$
פרסום ושיווק

בעלי רשתות השיווק מאיימים: "אם המחלבות לא ישתתפו במבצעים, נפגע להן במגוון"

רני צים, מבעלי כמעט חינם: "המחלבות עוברות תהליך של הפנמה, וייאלצו להוריד מחיר". מנכ"ל מגה, זאב וורמברנד, התקפל נוכח צניחה של 35% במכירות הקוטג', והורה על הוזלת המחיר בניגוד להצהרותיו מהשבוע שעבר

אורנה יפת 11:3123.06.11

רשתות שיווק פנו ליצרניות החלב הגדולות, תנובה, שטראוס וטרה, בדרישה שישתתפו במבצעים שהן עורכות על הקוטג' והגבינה הלבנה. בחלק מהרשתות איימו אתמול כי אם המחלבות לא ישתפו פעולה, הרשתות יפגעו להן במגוון על המדף.

 

"כרגע המחלבות משתתפות בחלק יחסי במבצעים, לא בהכל" אומר

רני צים, מבעלי רשת מחסני כמעט חינם. "מאז תחילת המחאה אנחנו מוכרים את הקוטג' והגבינה הלבנה במבצע של שניים ב־9 שקלים, מחיר הפסד עבורנו. אם המחלבות לא ישתתפו במבצעי הקוטג' שלנו, נפגע במוצרי הנישה שלהן — מעדנים, גבינות שמנת, יופלה ודנונה — שעליהם הרווחיות שלהן גבוהה משל הקוטג'. יתמכו בנו? מצוין. לא יתמכו? נפגע להן במגוון. המחלבות עוברות תהליך של הפנמה, ויצטרכו להוריד מחיר, כי אם הקוטג' יחזור ל־7.5 שקלים המכירות שלהן ירדו".

 

מגה מציבה אולטימטום למחלבות

 

בתוך כך, רשת מגה הצטרפה אתמול, כשבוע לאחר תחילת המחאה, להורדות המחירים. הרשת הורידה את מחירן של גבינת הקוטג' והגבינה הלבנה ל־5.49 שקלים לגביע. במגה אומרים כי מחיר זה מהווה עבור הרשת מחיר הפסד, ודורשים מהיצרניות להפחית את המחירים לקמעונאים. במכתב שהוציאה הרשת ליצרניות החלב הגדולות היא הודיעה להן כי היא דורשת הורדה במחיר הקנייה עד ה־1 ליולי, ובמידה והבקשה לא תתקבל, היא תשקול שינוי במתכונת רכישת הקוטג' והגבינה מהן. במגה הבהירו עוד כי מדובר בפתרון ביניים, וככל שתתקבל חקיקה או החלטת גוף רגולטורי בהקשר זה החברה תפעל בהתאם.

 

רבוע כחול היתה הרשת היחידה שלא הוזילה עד כה את מחיר הגבינה: לפני שבוע אמר זאב וורמברנד, מנכ"ל מגה קמעונאות, כי הוזלת הקוטג' רק תגביר את הביקוש, ולפיכך תפגע בעקיפין במאבק הציבורי נגד ההתייקרויות. אבל מאז החלה המחאה הציבורית בשבוע שעבר, דיווחה מגה על ירידה של 35% במכירות הקוטג' — ואתמול, כאמור, החליט וורמברנד כי המצב מצדיק הוזלה.

 

"לא יצאנו במבצע נקודתי, שהיה יכול לפגוע במחאה הציבורית", הסביר. "אחרי שעשינו בדיקה של מחירי הקוטג' והגבינה מאז 2005 ועד היום, הגענו למסקנה ש־5.49 שקל זה מחיר ראוי שמשקלל את מחירי המוצרים לפני הסרת הפיקוח, וכולל גם את שיעור עליית המחירים של חומרי הגלם. כרגע המחיר הזה מהווה עבורנו מחיר הפסד, ואני פונה ליצרניות להוריד לנו מחיר. יצרן שיציע לנו מחיר טוב יותר על המוצרים, יקבל ייצוג טוב יותר על מדפי הרשת וייהנה מגידול במכירות".

"האיום על הספקים לא חוקי"

 

בכיר ברשת שיווק מתחרה דווקא חושב שהרשתות והמחלבות צריכות למצוא פתרון משותף. "אני לא מאיים על הספקים, כי זה ניצול של הכח שלי וזה לא חוקי", אמר הבכיר ל"כלכליסט". "הבהרנו לספקים כבר מזמן שצריך, ביחד, לעשות הכל כדי להוריד את מחיר מוצרי המזון. אני גם לא יכול להתחייב שמחיר המבצע הנוכחי יישאר קבוע לפני שהגעתי להבנות עם הספקים. אולי יחליטו להוריד בקרוב את המע"מ, והמחיר יהיה נמוך מ־5 שקלים?"

 

גם רשת השיווק א.ב.א ויקטורי הצטרפה השבוע להורדות המחירים ומיום שני ועד סוף יוני תמכור את הקוטג' והגבינה הלבנה ב־4.98 שקלים לגביע. לשאלה האם הרשת קיבלה הנחה מהמחלבות, ענה איל רביד, בעלי הרשת: "לא מעניין אותי אם המחלבות נתנו הנחה. אני אסתדר". רביד הסכים עם הטענה כי רשתות השיווק הן המרוויחות מהתייקרות מוצרי החלב, ואמר: "הקמעונאי תמיד שומר על המרווח שלו מול הספק. העמלה של רשת השיווק לא משתנה; השאלה היא מה המחיר לצרכן".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x