$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

איך צץ סניף של קופיקס דווקא באמצע ניו זילנד?

בניו זילנד נפתח לאחרונה קפה COFFIX, שפועל בשיטת המחיר האחיד כמו COFIX הישראלית, מעוצב דומה ובעל סלוגן זהה. מייסד הרשת אבי כץ, השוהה בלונדון לבחינת פתיחת סניף בעיר: "כשראיתי את זה הייתי בשוק"

נורית קדוש 07:0323.10.14

מה עושה חנות של קופיקס בניו זילנד? כשנה לאחר הקמת רשת קופיקס בישראל על ידי אבי כץ, המציעה קפה, מאפים, כריכים ופריטים נוספים ב־5 שקלים לפריט, ל"כלכליסט" נודע כי פורמט כמעט זהה הוקם באוקלנד בניו זילנד לפני כחמישה חודשים.

 

 

סניף קופיקס בניו זילנד מעוצב בצורה כמעט זהה לעיצוב "קרון הרכבת" של הרשת הישראלית בצבעי שחור, לבן ואפור. גם התפריטים בו מעוצבים באופן זהה לתפריטים של קופיקס הישראלית. השוני היחיד שנראה לעין הוא שימוש כפול באות F, בעוד בישראל נכתב שם הרשת ב־F אחת. שינוי נוסף הוא במחיר: בגרסה הניו־זילנדית כל הפריטים בחנות נמכרים ב־2.5 דולר ניו־זילנדי, ששווה ערך לכ־7.5 שקלים. "מכר ראה את זה לאחרונה בפייסבוק והעביר לי. נדהמתי לראות חנות שנראית זהה לשלנו, הייתי בשוק", הגיב מייסד קופיקס אבי כץ לפניית "כלכליסט".

 

 צילום: אוראל כהן

 

כץ שוהה בלונדון לצורך בחינת פתיחת סניף של קופיקס בעיר.

 

בראיון שהעניקה בחודש מאי לעיתון "The New Zealand Herald" אמרה מירלה מרטינסקו, יזמית אוסטרלית ממלבורן שעומדת מאחורי הקמת קופיקס בניו זילנד, כי לא המציאה בעצמה את הרעיון שכן יש כמה פורמטים דומים באירופה. "זה לא רעיון מקורי", הודתה מרטינסקו והוסיפה, "אם תסתכלו בכל רחבי אירופה, תראו שיש הרבה עסקים שמציעים קפה במחיר סביר (1.6 דולר), לכן לא הבנתי למה זה לא אפשרי בניו זילנד ולמה מתמחרים את הקפה בצורה כה גבוהה".

 

כץ שולל על הסף את הטענה: "אין עוד פורמט כזה בעולם שמציע מחיר אחיד. באירופה הפורמט רשום על שמנו, ומי שהקים את המקום בניו זילנד משתמש בסלוגן שאנו משתמשים בו: 'Fresh coffee. Fixed price', כמו גם בשם זהה, בשיטה דומה ובוודאי בעיצוב זהה של החנות כקרון".

 

המניעים להקמת בית הקפה, כפי שהציגה אותם מרטינסקו בראיון, מזכירים את סיפורו של כץ. לדבריה, הקמת הפורמט נולדה מתוך תחושת התסכול ממחירו הגבוה של הקפה. היא סיפרה כי היא רצתה להוכיח שניתן להציע מחיר נמוך לקפה. גם כץ סיפר בעת הקמת הרשת כי המחירים בארץ עצבנו אותו, וכי הרעיון להקמת קופיקס נולד כשנכנס לחנות נוחות בתחנת דלק, ושטר של 50 שקל שהיה בכיסו לא הספיק לשתי כוסות קפה, שני מאפים וחטיף. אז הוא הבין שיש צורך באלטרנטיבה.

 

באותו ראיון מחודש מאי סיפרה מרטינסקו כי היא נערכת להקמת סניף שני באוקלנד, ואמרה כי הקושי המרכזי הוא להתגבר על התפיסה השגויה ולפיה אם המחיר נמוך, האיכות לא טובה. "יש מיתוס גדול מאוד סביב הנושא הזה". אמרה. כץ, כזכור, נאלץ גם הוא להתמודד עם המתחרים, דוגמת רולדין - שבמסיבת עיתונאים שקיימה, הציגה את הכריכים של קופיקס ועליהם אמר איש יחסי הציבור שלה רני רהב כי הם "עשויים מפקקטה לחם". בשבוע שעבר גם בעלי קפה לאבאיט טל בודנשטיין תקף את קופיקס בראיון, כשאמר כי הוא "מעדיף לאכול חומוס ב־5 שקלים ולא לשתות קפה בקופיקס".

 

מייסד קופיקס, אבי כץ מייסד קופיקס, אבי כץ צילום: אוראל כהן

 

למרות הדמיון הרב, כץ אומר שאינו מתכוון לתבוע את החברה בניו זילנד: "אני רואה בזה שמחקים אותי כמחמאה. אני מהפכן ועשיתי שינוי של ממש עם קופיקס. כשהשקנו את הרשת התגובות נעו בין זה לא ייתכן והעסק לא יחזיק מעמד. היום יש לנו 35 סניפים ובתוך חודשיים יהיו 52 חנויות. בערב פסח הקרוב נהיה עם 70 סניפים ויש עוד 29 מיקומים חתומים נוספים. לא רק שזה מצליח, אלא שהזכיינים שלנו מרוויחים מצוין ואנחנו מרוויחים טוב".

 

אף ששלחנו מייל והתקשרנו לקופיקס בניו זילנד, על פי פרטי הקשר שהופיעו בדף הפייסבוק של החברה, לא השגנו את תגובתם, אולם כעבור כמה שעות הוסר הדף מהרשת החברתית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x