בלעדי
הפניקס נכנסה לדוראד, ואדלטק עשויה להתקשות להגדיל את חלקה בתחנת הכוח
חברת הביטוח רכשה מזורלו הטורקית 10% ממניות תחנת הכוח שליד אשקלון, תמורת 280 מיליון שקל, ולפי שווי שוק של 2.8 מיליארד ש'; עתה רשות התחרות צפויה לסרב לאשר לאדלטק לרכוש את שארית (15%) מניות זורלו בתחנת הכוח; השותפות, אלומי ולוזון, שכבר קיבלו אישור, דורשות לרכוש את המניות בעצמן
קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס השלימה אתמול את העסקה לרכישת נתח ממניות תחנת הכוח דוראד שליד אשקלון, כך נודע לכלכליסט.
החברה רכשה 10% מהמניות מידי זורלו הטורקית תמורת 280 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של 2.8 מיליארד שקל.
בחודש מרץ האחרון חתמה הפניקס על עסקה לרכישת מלוא המניות של זורלו בתחנת הכוח – 25% תמורת 700 מיליון שקל.
אולם שתיים מהשותפות של זורלו בתחנת הכוח – אדלטק של משפחת אדלסבורג (18.75%) וחברה בבעלות משותפת של אלומיי קפיטל וקבוצת לוזון (18.75%) - הפעילו את זכות הסירוב שלהן שמאפשרת להן לרכוש 15% מהמניות. ומשום כך הפניקס רוכשת בסופו של דבר 10% בלבד.
המדינה, שמחזיקה ב-37.5% מהמניות, החליטה לא להשתתף במימוש זכות הסירוב. מימוש זכות הסירוב טעון אישור של רשות התחרות.
האישור כבר ניתן לאלומיי ולוזון, שיעלו להחזקה של 26.25% בתחנת הכוח, אך הוא טרם ניתן לאדלטק, שבעצמה ניסתה למנוע את כניסת הפניקס לתחנה בטענה שההחזקות שלה בתחנת הכוח ריינדיר (40%), שנמצאת בשלבי אישור סטטוטוריים, הופכת אותה למתחרה של דוראד.
היא אף הציגה חוות דעת של דרור שטרום, הממונה על ההגבלים לשעבר, בנושא. האישור של רשות התחרות נדרש לעלייה לנתח של מעל 25%.
רשות התחרות הייתה אמורה לקבל החלטה בעניינה של אדלטק עד היום, אחרי שכבר האריכה את המועד בחודש. בשל כך, הפניקס העניקה לאדלטק את האפשרות לממש את זכות הסירוב עד ל-22 בחודש.
כאמור, עד כה הרשות לא אישרה את העסקה. ככל הידוע, הרשות הפנתה שאלות רבות לאדלטק בנוגע לעסקה הזו ולהשלכותיה, ובשוק מעריכים שהרשות עשויה לא לאשר לאדלטק להגדיל את החזקותיה בדוראד.
אם אכן זו תהיה העמדה של הרשות בסופו של דבר, אדלטק עשויה להציג פרשנות משפטית שלפיה היא יכולה לקנות את רוב המניות, 6.25%, ולעלות להחזקה של 25%.
השותפות שלה, מנגד, עתידות לטעון שמדובר בסיטואציה בינארית – או שאדלטק תרכוש את מלוא המניות שהיא יכולה לרכוש במסגרת זכות הסירוב, או שלא. ואם היא לא רוכשת את המניות, אז לטענת השותפות הזכויות לרכישת הנתח עוברות לידיהן.
בתוך כך, אתמול דיווחה אלומיי קפיטל על גיוס הון של 50 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות למנורה מבטחים. כך שיתכן שהיא נערכת פיננסית לרכישת המניות הנוספות המדוברת, במקרה שאדלטק לא תקבל את האישור של רשות התחרות.
המדינה, בעלת המניות הגדולה בדוראד (שמחזיקה בה באמצעות חברה-בת של קצא"א), מבקשת למכור את הנתח שלה בתחנה, ושכרה את שירותיו של בנק ההשקעות לידר לשם כך. אולם בינתיים ההליך מתעכב.
היחסים בין השותפים בדוראד היו עכורים למן הרגע שהחלה לפעול בשנת 2014, לאחר שהושקעו בהקמתה 4.7 מיליארד שקל.
בין היתר, זורלו ואדלטק חוייבו לפצות את השותפות שלהן להקמת התחנה ב-100 מיליון דולר, לאחר שנקבע שהן ניפחו את עלויות הקמת התחנה על הנייר ושילשו את הפער לכיסיהן.
בנוסף, אדלטק מתנגדת להרחבת דוראד – פרויקט שנקרא דוראד 2 – שיגדיל את כושר הייצור של התחנה מ-860 מגה-וואט ל-1.5 ג'יגה-וואט. זאת משום שבמקרה כזה החלק שלה במשק החשמל, במונחי כוח ייצור, יעלה מ-17.5% ל-19.5%, ובכך יתקרב למגבלה של 20%, מה שעשוי להקשות עליה להקים תחנות כוח חדשות.
המדינה, והשותפות האחרות, שואפות לבצע את ההרחבה, כאשר המדינה שואפת לכך כדי להגדיל את התמורה שתוכל לקבל עבור המניות שלה. או לחילופין על מנת שהדבר יהפוך את החברה לאטרקטיבית להנפקה, מה שיאפשר למדינה לבצע אקזיט דרך הבורסה.
בסביבת השותפות בתחנה טוענים שכעת, עם כניסת הפניקס והגדלת הנתח של אלומיי ולוזון, עשויה להימצא הדרך לשנות את התקנון של דוראד באופן שיסלול את הדרך לביצוע הרחבת התחנה. בחילופי מכתבים שהתרחשו בין אדלטק וקצא"א, הזכירה אדלטק כי לפי התקנון, הפרויקט דורש הסכמה פה אחד של בעלי המניות.






























