סגור

תשובה נפרד מ'תמר' תמורת מיליארד דולר; שותפה חדשה מהאמירויות למאגר

דלק קידוחים משלימה בכך את התחייבויותיה במתווה הגז; השותפה החדשה במאגר - מובדאלה, חברת חיפוש והפקה של גז טבעי מאיחוד האמירויות; מדובר בהסכם המסחרי הגדול ביותר בין האמירויות לישראל מאז "הסכמי אברהם" לפני כשנה

דלק קידוחים חתמה על ההסכם למכירת חלקה במאגר הגז הטבעי תמר לחברת מובדאלה פטרוליום מאיחוד האמירויות. השלמת העיסקה תתבצע בחודשיים הקרובים בכפוף למספר תנאים מתלים.


דלק קידוחים תקבל תשלום מזומן בהיקף של 1.025 מיליארד דולר, וכן את כלל התזרים מהמאגר, מראשית2021 ועד למועד הקובע להעברת הזכויות, אשר מוערך בכ-75 מיליון דולר נוספים.

1 צפייה בגלריה
מגזין מנהלים 2018 יצחק תשובה על רקע אסדת ה קידוח תמר
מגזין מנהלים 2018 יצחק תשובה על רקע אסדת ה קידוח תמר
יצחק תשובה על רקע אסדת הקידוח תמר
(צילום: אלבטרוס, משה בנימין)

מדובר בהסכם המסחרי הגדול ביותר שנחתם בין איחוד האמירויות לישראל מאז חתימת "הסכמי אברהם" לפני כשנה. דלק קידוחים משלימה בכך את התחייבויותיה במתווה הגז.
כבר באפריל חתם בעל השליטה יצחק תשובה על מזכר הבנות מול מובדאלה על חלקה המלא של דלק קידוחים במאגר (22%). מובדאלה היא חברת חיפוש והפקה של גז טבעי.
על ההסכם חתמו הבוקר במפגש וירטואלי מנכ"לי החברות: יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, ומנסור מוחמד אל חמד, מנכ"ל מובדאלה פטרוליום.
בהתאם למתווה הגז שאושר על ידי הממשלה, הכנסת ובג"ץ, דלק קידוחים (תחת קבוצת דלק, שמחזיקה ב-45.34% גם במאגר לווייתן באמצעות דלק קידוחים) התחייבה למכור את כל זכויותיה במאגר עד לסוף שנת 2021. עם השלמת העסקה מציינת דלק קידוחים עמידה במלוא ההתחייבויות שנטלה על עצמה במסגרת המתווה.
נוסף על מובדאלה פטרוליום שתחזיק ב-22% ממאגר תמר, מחזיקים במאגר 5 שותפים נוספים – שברון המשמשת גם כמפעיל המאגר (25%), ישראמקו (28.75%), תמר פטרוליום (16.75%), דור (4%) ואוורסט (3.5%).
מובדאלה פטרוליום היא חברה בינלאומית לחיפוש והפקה של גז טבעי המחזיקה נכסי גז טבעי ב-10 מדינות, וממקדת את פעילותה במזרח התיכון, צפון אפריקה, רוסיה ודרום-מזרח אסיה. החברה הוקמה בשנת 2012, והיא בבעלות מלאה של מובדאלה השקעות, קרן ההשקעות הלאומית המוחזקת על ידי ממשלת אבו דאבי.
לאחר מכירת חלקה בתמר, תוסיף דלק קידוחים להתמקד בפעילות מאגר לוויתן שבו היא מחזיקה כאמור ב-45.3%. בנוסף מחזיקה דלק קידוחים ב 30% ממאגר אפרודיטה הממוקם לחופי קפריסין שלו עתודות בהיקף של 120 BCM.
יוסי אבו, מנכ״ל דלק קידוחים מסר: "ההסכם שנחתם היום מהווה עבורנו הישג כפול, גם עמדנו באופן מלא במתווה הגז וגם ביצענו עוד צעד ענק בהעמקת הפעילות האזורית שלנו. עסקת ענק עם חברה מהאמירויות לצד ייצוא גז למצרים וירדן – ככה בדיוק, במעשים בשטח, בונים מזרח-תיכון חדש. העסקה עם מובדאלה עומדת בכל העקרונות שהצבנו לעצמנו והיא תאפשר לנו להקטין את רמת המינוף ולשפר את החוסן הפיננסי של דלק קידוחים. כעת לאחר שהשלמנו את חלקנו במתווה הגז נתמקד בפיתוח והרחבת לוויתן, באספקת הדרישות הגוברות לייצוא גז ובפיתוח אפיקי פעילות נוספים שיתכתבו עם רוח הזמן וישיאו ערך נוסף למשקיעים שלנו".