$
פרסום ושיווק

בהלת הקניות לפסח החלה: התחזית - הכנסות של 2.3 מיליארד שקל בחג

רשתות השיווק יוצאות לקרב השנתי, ומתקשות להחליט האם ההכנסות יזנקו ב־120% או ב־50% ביחס לימים רגילים. טיב טעם תארוב למי שלא יסתדר עם שעות הסגירה של המתחרות הכשרות

גיל קליאן 08:5907.04.11

בשבוע הבא ירוצו תושבי ישראל לסופרים ולשווקים, כדי להוציא לפועל את אחד משני רגעי השיא השנתיים של רשתות השיווק בארץ: פסח. הם יקנו שם כמויות גדולות במיוחד של מזון, מתנות וחומרי ניקוי, ויניבו לרשתות שיאי מכירות שחוזרים על עצמם רק בראש השנה. את יריית הפתיחה למירוץ שמענו בתקופה האחרונה, כשכל הרשתות יצאו בקמפיינים לכבוד החג: רבוע כחול גייסה את ויקי קנפו להשוואות מחירים, שופרסל הכניסה את צביקה הדר לחמ"ל, רמי לוי שלף שוב את העוף בשקל - וכעת כולם מחכים לצרכנים.

 

אז על מה כולם בעצם נלחמים? סך המכירות בסופרים השונים ב־2010 עמד על כ־54.6 מיליארד שקל (כ־150 מיליון שקל ביום) - צמיחה של כ־5% לעומת 2009. המכירות הגדולות של חג הפסח מתרכזות בעשרת הימים שלפני החג עצמו, כאשר בממוצע סל הקניות של הלקוחות גדל בכ־50% באותה תקופה לעומת ימים רגילים. במילים אחרות, במקום עשרה ימים שבהם הרשתות ימכרו בהיקף של 1.5 מיליארד שקל, צפויות הקניות ברשתות לעמוד על כ־2.3 מיליארד שקל.

 

עם זאת, יש כאלה בשוק שמעריכים כי היקף המכירות גדול הרבה יותר. לדברי רמי לוי, למשל, בשבוע שלפני החג המכירות מזנקות ב־120%. מנהל המכירות של טיב טעם עמית זאב מעריך, לעומת זאת, כי בעשרת הימים שלפני הפסח העלייה במכירות הסל הממוצע בכלל השוק היא 75%. מנהל העסקים של שופרסל, ריצ'י הנטר, צופה עלייה של 70%–80% בתנועת הלקוחות לעומת תקופה רגילה, ואילו מנכ"ל רבוע כחול זאב וורמברנד מעריך את העלייה בסל הקנייה ב־40%–50% בלבד.

 

לדברי וורמברנד, "הלחץ של החג החל שלשום. ככל שהלחץ הזה יגבר, החנויות שלנו יגדילו את שעות הפתיחה ונגיע למצב שבו יהיו חנויות מגה בול ומגה בעיר שיישארו פתוחות גם 24 שעות. גייסנו לצורך כך כמה מאות עובדים". לדברי הנטר, "בתקופת החגים רשת שופרסל חווה גידולים של יותר מ־50% בסלי הקנייה, ואף יותר בחנויות השכונתיות".

 

מאיר סלייטר, אנליסט בדש ברוקראז', מציין כי מרבית הקניות לחג נערכות ברשתות הגדולות שופרסל ורבוע כחול, ומסביר כי תווי הקנייה לחג משפיעים על כך רבות. לקראת פסח מחולקים מאות מיליוני שקלים בתווי קנייה, ולמעשה מחייבים את מקבליהם לקנות בשופרסל או ברבוע כחול, במקום בחנות שבה הם קונים בדרך כלל.

 

אולם לא הכל ורוד בטירוף הקניות ברשתות. בולמוס השופינג של לפני החג מפיל את המכירות שלאחריו. זאת, היות שחלק ניכר מהגידול בקניות הוא במוצרים שלא מתקלקלים, כמו חומרי ניקוי או בקבוקי שתייה. כמו כן, ימי החג עצמם מחייבים את הרשתות לסגור את שעריהן, דבר שעולה להן במכירות. אלא שהנטר מזכיר שיש למה לצפות: "עשרה ימים אחרי החג חל יום העצמאות, שבו קונים מוצרים אחרים ממוצרי פסח, ועדיין אחרי החג ממלאים את הבית. נכון שלעומת השבועיים של החג כל שבוע הוא חלש, אבל בדרך כלל רואים עלייה במוצרים רגילים ובחמץ אחרי פסח".

 

מי שמרוויחה משעות הסגירה של רשתות השיווק היא הרשת הלא כשרה טיב טעם. "בשעות שבין הסגירה של הרשתות הכשרות ועד לכניסת החג יש עלינו התנפלות", מגלה זאב מטיב טעם. "בין 13:00 ל־14:00 כולם סגורים, ועד 19:00 כולם בלחץ. כל מי שלא הספיק לקנות משהו מבקר אותנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x