סגור

ביה"ד לתחרות אישר את ההסכמות עם שברון: השותפות המחזיקות בתמר ימכרו גז בנפרד

בהתאם להוראות הצו שאושר על ידי השופט דוד גדעוני, שברון - שמפעילה את מאגר תמר - תאפשר לכל אחת מהמחזיקות בו למכור בנפרד את חלקה בגז המצוי במאגר, ללא צורך בהסכמת האחרות. ההחלטה צפויה להביא לשיפור משמעותי במבנה התחרות בשוק הגז הטבעי

בית הדין לתחרות אישר בימים האחרונים את ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם נובל אנרג'י, במסגרת הצו המוסכם מינואר השנה - כך עולה מהודעת רשות התחרות. פסק הדין עדיין חסוי ויפורסם בחלקו בהמשך.
בהתאם להוראות הצו שאושר על ידי השופט דוד גדעוני, שברון (לשעבר נובל אנרג'י), שמפעילה את מאגר תמר, תאפשר לכל אחת מהמחזיקות בתמר למכור בנפרד את חלקה בגז המצוי במאגר, ללא צורך בהסכמה של יתר המחזיקות בו.
מכר בנפרד ממאגר תמר מיועד להביא לשיפור משמעותי במבנה התחרות בשוק הגז הטבעי בישראל מכאן והלאה, שכן הוא יאפשר תחרות בין מחזיקי מאגר תמר לבין מחזיקי מאגר לווייתן. תחרות זאת צפויה להביא עמה הפחתה משמעותית במחירי הגז וחיסכון של מיליארדים במחירי הגז הטבעי בישראל.
בנוסף לכך במסגרת הצו הגיעה נובל להסכם פשרה עם חברת החשמל, המסדיר את הנזקים שנגרמו לה בשל סירובה של נובל לכבד את ההסכם בו התקשרה עם חלק משותפות תמר באוקטובר 2020. החיסכון במחיר רכישת גז לחברת החשמל על פי הסכם הפשרה מוערך ב-100 מיליון שקל.
ברקע הצו המוסכם עמד סכסוך בין המחזיקות בתמר לבין עצמן. הסכסוך התחיל לאחר שחלק מהמחזיקות בתמר, המהוות את הרוב במאגר, חתמו בתחילת אוקטובר 2020 על הסכם חדש עם חברת החשמל, לפיו הן ימכרו גז טבעי לחברת חשמל במחיר נמוך משמעותית מהמחיר עליו הוסכם בהסכמים קודמים של חברת החשמל עם מאגרי תמר ולווייתן.
נובל סירבה להזרים גז בהתאם להסכם החדש. בעקבות התלונות פתחה רשות התחרות בהליך בדיקה אם התנהגותה של נובל עולה כדי ניצול מעמדה המונופוליסטי לרעה. הליך הבדיקה הסתיים בהסכמות שגובשו עם נובל, וזאת טרם נשמעו טענותיה של נובל וטרם הושלם ההליך בפני הממונה. הסכמות אלה אושרו כעת על ידי בית הדין.
הוראות הצו המוסכם אושרו במלואן על ידי בית הדין לתחרות, וההסתייגויות שהוגשו נגד ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות, על ידי לובי 99 וגורמים נוספים, נדחו על ידי בית הדין באופן מלא.
1 צפייה בגלריה
גז ה טבעי מ קידוח מאגר תמר
גז ה טבעי מ קידוח מאגר תמר
מאגר תמר
(צילום: אלבטרוס)
בית הדין קבע כי אישור הצו המוסכם שנחתם עם נובל יביא לשיפור בתחרות במשק הגז הטבעי בטווח הארוך ובטווח הקצר. הסכם הגז עליו חתומה חברת החשמל עם מאגר תמר צפוי להיפתח בחודש יוני. בזכות הצו המוסכם, יתאפשר כעת לחברת החשמל לנהל משא ומתן בנפרד עם כל אחת מהשותפות בתמר ולנסות ולהוריד את מחיר הגז.
כמו כן קבע בית הדין כי אישורו כעת מביא לתוצאות שיועילו לתחרות במהירות, במקום הליכי אכיפה מנהלית ארוכים ומורכבים ועתירי משאבים.
הממונה על התחרות מיכל הלפרין מסרה בתגובה: "אישורן של ההסכמות על ידי בית הדין הוא בשורה למשק הגז הטבעי. בעקבות ההסכמות הללו התאפשרה לראשונה תחרות מחירים אמיתית בין מאגר תמר לבין מאגר לווייתן. תחרות זאת עשויה להביא איתה הפחתה משמעותית של מחירי הגז הטבעי, שניצנים שלה כבר חווינו בחודשים האחרונים. תחרות זאת תחסוך למשק הישראלי מיליארדי שקלים רבים, ומחיסכון זה ייהנה כל משק בית, כל מפעל וכל עסק קטן".