סגור
מפעל תפוגן ב שדרות
מפעל תפוגן בשער הנגב (צילום מיוטיוב)

המלחמה נגסה ברווחי תפוגן ופגעה בתוצאות בעלת השליטה קרור

קרור סיכמה את הרבעון עם ירידה של 5.2% במכירות ל-181.5 מיליון שקל, בעיקר בשל הירידה במכירת מים מינרליים כיוון שמי עדן עוברת לעבוד עם המתחרה טמפו שתפיץ מעתה את מוצריה; מפעל תפוגן בשער הנגב, שבשליטת קרור, נסגר למשך שבוע בתחילת המלחמה ורשם ירידה משמעותית בביקושים

המלחמה בעזה הכבידה על יצרנית הצ'יפס תפוגן ונגסה ברווח הנקי של בעלת השליטה קרור אחזקות, שבשליטת שלמה רודב ורוני גת. קרור אחזקות, שליבת פעילותה היא באמצעות חברת המשקאות הקלים יפאורה, חתמה את הרבעון הראשון השנה עם ירידה במכירת וברווח הנקי שצנח ב-28.4% ל-11.3 מיליון שקל.
מכירות החברה ירדו ברבעון ב-5.2% ל-181.5 מיליון שקל. ההיחלשות נרשמה כתוצאה מירידה במכירת מים מינרליים, בעקבות החלטת מי עדן להעביר אחרי 17 שנה את הפצת מוצריה לידי המתחרה טמפו.
על פי הערכות, מי עדן הספיקה בתחילת השנה להעביר כשליש מהפעילות לטמפו. בשבוע הבא תועבר כל הפצת מי עדן לטמפו, למעט ההפצה לשופרסל ולחנויות הנוחות של דלק, שיימשכו עד אוקטובר השנה.
הדחייה בהעברת ההפצה נרשמה בעקבות החלטת יפאורה לקזז 12 מיליון שקל למי עדן, בנימוק שנגרם לה נזק מהעברת ההפצה לפני המועד הקבוע בהסכם בין השתיים. בתום הליך גישור, הושגה הסכמה לפיה הסכום שקוזז יוחזר למי עדן והיא תשאיר בידי יפאורה את ההפצה עד סוף החודש.
הפצת מי עדן היוותה 27% ממכירות יפאורה ו-21% מהרווח הגולמי של החברה. על רקע זה, יפאורה עומדת בפני ארוע מטלטל, שיש בו להשפיע על תוצאותיה במחצית השנייה של השנה ובשנה הבאה. כדי לבלום חלק מהפגיעה, חתמה יפאורה עד כה רק על הסכם הפצה אחד עם חברת כרמל (בעלת מניות ביפאורה, נ"ק), שאת מוצריה תפיץ בשוק הפרטי.
הרווח הגולמי של החברה ירד בשיעור נמוך יותר של 3.7%, כך שהרווחיות הגולמית השתפרה ל-41.1% לעומת 40.5% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד. בחברה הסבירו את השיפור ברווחיות, בשינו בתמהיל המוצרים שנמכר בעקבות הירידה במכירות המים.
החברה טרם ביצעה התאמה להוצאות והרווח התפעולי נחתך ל-6.6 מיליון שקל לעומת 12 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2023 ושיעורו התכווץ ל-3.7% מהמכירות לעומת 6.3%.
בנוסף, חלקה של קרור ברווחי תפוגן ירד ברבעון ל-1.8 מיליון שקל לעומת 4.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה צפתה את ההרעה בפעילות מפעל תפוגן הממוקם בשער הנגב, ובחודש נובמבר דיווחה כי במשך כשבוע מפרוץ המלחמה הושבתה כליל פעילות המפעל. בנוסף לקשיים התפעוליים כתוצאה מהמלחמה כמו מחסור בעובדים, נרשמה ירידה משמעותית בביקושים ובמכירות המוצרים בשל סגירת חלק ניכר מעסקי ההסעדה, שלהם מספקת החברה צ'יפס קפוא להכנה במקום.
הבעיה לא עצרה בביקוש למוצרים, אלא גם בהשגת חומרי גלם. שכן 60% מגידולי תפו"א מתקיימים במשקי עוטף עזה, ואלו נפגעו קשות במהלך טיהור השטח ממחבלים. תפוגן עודכנה אז על ידי מספר ספקי תפוחי אדמה המספקים לה את חומר גלם המרכזי לפעילותה, כי בשל הימצאות שטחי הגידול בשטח צבאי סגור, אין באפשרותם לעמוד בהסכמים ולספק לה תפוחי אדמה ופעלה לאיתור חלופות זמינות וכלכליות להשלמת כמויות תפוחי האדמה שלא יסופקו מאותם ספקים.