סגור
מימין יו"ר שופרסל יצחק אברכהן ומנכ"ל הרשת אורי וטרמן
מימין: יו"ר שופרסל יצחק אברכהן ומנכ"ל הרשת אורי וטרמן (צילומים: אוראל כהן, אלעד גרשגורן)

העלאות מחירים ותוכנית התייעלות: שופרסל חתמה את 2023 עם זינוק חד ברווח הנקי

הרווח הנקי אשתקד זינק ל-312 מיליון שקל מ-2 מיליון שקל ב-2022, לאחר העלאות מחירים, לצד פיטורי עובדים וסגירת חנויות; הקבוצה נערכת לעזיבת היו"ר איציק אברכהן והמנכ״ל אורי וטרמן, אותם יחליפו בעלי השליטה החדשים האחים יוסי ושלומי אמיר; האחים יקבלו דיבידנד של 45 מיליון שקל

העלאות מחירים ויישום תכנית התייעלות סייעו לשופרסל לחתום את 2023 עם עלייה במכירות וזינוק חד ברווח הנקי שהסתכם ב-312 מיליון שקל, לעומת 2 מיליון שקל ב-2022. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בגובה 180 מיליון שקל.
האחים אמיר שקנו בתחילת החודש את השליטה 24.9% בשופרסל, יקבלו כתוצאה מחלוקת הדיבידנד כ-45 מיליון שקל.
מכירות הקבוצה שנערכת לסיום כהונתו של היו״ר איציק אברכהן ובהמשך של המנכ״ל אורי וטרמן, בעקבות רכישת השליטה (24.9%) על ידי האחים יוסי ושלומי אמיר שימלאו את תפקיד היו״ר והמנכ״ל בהתאמה, צמחו ב-3.5% ל-15.2 מיליארד שקל.
מכירות מגזר הקמעונאות, שכולל את סניפי שופרסל, זרוע האונליין, המכירות הסיטונאיות ומכירות חברת הסטוק דן דיל, צמחו ב-3.6% ל-14.05 מיליארד שקל. אלא שמכירות שופרסל בסניפיה ובאונליין צמחו ב-2.9% בלבד והמכירות בחנויות הזהות, כלומר אלו שפעלו גם בשנת 2022 צמחו בשיעור נמוך יותר של 2.4% ביחס ל-2022. זאת, למרות שבמהלך 2023 נרשמו עליות מחירים בשוק המזון, שעל פי נתוני סטורנקסט הסתכמו ב-6.2%.
המלחמה שעוררה ביקוש גבוה למזון, תרמה לכך שברבעון הרביעי רשמה שופרסל צמיחה של 7.5% במכירות קמעונאות המזון שהסתכמו ב-3.6 מיליארד שקל. הצמיחה בחנויות הרשת היתה חדה יותר (7.8%). זאת לצד שיפור הרווחיות הגולמית ל-26.4% ועלייה ברווחיות התפעולית בקמעונאות המזון 3.7% מהמכירות.
ההיחלשות של שופרסל באה לידי ביטוי בירידה של 1% במכירות למ״ר שעמדו על 25,179 שקל למ״ר לעומת 25,442 שקל למ״ר בשנה הקודמת. בשופרסל נימקו את הירידה בגידול בשטחי מסחר שנבע מהעברת חלק מפעילות האונליין למרכזי הליקוט האוטומטיים שהחברה הקימה בהשקעה של 700 מיליון שקל. ב-2023 ירד נתח האונליין של שופרסל ל-17.5% מהמכירות, לעומת 19.4% בשנת 2022.
ההיחלשות באה לידי ביטוי גם בזרוע הפארם בי, שמכירותיה ירדו ב-0.9% ל-1.03 מיליארד שקל והמכירות בחנויות הזהות של בי ירדו ב-1.9% והמכירות למ״ר בסניפי הרשת ירדו ב-1.1% ל-25,658 שקל. החברה נימקה את הירידה בביקוש שהיה ב-2022 למוצרי קורונה.
הרווח הגולמי של שופרסל צמח בשיעור דומה לזה של המכירות והסתכם ב-4.03 מיליארד שקל, כך שהרווחיות הגולמית נותרה על 26.5% מהמכירות.
מכירות המותג הפרטי שמניב רווחיות גבוהה יותר לרשת ממותגי הספקים, צמחו ב-2.6% ל-3.9 מיליארד שקל ונתח המותג ירד במעט ל-27% לעומת 27.2% ב-2022.
תכנית ההתייעלות שיישמה החברה וכללה פיטורי עובדים וסגירת חנויות, סייעה לשופרסל להוריד את שיעור ההוצאות ל-22.5% מהמכירות לעומת 23.8% ב-2022 והרווח התפעולי של הקבוצה זינק ב-150% ל-707 מיליון שקל. השיפור החד התבסס על הרווח התפעולי בקמעונאות שטיפס ב-73.8% ל-471 מיליון שקל, ששיקפו שיפור ברווחיות התפעולית ל-3.4% לעומת 2% ב-2022.
השיפור ניכר גם בזרוע הפארם שהציגה עלייה חדה ברווח התפעולי מ-3 מיליון שקל ל-17 מיליון שקל.
תוספת הכנסות של 57 מיליון שקל הושגה משינוי אמדן, בגין נכסים לא פיננסיים של החברה ומשערוך נדל"ן. השיפור החד ברווח התפעולי בעקבות תכנית ההתייעלות סייע לשופרסל שהתמודדה גם עם עלייה של 7.2% בהוצאות המימון שהסתכמו ב-222 מיליון שקל - להציג את השיפור בשורה התחתונה.
עלות שכרם של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב־28 מיליון שקל. מתוכם 8.2 מיליון שקל ליו"ר איציק אברכהן, ו-6.9 מיליון שקל למנכ"ל אורי וטרמן. אם תאשר אסיפת בעלי המניות את הסכם הפרישה של השניים, יקבל אברכהן 14 מיליון שקל, המורכבים מהתגמול השנתי על כהונתו ב־2023 בהיקף של 80% משרה וממענק פרישה בגובה 5.7 מיליון שקל.
וטרמן יקבל כ־10.9 מיליון שקל, הכוללים את עלות התגמול ב־2023 בגובה של כ־7 מיליון שקל, תגמול על חמישה חודשי כהונה השנה ומענק פרישה.
אברכהן יעזוב את שופרסל מיד לאחר האסיפה ואילו וטרמן יישאר עד סוף מאי. עלות שכרו של כל אחד מהאחים אמיר שתעמוד על עד 7 מיליון שקל בשנה, תורכב מעלות שכר של 3 מיליון שקל ומענק תלוי עמידה ביעדים המבוססים על שיפור הרווח הנקי של החברה, שתקרתו 4 מיליון שקל.