סגור
מטוס בואינג דרימליינר של אל על
מטוס של אל על. למרות המלחמה, עברה בסיכום השנה לרווח לפני מס לעומת הפסד ב-2022 (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

ברקע התייקרות כרטיסי הטיסה: אל על מציגה הכנסות שיא

חברת התעופה הישראלית סיכמה את הרבעון הרביעי של 2023 עם צמיחה של 21% בהכנסות ל-678 מיליון דולר; ההכנסה הממוצעת ממושב טיסה פר קילומטר עלתה ב-4% בסיכום שנת 2023 לעומת השנה שקדמה לה

אל על חתמה את 2023 עם שיא בהכנסות שהסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר - צמיחה של 26% לעומת שנת 2022.
ההכנסות ברבעון הרביעי טיפסו ב-21% ל-678 מיליון דולר והרווח הנקי שלה באותו רבעון הסתכם בכ-40 מיליון דולר (לפני מס) לעומת רווח של 7 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2022.
הביצועים הכספיים החזקים של אל על ברבעון האחרון של 2023 הם תוצאה של המלחמה שפרצה בשבעה באוקטובר, שהובילה להפסקת הפעילות של רוב חברות התעופה הזרות בישראל ובכך, להגדלה דרמטית של נתח השוק שלה מכ-20% ברבעון הרביעי של 2022 לכ-60% ברבעון הרביעי של 2023.
בהיותה אחת החברות היחידות שממשיכות לקיים טיסות סדירות מישראל ואליה, והיחידה מבין חברות התעופה הגדולות, אל על העלתה את מחירי כרטיסי הטיסה שלה במידה משמעותית וספגה בעקבות כך ביקורת ציבורית. בנוסף, ייקור שירותי ההובלה האווירית של המטענים הכפיל את הכנסותיה מהטסת מטען ברבעון הרביעי ל-76 מיליון דולר.
מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה אמרה היום (ה') בהתייחס למחיר הגבוה של כרטיסי הטיסה בחברה כי לעומת הרבעון המקביל ב-2022, ההכנסה הממוצעת שלה למושב לפי קילומטר עלה ב-4% בלבד. היא טענה כי נוסעים שפגשו רמת מחירים גבוהה הזמינו טיסות ברגע האחרון וכי בכל מקרה מדובר באירועים נקודתיים. בן טל גננסיה קראה לנוסעים להקדים ולהזמין את טיסותיהם, כדי ליהנות מרמת מחירים נמוכה יותר.
"אנחנו נמצאים בתקופה של פערים גדולים בין הביקוש להיצע. העולם עדיין מתאושש ממגפת הקורונה ויש קשיים בשרשראות האספקה", אמרה בן טל גננסיה. "יש מחסור בכוח אדם בתחום התעופה וכך, יש מחסור במטוסים וגם בטייסים". מנכ"לית חברת התעופה הוסיפה כי גם עם נטרול השפעת המלחמה, אל על היתה מציגה ברבעון האחרון של 2023 רווח גבוה של כ-93 מיליון דולר, שמבטאים הכנסות שיא של כל הזמנים. פרט לאלה, ירידה של כ-20% במחירי הדלק הסילוני בשנת 2023 לעומת השנה הקודמת היטיבה עם החברה והובילה לחיסכון של כ-17 מיליון דולר.
על פי הערכות של אל על, לא תחול התייקרות נוספת במחירי הטיסות שלה במהלך הרבעון הנוכחי של השנה, ומכירותיה בו עשויות להסתכם בכ-1.08 מיליארד דולר. שכרה של המנכ"לית בן טל גננסיה ב-2023 הסתכם ב-1.7 מיליון דולר, סכום שכולל שווי הטבה בגין תשלום מבוסס מניות.