סגור
ועידת ניו יורק   דינה בן טל גננסיה מנכ"לית אל על וידאו
מנכ"לית אל על, דינה בן טל גננסיה (צילום: אלעד גרשגורן)

אל על רוכשת מבואינג שלושה מטוסי דרימליינר, ויוצאת להנפקה

חברת התעופה חתמה על רכש המטוסים מדגם 787-9 במסגרת עסקה שהיקפה מוערך ב-650 מיליון עד 730 מיליון דולר; כן סיכמה על אופציה להרחבתה ברכישת שישה מטוסים נוספים מאותו סוג מהחברה, שלאחרונה מעורבת בשורה של פרשיות הנוגעות לכשלי בטיחות; בכוונת אל על לממן את העסקה באמצעות גיוס הון שיעשה בהנפקה בבורסה בתל אביב

חברת התעופה אל על מרחיבה את צי המטוסים שלה וחתמה עם הענקית האמריקאית בואינג על רכש של שלושה מטוסי 787-9 דרימליינר במסגרת עסקה שהיקפה מוערך ב-650 מיליון עד 730 מיליון דולר. המטוסים החדשים יימסרו לה בשנים 2029 ו-2030.
העסקה נחתמה היום (ה') ובמסגרתה אל על ובואינג סיכמו על אופציה להרחבתה בכך שאל על תוכל לרכוש עוד שישה מטוסים מאותו הסוג. העסקה כוללת גם רכש של מנועים חליפיים לשלושת המטוסים שאל על הזמינה מהיצרנית האמריקאית.
העסקה של אל על עם בואינג יוצאת לדרך כשברקע היצרנית האמריקאית נמצאת בעיצומה של משבר בשל שרשרת כשלים בטיחותיים חמורים בחלק ממטוסיה. אל על אף פנתה לבואינג בבקשה להבהרות לגבי העניין, לאחר שמטוס דרימליינר של חברת לטאם צלל לאחרונה במפתיע בטיסה לניו זילנד.
אל על מפעילה כיום 16 מטוסי בואינג 787 ו-12 מהם מהדגם 787-9. בשנתיים הקרובות היא אמורה לקבל מהיצרנית האמריקאית שלושה מטוסי 787 חדשים שהוזמנו ממנה בעבר. עם קליטת המטוסים שעל רכישתם היא חתמה היום, עד סוף העשור יהיו ברשותה 22 מטוסי מדגם זה ואם תחליט לממש את האופציה להרחבת העסקה ולרכוש שישה נוספים הצי שלה יוסיף ויתרחב החל משנת 2030 ויכלול בסוף התהליך 28 מטוסים. באל על אומרים כי הגדלת צי מטוסיה נעשית במסגרת תוכניתה האסטרטגית של החברה ושהיא תגדיל משמעותית את היקפי פעילותה ואת גמישותה התפעולית והמבצעית.
בכוונתה לממן את העסקה באמצעות גיוס הון שיעשה בהנפקה בבורסה בתל אביב שבה היא נסחרת לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל. באל על אמרו הערב כי ההנפקה כפופה להחלטה סופית של הדירקטוריון ובקבלת אישור מהבורסה. היא מתוכננת להיעשות בדרך של הצעה אחידה שעשויה לכלול מכרז מקדים למשקיעים מסווגים. בהנפקה תשתתף גם בעלת השליטה בחברה, כנפי נשרים תעופה.
מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה אמרה בהתייחס למהלכי החברה כי רכש המטוסים וההנפקה הצפויה מבטאים את דבקות החברה בתוכניתה האסטרטגית. לדבריה "המלחמה הוכיחה מעל כל ספק שכשעל אל חזקה היא מהווה נכס למדינת ישראל. מאז פרוץ המלחמה נרתמנו למאמץ הלאומי ופעלנו במתכונת חירום תוך הבטחת גשר אווירי לישראל וממנה". בהתייחס להפסקת הטיסות של חברות תעופה זרות רבות לישראל מאז פרוץ המלחמה, באופן שהקפיץ את הביקושים אל מול ההיצע והוביל גם לעליית מחירי הטיסות בן טל גננסיה קראה לחברות הזרות לחדש את פעילותן בארץ ואמרה כי "אין מקום להדרתה של ישראל מקווי האוויר הבינלאומיים על פני תקופה ארוכה וחסרת תקדים בהיסטוריה של המדינה".
לפני שלושה שבועות אל על הציגה הכנסות שיא כשחתמה את 2023 עם צמיחה של 26% במכירות שהסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר לעומת שנת 2022. ברבעון הרביעי הכנסותיה עלו ב-21% לעומת הרבעון הרביעי המקביל והסתכמו בכ-680 מיליון דולר.
ביצועי החברה ברבעון הרביעי הושפעו מאוד מהמלחמה בעזה ומהלחימה בצפון. הפסקת פעילותן של החברות הזרות בארץ הגדילה את נתח השוק שלה מ-20% לכ-60% וברקע, נמתחה עליה ביקורת ציבורית חריפה על העלאת מחירי כרטיסי הטיסה שלה במאות אחוזים. אל על דחתה את הטענות ולדברי המנכ"לית בן טל גננסיה העלתה אשתקד את המחירים בכ-5% בלבד. היא טענה כי מחירי הטיסות הגבוהים נגבים מלקוחות שמזמינים טיסות ברגע האחרון.