם לקריסת מגה, החלו התווים לאבד את מעמדם כמתנה המועדפת על ידי חברות ומעסיקים. זאת בגלל הפחתת ההנחות שניתנו לחברות על רכישת התווים. בתחילה, העניקו המנפיקות הגדולות הנחות של 25%–28% על רכישת תווים, כך שהמעסיק שילם 72–75 שקל עבור תו בעל ערך של 100 שקל. כעבור מספר שנים ירדה ההנחה לכ־17% ועדיין היו התווים אטרקטיביים שכן המעסיק שילם 83 שקל על תו בשווי 100 שקל. אלא שלפני 3 שנים התכווצה ל־6%–8% בלבד.

 

 

 

הירידה בהיקף ההנחות נבעה מהתנהלות רשתות השיווק, שבחרו לכבד את התו במלוא ערכו רק ברשתות השכונתיות היקרות שלהן, בעוד בחנויות הדיסקאונט היה התו שווה רק 90% מערכו. חקיקה בכנסת שנכנסה לתוקף בינואר 2014 שמה קץ לתעלולי הרשתות וקבעה כי התווים יכובדו במלוא ערכם בכל הרשתות, מה שהפך אותם למתנה הרבה פחות אטרקטיבית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x