סגור

פרשנות
מכת האינפלציה: רוחות של מיתון מנשבות מארה"ב

הקצב השנתי של האינפלציה, שהגיע ל־8.6% במאי, הבהיר כי חרף העלאות הריבית, השיא עוד לא מאחורינו. הבנק המרכזי של ארה"ב יצטרך להיות, ככל הנראה, אלים אף יותר במדיניות המצמצמת, מה שיוביל באופן כמעט בלתי נמנע למיתון

הדיון האם השוק כבר הגיע לתחתית התברר כמוקדם מדי בסוף השבוע עם פרסום נתוני האינפלציה החריגים. ייתכן שדווקא כעת, אחרי ההתפרקות של יום שישי, המדדים בוול סטריט קרובים יותר לתחתית מאי־פעם, אלא שזו כבר לא השאלה הגדולה שמעסיקה את כולם. היא פינתה את מקומה לדיון עמוק הרבה יותר - מתי יתחיל המיתון.
הקצב השנתי של האינפלציה שהגיע ל־8.6% במאי, בניגוד לציפיות לרגיעה לרמה של 8.3% בלבד, הבהיר כי חרף העלאות הריבית של הפד וניהול הציפיות להמשך השנה, השיא עוד לא מאחורינו. משמעות הדבר כי הבנק המרכזי של ארה"ב בראשותו של ג'רום פאואל יצטרך להיות ככל הנראה אלים אף יותר במדיניות המוניטארית המצמצמת, מה שיוביל באופן כמעט בלתי נמנע למיתון.
1 צפייה בגלריה
וול סטריט
וול סטריט
וול סטריט
(AP)
נראה כי הירידות החדות - סביב 3% בכל אחד המדדים המובילים בניו יורק בסוף השבוע - שיקפו את השלב האחרון בחמשת שלבי האבל עם קבלה והשלמה בקרב המשקיעים עם העובדה שהמיתון עומד להגיע. מנעד הדיונים הוא כעת האם זה יקרה כבר ברבעון השלישי של השנה או ברבעון הראשון של 2023. מכיוון שכך, כאשר הפסימיות כבר בשיאה והתרחיש השלילי באמת מגולם בתוך השווקים, ייתכן שהתחתית קרובה מאי־פעם.
ועם זאת, גם לאחר הנפילות של השבוע האחרון, שהיה השבוע העשירי של ירידות מתוך 11 השבועות האחרונים, גם נאסד"ק, גם דאו ג'ונס וגם S&P 500 עדיין גבוהים מהרמה שבה היו ערב פרוץ מגפת הקורונה. מה שנמחק עד עכשיו הוא העליות שרשמה וול סטריט ב־2021. נאסד"ק שוב בלט בנפילה חדה של 3.5% ביום שישי והשלים ירידה שבועית של 5.6%, מדד S&P 500 איבד 2.9% ביום שישי וסיכם את השבוע בנפילה של 5.1% ואילו דאו ג'ונס רשם ירידה שבועית של 4.58% לאחר שנפל ב־2.7% ביום שישי. אם במרבית הימים הקשים, עד לאחרונה, את עיקר הירידות ספגו מניות הטכנולוגיה, הרי שיום שישי בלט בירידות גם במניות מגזר הפיננסים והבידור, מה שמשקף את החשש המתגבר מפני המיתון שאליו גולשת הכלכלה האמריקאית.
תנודות מעניינות לא פחות נרשמו בשוק האג"ח, שם התשואה על האג"ח של ממשלת ארה"ב לשנתיים כבר קפצה מעל לרף של 3%, לרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. תשואות אלה קרובות כעת מאוד לתשואות של 3.15% על אג"ח לעשר שנים, מה שמלמד על השתטחות של עקום התשואות ומשמש כעוד איתות למיתון המתקרב. כמו כן, תשואות כאלה כבר אטרקטיביות מספיק כחלופה לרמת הסיכון הגבוהה בשוק המניות, מה שעשוי להביא להסטת כספים משם וירידות נוספות במדדים המניות בוול סטריט. יתרה מכך, עליית התשואות גם בגזרת האג"ח הקונצרניות בדירוג גבוה סוגרת את הפער מול שיעור תשואת הדיבידנד ב־S&P 500, עוד קטליזטור להעדפת השקעות בסיכון נמוך שלאחר יותר מעשור של חוסר אטרקטיביות, מתחילות לתת פייט למניות.
נאסד"ק בלט בנפילה חדה של 3.5% ביום שישי והשלים ירידה שבועית של 5.6%, מדד S&P 500 איבד 2.9% בשישי ו־5.1% השבוע ואילו דאו ג'ונס רשם ירידה שבועית של 4.58%
השבוע הקרוב יהיה שבוע מרתק בשווקים, כאשר כל העיניים נשואות קודם כל למפגש של הפד ביום רביעי שבו הוא צפוי להודיע על העלאת ריבית נוספת, אך לא פחות חשוב מכך, ינחה לגבי המשך הדרך לנוכח נתוני האינפלציה שהפתיעו לרעה בפער גדול. הבנקים שינו את התחזית של העלאת הריבית ביום רביעי מחצי אחוז ל־0.75% במהלך סוף השבוע וגולדמן זאקס הוסיפו העלאה של חצי אחוז גם בספטמבר, מעבר לתחזית למהלך כזה גם השבוע וגם ביולי. התחזית הממוצעת היא כעת לריבית של 2.625% בסוף 2022 וזאת לאחר שרק במרץ האחרון התחזית המקובלת היתה שהריבית תעמוד על 1.875% בסוף השנה. הפספוס בתחזיות, הן באינפלציה וכתוצאה מכך גם בריביות, נובע מן ההבנה המתעצמת כי הפד הוא לא הגורם היחיד שמשפיע על המחירים בכלכלה האמריקאית, אלא גם לנשיא פוטין יש יד בכך, כאשר חלק מהאינפלציה היא מיובאת כתוצאה ממחירי האנרגיה והחיטה המזנקים בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הקפיצה במחירי הדלק בעולם כולו היא אירוע בעל חשיבות ייחודית בארה"ב, שכן האמריקאים רגישים מאוד למחירי הדלק שהיסטורית היו נמוכים, והגיעו אתמול ל־5 דולרים לגלון, שיא שלא נראה כבר עשורים. הדבר מוביל לשפל מטריד של 40 שנה במדד סנטימנט הצרכנים האמריקאיים, שנפל יותר מהצפוי במאי. עבור הכלכלה האמריקאית, שמבוססת בעיקר על צריכה פרטית, מדובר בחדשות רעות ואזהרת הרווח של ענקית הקמעונאות טרגט בשבוע שעבר היא חיזוק נוסף לכך. אחד החששות בארה"ב הוא כי בשבועות הקרובים, עד לתחילת עונת הדו"חות ביולי, יחלו חברות אמריקאיות שתלויות בצריכה פרטית לפרסם אזהרות רווח לנוכח מצב הרוח השלילי של הצרכנים שמעידים כי ההכנסה הפנויה שלהם התכווצה והם מתכננים להפחית בהוצאות.
משאל סמנכ"לי הכספים של החברות המובילות בארה"ב שקיים אתר החדשות הכלכליות CNBC, בקרב 22 בכירים במהלך החודש האחרון, הראה כי אף לא אחד מהם חושב כי ניתן להימנע ממיתון בשלב זה. רובם חושבים כי זה יקרה במחצית הראשונה של השנה הבאה וכי הדבר יוביל לירידה נוספת של כ־10% במדד דאו ג'ונס. תחזיות אלה מתיישבות גם עם הורדות תחזיות הצמיחה שפירסמו בשבוע שעבר הן הבנק העולמי והן ארגון ה־OECD. עם זאת, מה שמפתיע בשלב זה ופועל לטובת האופטימיים הסבורים כי ניתן יהיה לחמוק ממיתון, הוא שוק העבודה שממשיך להפגין עוצמה, וגם סמנכ"לי הכספים שנסקרו על ידי CNBC ציינו כי למרות האווירה המאתגרת הם לא מתכננים קיצוצים. יותר ממחצית מסמנכ"לים אף אמרו כי הם צפויים להגדיל את כוח האדם ב־12 החודשים הקרובים.