סגור
מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה על רקע מטוס אל על
דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על, עוד שלושה מטוסי דרימליינר יגיעו בשנתיים הקרובות (צילום: יוסי גמזו לטובה, שאול גולן)

בעקבות צלילה של מטוס דרימליינר: אל על מחכה להסברים מחברת בואינג

בשיחה עם כלכליסט אמר גורם בענף התעופה על האירוע החריג, כי החברה מנהיגה "גישה שמרנית מאוד" בהיבטים הקשורים לבטיחות המטוסים. "אין תקלה שיכולה להצדיק צלילה של המטוס לכיוון הקרקע. זה משהו שצריך לתחקר"

בחברת התעופה הלאומית אל על מחכים להסברים מיצרנית המטוסים האמריקאית בואינג בעקבות אירוע חריג שארע מעל אוסטרליה השבוע, כשמטוס דרימליינר של LATAM Airlines צלל בחדות בעקבות תנועה חזקה שנסיבותיה לא ברורות, וכמה עשרות מנוסעיו נפגעו.
גורם בכיר בענף התעופה הגדיר את האירוע מעל אוסטרליה "מוזר" ואמר כי "אין תקלה שיכולה להצדיק צלילה של המטוס לכיוון הקרקע, שכן גם במצב של תקלת מנוע, ואף כיבויו, המטוס אמור להמשיך בטיסה במצב אופקי". לדבריו "יש סברה שלפיה תזוזה פתאומית של כיסא הטייס גרמה להזזת הסטיק באופן שהוביל לצלילה הפתאומית. בכל מקרה זה משהו שצריך לתחקר".
הציפייה של אל על להסברי בואינג נובעת מכך, שהצי שלה מבוסס על מטוסי החברה. הוא מונה 47 מטוסים, 16 מהם מטוסים מסוג דרימליינר.
אל על קלטה את הדרימליינר ה־16 שלה ביולי האחרון, ובשנתיים הקרובות היא אמורה להצטייד בשלושה מטוסים חדשים מדגם זה. מדובר במטוסים רחבי גוף המיועדים לטיסות ארוכות, עם צריכת דלק נמוכה יחסית וזאת, בין השאר, בשל חומרי הגלם המשמשים בתהליך הייצור. בכל מטוס כזה כ־270 מושבים.
בינואר האחרון, כשדלת חירום ("פלאג") של בואינג 737 מדגם מקס ששימש את חברת התעופה אלסקה איירליינס ניתקה במהלך טיסה בארצות הברית, אל על בדקה את מצב דלתות החירום שמותקנות במטוסי ה־737 שלה. צעד זה הוסבר כמקדם ביטחון, שכן דלתות הפלאג בדגם מקס הן אותן דלתות שמותקנות במטוסים המשמשים את אל על.
גורם בתחום התעופה הבהיר, כי אין קשר בין קווי היצור של מקס לאלה של אל על. דגמי המקס נחשבים לחדשים ביותר שמוציאה בואינג, ואלה שמשמשים את אל על יוצרו לפני כ־12 שנה. בדיקת הדלתות במטוסי ה־737 באל על נמשכה כיומיים ולא העלתה ממצאים חריגים.
גורם בענף התעופה סיפר כי בין אל על לבואינג מתקיימים קשרי עבודה הדוקים, שמתבטאים בהעברת דיווחים שוטפים ומיידיים, בייחוד במצבים של אירועי בטיחות. עם זאת, הגורם הדגיש כי באף שלב לא היה צורך בקרקוע של חלק מצי המטוסים של החברה, אשר מאז פרוץ המלחמה בעזה היא חברת התעופה הגדולה היחידה שמוציאה טיסות מישראל ואליה, ובאופן שהוביל אותה להקפיץ את מחירי הטיסות במאות אחוזים.
עוד הוסיף, כי אל על מנהיגה גישה שמרנית בקשר לבטיחות מטוסיה, והצוותים הטכניים שלה מקיימים תהליכי עבודה סדורים. זאת, כשחלק ניכר מהטכנאים ועובדי התחזוקה של החברה הם יוצאי יחידות בחיל האוויר, שגם עם סיום תפקידם הצבאי עוברים תהליכי הכשרה ארוכים עד להרשאתם לחתום על אישורי כשירות למטוסים להובלת נוסעים.
"בכל הקשור לבטיחות בטיסה, רמת הסמך באל על גבוהה מאוד, בין השאר בזכות הניסיון המבצעי של רבים מטייסיה, ששירתו, וחלקם עדיין משרתים, בטייסות שונות של חיל האוויר. אלה הובילו לרמת בקרה ותחקיר בסטנדרטים שנהוגים בחיל האוויר, וזה מוסיף ותורם לממד שיש על מי לסמוך. בכל הקשור לתחזוקה של מטוסים ובטיחות, אין מקום ליצירתיות והגישה השמרנית מחייבת היצמדות לנהלים קפדניים מאוד", ציין.
לדברי אותו גורם, שרשרת התאונות בדגם מקס של בואינג מחייבת בדק בית אצל היצרנית האמריקאית, וזאת, בין השאר, בשל היעלמות של תיעוד העבודות שנעשו בחודשים שקדמו להינתקות דלת החירום במהלך הטיסה. "בואינג היא פיל ענק ואני מעריך שהיא תדע לעשות סדר בתהליכי העבודה שלה ולעשות את יישור הקו הנדרש, ואני מעריך שהיא נמצאת כבר בעיצומו של תהליך כזה. עם זאת, מטוסים הם עדיין כלי בטוח, במערכות השונות והמורכבות שמותקנות בהם יש יתירות גבוהה מאוד, כך שאם משהו נפגע או משתבש, יש לו גיבוי. עם כל אלה, מבחינת בואינג זה אירוע רע מאוד", סיכם.