סגור

הפניקס לא לבד: קרן ספרה מתנגדת למיזוג שופרסל עם דלק ישראל

עוד בעלת מניות בשופרסל מעבירה ביקורת קשה על עסקת המיזוג המתוכננת: "ההצעה שמובאת לדיון בפני הדירקטוריון, היא מהלך מהותי המנוגד לליבת האסטרטגיה של שופרסל"; במכתב מוקדם יותר שהעבירה הפניקס נטען כי"א ישור ההצעה מעלה תהיות וחששות כבדים, שמא מדובר בשיקולים זרים אשר מנווטים את העסקה"

חברת הפניקס לא לבד בהתנגדותה למיזוג שופרסל עם דלק. במכתב ששגרה לדירקטוריון שופרסל, הביעה קרן ספרה את חוסר שביעות רצונה מהתנהלות החברה בחודשים האחרונים ומהמהלכים שמנסה הדירקטוריון תחת היור יקי ודמני להוביל - אשר לטענתה עלולים לפגוע בצמיחה של מובילת שוק הקמעונאות.

בדומה להפניקס, גם לטענת ספרה מעורבים במהלכים האמורים שיקולים זרים ונסיון לעקוף את הצורך בקבלת אישור בעלי המניות. ״ההצעה שמובאת לדיון בפני הדירקטוריון, היא מהלך מהותי המנוגד לליבת האסטרטגיה של שופרסל, על ידי כניסה לתחומים אחרים המאופיינים באתגרים מבניים ואסטרטגיים רבים", נאמר במכתב של ספרה, המכוונת בכך לתחום הדלק שצפוי להפגע מהעלייה הביקוש לרכבים חשמליים.
עוד הוסיפה ספרה: ״מפרטי ההצעה, לרבות לוחות הזמנים הלא הגיוניים והקצאת מניות לבעלי דלק בשיעור המקסימלי של 19.99%, עולים תהיות וחששות כבדים כי מדובר בשיקולים זרים ואין בהצעה אלא לקדם אינטרסים אישייים כאלה ואחרים״.
מוקדם יותר הגיבה שופרסל למכתב ההתנגדות של הפניקס ומסרה כי יו״ר הדירקטוריון ודמני ו-3 הדירקטורים שחידוש כהונתם יעלה בחודש הבא להצבעה, לא יקחו חלק בדיונים בהצעות לרכישת מניות החברה על ידי דלק: "כל פנייה לדירקטוריון החברה שמציגה כוונה לרכישה של מניותיה, מחייבת התייחסות מקצועית מגובה בחוות דעת וליווי של יועצים מקצועיים וחיצוניים. ביוזמת יו"ר החברה יקי ודמני, ארבעת הדירקטורים (כולל ודמני) שאמורים לעלות לבחירה מחדש באספה הכללית המתוכננת לחודש מאי, לא ייקחו חלק בדיונים שיעסקו בסינון הפניה ובגיבוש המלצה לדירקטוריון״.
1 צפייה בגלריה
יקי ודמני סניף של שופרסל
יקי ודמני סניף של שופרסל
יקי ודמני יו"ר דירקטוריון שופרסל
(צילום: אוראל כהן אלעד גרשגורן)

בעקבות כך, רק הדח"צים של שופרסל יהיו אלה שיגבשו את המלצתם וכל זאת כאמור כשהם מלווים ביועצים חיצוניים חיצוניים. ברקע הדברים, הצעת דלק ישראל בשבוע שעבר להעביר לשופרסל את מלוא אחזקות החברה בתמורה ל-12% בשופרסל, עם אופציה להגדיל בשנה הקרובה את האחזקות ל-20%.
בדלק בנו את ההצעה, בהתאם לנתח המקסימלי שדירקטוריון החברה יכול לאשר למכור וכן הבטיחה שלא לשנות את הרכב הדירקטוריון. התחייבות זו מבטיחה את המשך כהונתם של ודמני וחברי הדירקטוריון שכאמור עומדים לבחירה מחודשת בחודש הבא. הדבר הוביל להתנגדות חריפה מצד הפניקס המחזיקה כ-8.2% משופרסל, אשר שלחה לדירקטוריון החברה מכתב תקיף בו הביעה התנגדותה הנחרצת לעסקה:
״אישור ההצעה מעלה תהיות וחששות כבדים, שמא מדובר בשיקולים זרים אשר מנווטים את העסקה. מדובר בהצעה, אשר על פני הדברים מובאת "אל השולחן" בחופזה. תנאיה, ובראשם הקצאה לדלק ישראל בשיעור של לכל היותר כ-19.99% מהון המניות המונפק והנפרע של החברה, נחזים ככאלה שנתפרו כך, על מנת שניתן יהיה, לכאורה, לאשר את העסקה במסגרת דירקטוריון החברה בלבד – אותה הנהלה זמנית – ללא צורך באישור אסיפת בעלי המניות. חובותיכם כחברי דירקטוריון יבחנו תחת נסיבות אלה״, נאמר בהודעת הפניקס.
ספרה חתמה את מכתבה לשופרסל באזהרה לדירטורים: ״אנו בטוחים כי דירקטוריון החברה יבין את חובתו האישית והתאגידית לפעול לטובת החברה וכלל בעלי מניותיה ולא לטובת קידום אינטרסים אישיים או שיקולים זרים של איזה מחבריו ומשכך, יקבל החלטה כי אינו יכול לדון בעיתוי זה במהלך סופר מהותי, שאינו עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית החברה״.