סגור

מי מפחד מהדוב: S&P 500 נפל לשוק דובי, מה זה אומר?

מתי היה השוק הדובי האחרון, כמה זמן הוא נמשך, מה יקרה לאחר שהוא יסתיים ומה בכלל הקשר לדוב. לא להיבהל - מדריך לימים של ירידות בשווקים

מדד S&P 500, שנחשב למייצג את שוק ההון האמריקאי, נפל אתמול למצב שמכונה שוק דובי (bear market). הגדרה לא רשמית שמשמשת את המשקיעים והאנליסטים בניתוח מצב השוק.
לפי ההגדרה המקובלת, מדד מניות נכנס לשוק דובי כאשר הוא יורד ב-20% מנקודת השיא האחרונה שלו - שאינה בהכרח שיא כל הזמנים. ההגדרה אינה רשמית ואין לה שום השפעה בפועל, אלא היא דרך נוחה למשקיעים ולסוחרים לשים לב לנקודת ציון בנפילת המניות, וליחס בין מצב השוק הנוכחי לבין התקופה האחרונה.
מדד S&P 500 מחק אמש כמעט 4% מערכו והשלים צניחה של 22% ביחס לשיא כל הזמנים שרשם ב-3 בינואר השנה, אז ננעל ברמה של 4,796.56 נקודות. זוהי הפעם הראשונה שבה המדד נכנס לשוק דובי מאז שיא משבר הקורונה לפני שנתיים, והמשמעות בפועל היא שהמגמה השלילית בוול סטריט תפסה תאוצה.
ההפך משוק דובי הוא שוק שורי - כאשר מדד או מניה מטפסים ב-20% ביחס לנקודת השפל האחרונה שלהם. מקובל להתייחס לשערי הנעילה כדי לקבוע מצב שוק דובי או שוק שורי, ולא לשערי מסחר תוך יומיים.
מדד נאסד"ק, שמושפע מהצניחה במניות הטכנולוגיה, נמצא בטריטוריית שוק דובי כבר מאז חודש מרץ. דאו ג'ונס, שחשוף יותר לתעשייה ולבנקים ופחות לענף הטכנולוגיה, רשם ירידות מתונות יותר ועדיין אינו מתקרב לשוק דובי.
למרות הנפילות שרושם המדד מתחילת השנה, S&P 500 עדיין נמצא ברמה גבוהה בכמעט 70% ביחס לשפל במרץ 2020.
3 צפייה בגלריה
וול סטריט ירידות נפילות קריסה ברוקרים בורסת ניו יורק
וול סטריט ירידות נפילות קריסה ברוקרים בורסת ניו יורק
ברוקרים בבורסת ניו יורק בזמן נפילות בשווקים
(צילום: בלומברג)

כמה זמן נמשך שוק דובי?

השוק הדובי הקודם החל במרץ 2020, כשממשלות ברחבי העולם הטילו סגרים והגבלות כדי לבלום את התפשטות מגפת הקורונה, בצעדים שפגעו קשות בפעילות הכלכלית. מדד דאו ג'ונס חזר כבר באותו חודש לשוק שורי, לאחר 11 ימי מסחר בטריטוריה דובית. למדד S&P 500 לקח זמן ארוך הרבה יותר לצאת מהגדרת השוק הדובי - 126 יום.
לפי וול סטריט ג'ורנל, רק לעתים נדירות תקופות שוק דובי הן קצרות כל כך. השוק הדובי בין השנים 2007 ו-2009 נמשך 517 יום בסך הכל (כולל ימים שבהם לא התקיים מסחר), לפי חברת המחקר ירדני שמצטט הוול סטריט ג'ורנל, השוק הדובי בין 2000 ל-2002 נמשך 929 יום.
שוקי המניות יכולים כמובן לפלרטט עם השוק הדובי מבלי להגיע אליו בפועל - הן ב-2011 והן ב-2018 נפל S&P 500 ב-19% מהשיא האחרון שלו.
3 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
יו"ר הפד ג'רום פאוול ברקע בניין הבנק. בשוק מחכים לראות איך יפעל הפד
(צילום: בלומברג, Federal Reserve)

האם קיים קשר בין שוק דובי לבין מיתון?

לעתים קרובות שוק דובי מגיע לפני מיתון כלכלי. עם זאת, שוק דובי הוא בסך הכל הגדרה טכנית ולא רשמית לירידה מסוימת בערך מניות, בעוד מיתון משקף ירידה בייצור הממשי של סחורות ושירותים שמפיקה מדינה מסוימת. לפי ההגדרה, כלכלה נכנסת למיתון לאחר שני חודשים רצופים שבהם התכווצה הצמיחה בה בהתאם ללשכת המחקר הלאומית.
היו בעבר גם מצבי שוק דובי שאחריהם לא הגיע מיתון. מאז השפל הגדול בשנות השלושים ועד 2020 היו 17 שווקים דוביים, ולתשעה מתוכם נלווה מיתון.

מה גורם לירידות האחרונות בשוק ההון?

המניות נחלשות בשל שילוב של מספר גורמים. בראשם החששות מפני אינפלציה שתוביל את הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב שמוביל ג'רום פאוול, לצעדי ריסון אגרסיביים בדמות העלאות ריבית חדות. באופן שיאט את הכלכלה ויפגע ברווחי החברות ולכן גם בערך המניות שלהן.
ערכי המניות נפגעים גם משיבושים מתמשכים בשרשראות האספקה, הגבלות שהוטלו בסין בשל התפרצויות מחודשות של הקורונה, מחסור בשוק השבבים שגורר עלויות גדולות יותר וכן המלחמה של רוסיה באוקראינה, שמזניקה את מחירי האנרגיה.
הגורמים הללו גורמים להתייקרות המחירים עבור הצרכנים ומקטינים את יכולת ההוצאה וההשקעה שלהם, וכן פוגעים ברווחיות של חלק מהחברות.
כדי למתן את עליית המחירים, החל הפדרל ריזרב להעלות את הריבית במשק במטרה לבלום את הביקוש. שיעורי ריבית גבוהים יותר מעלים את כדאיות החסכונות הסולידיים בבנק, כך שהוצאת כספים וגם השקעה לטווח ארוך בנכסים שנחשבים למסוכנים יותר - כמו מניות - הופכותת לפחות אטרקטיביות. אם הפד יעלה את הריבית בחדות רבה מהציפיות, יתעוררו חששות המשקיעים גם בנוגע להאטת הצמיחה הכלכלית עד כדי מיתון.
3 צפייה בגלריה
ההרס במריופול אוקראינה
ההרס במריופול אוקראינה
ההרס במריופול, אוקראינה
(צילום: רויטרס)

מה קורה לאחר שוק דובי?

לאורך ההיסטוריה הארוכה של שוקי המניות, השווקים הדוביים מסתיימים בסופו של דבר, כך שבטווח הארוך ההשקעה במניות משיגה תשואה חיובית. אחרי המשבר הכלכלי ב-2008, שוק המניות האמריקאי נכנס לתקופת שוק שורי של 11 שנה ברצף. בטווח הקצר, חוסכים שמעוניינים או צריכים לפדות את השקעותיהם דווקא בתקופה הזאת, אכן נפגעים ממגמת הירידות.

למה דווקא דוב ושור?

כמו רבים מהביטויים הלא רשמיים, אין מקור אחד ודאי. הוול סטריט ג'ורנל מצטט את אנטולי ליברמן, בלשן מאוניברסיטת מינסוטה, שאומר כי מקור הביטויים שוק דובי ושוק שורי בנוגע לסנטימנט בשווקים הפיננסיים הוא בבריטניה בתחילת המאה ה-18. לפי ליברמן, השימוש במילה דוב הגיע מהפתגם הצרפתי "אל תמכור את עור הדוב לפני שהרגת אותו" (במקור: vendez pas la peau de l’ours avant de l’avoir tué) - מטאפורה למצב שבו סוחר מוכר מניות במחיר יקר במטרה לקנות אותן שוב במחיר נמוך לאחר שערכן ייפול. השור, לפי ליברמן, מסמל שאגה של קונה להוט לקנות מניה לפני שערכה יעלה.
לפי הסבר אחר, השימוש בשור ובדוב קשור לאופן התקיפה של החיות - בעוד השור תוקף תוך הנפת ראשו - וקרניו - מלמטה למעלה, הדוב תוקף בתנועה של הטחת כפותיו מלמעלה כלפי מטה.