סגור
שלט של מזגן תדיראן
שלט מזגן של תדיראן (צילום: גיל לרנר)

יוקר המזגנים וממשלת איטליה קיררו את יחס השוק לתדיראן

ההכנסות ירדו ב־14% והרווח התפעולי והנקי עלה רק בזכות הכנסה חד־פעמית ממכירת תדיראן פרויקטים. מאז שהגיעה לשווי שיא של 4.9 מיליארד שקל באוגוסט 2022, צללה מניית תדיראן ב־41% והחברה איבדה כ־2 מיליארד שקל משוויה

בשנים האחרונות, תדיראן הייתה אחת מחביבות הקהל באחוזת בית, כשהמשקיעים הגיבו בחיוב למהלכי החברה שמנוהלת על ידי בעל השליטה משה ממרוד (64%). ממרוד הוביל את תדיראן, שהתמקדה לאורך השנים במכירת מזגנים בישראל, לפיתוח מגזר פעילות חדש בתחום האנרגיה המתחדשת. שינוי המיקוד סייע לצמיחה בהיקף פעילותה של החברה, שב־2022 הכנסותיה עברו לראשונה את רף 2 מיליארד השקלים ‑ שלוש שנים מוקדם יותר מהתוואי שאליו כיוונה בתוכניותיה האסטרטגיות.
בהתאם לצמיחה זו, הגיע שווי השוק של תדיראן בסוף אוגוסט האחרון לשיא של 4.9 מיליארד שקל. אך נראה שמאז התקדר מזג האוויר הפיננסי של החברה ובעקבותיו הצטנן גם מצב רוחם של המשקיעים. מניית תדיראן איבדה מאז 41% מערכה, מהם 6.5% אתמול, בעקבות הדו"חות שפרסמה לסיכום הרבעון הראשון של 2023, וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 2.9 מיליארד שקל בלבד.
עלייה ברווח התפעולי והנקי, צניחה בהכנסות: ברבעון זה המשיכה תדיראן את המגמה הבעייתית שהסתמנה בשני הרבעונים הקודמים שלה. עם זאת, להבדיל מרבעונים אלו, שבהם ספגה ירידה ברווח התפעולי ובזה הנקי לעומת הרבעונים המקבילים, הפעם הרווח התפעולי והרווח הנקי עלו, אך רק בזכות רווח חד־פעמי שרשמה החברה. עם זאת, תדיראן דיווחה על ירידה בהכנסות. במהלך ינואר-מרץ השנה הסתכמו הכנסות החברה ב־435 מיליון שקל, ירידה של 14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הירידה נרשמה בשני מגזרי הפעילות: במגזר מוצרי הצריכה (המזגנים) הסתכמו ההכנסות ב־202 מיליון שקל, שהיוו ירידה של 15%. במגזר האנרגיה הכנסות עמדו על 233 מיליון שקל, וירדו ב־13%.
בתדיראן הסבירו את הירידה במכירות המזגנים במלאי היקר שבו הצטיידה החברה במהלך 2022, בעקבות עליית מחירי ההובלה ועלויות הרכש בתקופת ההתאוששות מהקורונה. את הירידה במגזר האנרגיה תלו בחברה בצמצום התמריצים שהעניקה ממשלת איטליה להתקנת מערכות סולאריות ביתיות, תחום עיסוקה של החברה־הבת VP Solar, שאחראית לכ־60% מהפעילות במגזר. בהתאם לכך, גם הרווח הגולמי ירד ב־27% והסתכם ב־74 מיליון שקל, כששיעורו מההכנסות ירד מ־20% ל־17%.

1 צפייה בגלריה
אינפו מזג האוויר הפיננסי של תדיראן מתקדר
אינפו מזג האוויר הפיננסי של תדיראן מתקדר
מזג האוויר הפיננסי של תדיראן מתקדר

בינואר השנה השלימה תדיראן את מכירת תדיראן פרויקטים, שעסקה בהתייעלות אנרגטית בבתי חולים בישראל, בתמורה ל־67.5 מיליון שקל, מהם 62.5 שולמו כבר. תמורה זו הובילה לרישום הכנסה של 46.8 מיליון שקל וזו הביאה את הרווח התפעולי ל־66.5 מיליון שקל. שיפור של 26% לעומת הרבעון המקביל. בקיזוז הכנסה זו הייתה תדיראן רושמת רווח תפעולי של 20 מיליון שקל בלבד, 62% פחות מברבעון המקביל ב־2022. זאת, לאחר שבמאמציה למכור את המלאי היקר העלתה החברה את הוצאות המכירה והשיווק ברבעון ב־16% ל־35 מיליון שקל. בהתאם לכך, הרווח הנקי הגיע ל־43.2 מיליון שקל, 10% יותר מאשר ברבעון המקביל.
אם בוחנים את הכנסותיה של תדיראן לאורך זמן, ניתן לראות כי לאחר הכנסות שיא של 681 מיליון שקל ברבעון השני של 2022, יש מגמה נמשכת של ירידה בצמיחה. תדיראן רשמה הכנסות של 602 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2022 והכנסות של 495 מיליון ברבעון הרביעי של 2022. כעת, ברבעון הראשון של 2023, עמדו ההכנסות כאמור על 435 מיליון שקל. בחלוקה למגזרים, במגזר מוצרי הצריכה ההכנסות צנחו מ־302 מיליון ברבעון השני של 2022 ל־176 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2022. ברבעון הראשון של 2023 עלו הכנסות המגזר ב־15% ל־202 מיליון שקל. בתדיראן תלו זאת כאמור במחירי המלאי הגבוהים, שהובילו לירידה במכירות וברווחיות. זאת, לצד השפעה עונתית, כשברבעונים השני והשלישי באופן מסורתי נמכרים יותר מזגנים מאשר ברביעי ובראשון. במגזר האנרגיה נרשמה ירידה של 27% לעומת הרבעון הרביעי של 2022, שמוסברת כאמור בקיצוץ התמריצים שניתנו ללקוחות באיטליה.
גורם בשוק ההון ששוחח עם "כלכליסט" ציין כי נראה שבתדיראן העריכו לא נכון את היקפי הביקוש הצפוי למזגנים. זאת, לאחר שהביקוש להם, ובכלל למוצרי צריכה, היה גבוה במיוחד ב־2021 ולכן הצטיידו באותו מלאי יקר שהכביד עליהם עם הירידה בביקושים. הגורם העריך כי בהתאם לירידה במחירי ההובלה ולמכירת מרבית המלאי היקר, תדיראן צפויה לחזור לצמוח במגזר זה, בהתאם לתוכניותיה. בהקשר למגזר האנרגיה העריך אותו גורם כי תוכניותיה של תדיראן להגביר את פעילותה של VP Solar בקרב לקוחות תעשייתיים ומסחריים באיטליה על חשבון הלקוחות הביתיים, תואמת את הגברת הפעילות והביקושים במגזרים אלה באירופה, ולכן נראה שהירידה בפעילות במגזר האנרגיה היא קצרת טווח.
"שואפים לצמוח בתחום הסולארי בישראל": במרץ השנה, ולאחר שהקדימה את מימוש יעדי התוכנית האסטרטגית הקודמת שלה, הכריזה תדיראן על תוכנית מעודכנת ולפיה עד שנת 2026 בכוונתה להגיע באמצעות צמיחה בפעילות שני המגזרים הקיימים, להכנסה שנתית של 4.5 מיליארד שקל ולרווח תפעולי של 11%-10%.
משה ממרוד, מנכ"ל ובעל השליטה בתדיראן, אמר כי "שני הרבעונים האחרונים היו לא פשוטים, אבל אנחנו כבר אחריהם. המלאי הנוכחי שלנו במגזר מוצרי הצריכה במחירים טובים ולכן אנחנו מצפים להתקדמות בתוצאות בהמשך השנה. אנחנו שואפים לצמוח בתחום הסולארי בישראל, בעקבות ההתקדמות שנעשתה בתחום בתקופה האחרונה והסרת חסמים על ידי הממשלה, כולל בהקשרי האגירה. המוצר שאותו אנחנו מוכרים ללקוחות הביתיים הוא אותו מוצר שנמכר גם ללקוחות מסחריים ותעשייתיים, ככה שאנחנו מאמינים שנצליח להתקדם במכירות למגזרים אלה ללא קשיים מיוחדים".
במגזר מוצרי הצריכה תדיראן פועלת בתחום מזגני אוויר ומערכות מיזוג אוויר וטיפול באוויר, בנוסף לייבוא, שיווק והפצה של מוצרי חשמל לבנים לשימוש ביתי, ומתן שירותי אחריות ותחזוקה למוצרים אלו. תדיראן נחשבת במגזר זה יחד עם אלקטרה כמובילת שוק ונתח השוק שלה מוערך בכ־40%. במגזר האנרגיה היא פועלת, באמצעות החברה־הבת אביאם, בתחום מערכות אגירת אנרגיה; ובתחום האנרגיה הפוטו-וולטאית, בישראל באמצעות תדיראן סולאר ובאיטליה באמצעות החברה־הבת VP Solar שאת השליטה (60%) בה רכשה בתחילת 2022. בנוסף, תדיראן פועלת בתחום מערכות אל-פסק, ובניהול טעינת כלי רכב חשמליים בישראל.