סגור

עלייה חזקה ברווחי שטראוס - תוצאות הפעילות בישראל פחות הלהיבו

מכירות הקבוצה עלו ב-9.6% ל-3.27 מיליארד שקל, אך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם שחקה את הרווחיות של שטראוס בשוק המקומי; צמצום הוצאות שיווק ומכירת פעילות סברה בארה"ב תמכו בצמיחה של 42.7% ברווח הנקי, שהגיע ל-146 מיליון שקל

שטראוס מסכמת את הרבעון השלישי עם עלייה במכירות, אך עם שחיקה ברווחיות הגולמית בשל השפעת מחירי חומרי הגלם. צמצום הוצאות שיווק ומכירת פעילות הממרחים בארה"ב תרמו לשיפור ברווחיות התפעולית, והחברה הציגה קפיצה של 42.7% ברווח הנקי שהסתכם ב-146 מיליון שקל - זאת למרות עלייה של 35.6% בהוצאות המימון שהגיעו ל-72 מיליון שקל.
מכירות הקבוצה צמחו ברבעון ב-9.6% ל-3.27 מיליארד שקל, בעיקר בזכות צמיחת מכירות זרוע הקפה הבינלאומית ב-30% ל-1.63 מיליארד שקל. הזרוע רשמה גם זינוק של 139.8% ברווח התפעולי שהסתכם ב-163 מיליון שקל.
המכירות בישראל, כולל אלו של תמי 4, רשמו עלייה מתונה יותר של 2.4% ל-1.62 מיליארד שקל. זאת, על אף העלאות המחירים שביצעה שטראוס בשנה החולפת: העלאות של 14% עד 18% בקפה ושוקולד, הפחתה של 10% במחיר שמן הזית בינואר, והעלאת מחירי הקפה והשוקולד שוב ביוני בשיעור של עד 16%.
העלאות המחירים לא הדביקו את עליית מחירי חומרי הגלם, ולפיכך הרווח הגולמי בישראל ירד ברבעון ב-5.1% ל-464 מיליון שקל, כך ששיעור הרווחיות נשחק ל-33.7% מהמכירות לעומת 36.4% ברבעון המקביל. הירידה חלחלה גם לרווח התפעולי, שירד ב-7.7% ל-146 מיליון שקל ושיעורו נשחק ל-10.4% לעומת 11.5% אשתקד.
בתוך הפעילות בישראל, מכירות מגזר בריאות ואיכות חיים (הכולל בעיקר את פעילות המחלבות) ירדו ב-0.6% והסתכמו ב-821 מיליון שקל. הרווח התפעולי במגזר התכווץ ב-15.5% ל-101 מיליון שקל, והרווחיות נשחקה ל-12.4% מהמכירות לעומת 14.5% בשנה שעברה.
מגזר הממתקים הציג התאוששות עם שיפור של 12.9% במכירות שהסתכמו ב-365 מיליון שקל. ביחס לרבעון המקביל שבו רשמה החברה הפסד על נגזרי סחורות, ברבעון הנוכחי נרשמה קפיצה של 61.7% ברווח התפעולי של הפעילות, ל-15 מיליון שקל, והרווחיות טיפסה ל-4% מהמכירות.
מכירות מגזר הקפה בישראל ירדו ב-0.2% ל-221 מיליון שקל, לאחר מכירת רשת קפה עלית ברבעון השני, אך הרווח התפעולי במגזר עלה ב-4.3% ל-30 מיליון שקל והרווחיות השתפרה ל-13.5% מהמכירות.
על אף הצמיחה במכירות, הרווח הגולמי של קבוצת שטראוס עלה ב-5.3% בלבד ל-960 מיליון שקל, מה שהביא לשחיקת הרווחיות הגולמית ל-29.3% מהמכירות לעומת 30.5% ברבעון המקביל. ירידה בהוצאות שיווק בישראל ומכירת פעילות הממרחים סברה בארה"ב בסוף השנה שעברה תרמו לירידה של 6.9% בהוצאות שיווק ומכירה ולירידה של 4.5% בהוצאות הנהלה וכלליות.
על אף ירידה של 46.9% בחלקה של החברה ברווחי האייר שטראוס מים שהסתכמו ב-8 מיליון שקל — בשל השקעה בשיווק ושיפור אפיקי מכירה נוכח התגברות התחרות בסין — הרווח התפעולי הכולל צמח ב-40.1% ל-312 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות עלה ל-9.5% לעומת 7.4% אשתקד.
שטראוס התמודדה ברבעון עם זינוק של 35.6% בהוצאות המימון שהגיעו כאמור ל-72 מיליון שקל, כתוצאה משערוך נגזרי מט"ח, הפרשי שער וגידול בהוצאות הריבית על החוב. העלייה לא מנעה שיפור חד ברווח הנקי.
בקיץ האחרון חנכה שטראוס מפעל לתחליפי חלב לייצור מוצרי אלפרו, בהשקעה של 270 מיליון שקל. עד סוף השנה צפויה החברה להשלים התקנת קו ייצור נוסף במחלבת יטבתה ומרכז לוגיסטי בברור חיל שישרת את יטבתה ואת מפעל החטיפים המלוחים. החברה שילמה את הקנס בגובה 111 מיליון שקל שהטילה עליה רשות התחרות, לאחר שנקבע כי הפרה את חוק התחרות הכלכלית כשפעלה בניגוד לכללים בעסקת משק ויילר שטרם אושרה. החברה הגישה ערר על ההחלטה, והשבוע הגישה את תגובתה לערר ולהערכתה סיכויו להתקבל גבוהים מסיכויי דחייתו.