סגור
איש העסקים דוזי ממובוסי המואשם בהונאה
איש העסקים דוזי ממובוסי המואשם בהונאה (צילום: מתוך יוטיוב)

ערימות של שקרים: הונאת הענק של יזם הפינטק הניגרי - והקשר הישראלי

איש העסקים הניגרי דוזי ממובוסי, שהתפרסם השנה כשניסה לרכוש את שפילד יונייטד, עמד לכאורה בראש אימפריה שסיפקה שירותי פינטק ומכרה מיליוני מכשירי טלפון לחקלאים ניגריים. אלא שלפי תביעה שהגישה ה-SEC - הכל היה שקר אחד גדול. ההצהרות על מיליארדי דולרים היו כוזבות, ובחשבון הבנק של "האימפריה" היו פחות מ-50 דולר. הנקודה הישראלית בפרשה: דו"ח שערכה פירמת רו"ח ברייטמן אלמגור זהר, שהולכה שולל לטענת ה-SEC, ובו נטען להכנסות ענק של הקבוצה

דוזי ממובוסי, יזם ניגרי בן 45, הפך לשם מוכר השנה באנגליה כשניסה לרכוש את מועדון הכדורגל שפילד יונייטד תמורת 115 מיליון ליש"ט. ממובוסי, לכאורה מיליונר, עמד בראש שלוש חברות שסיפקו שירותי פינטק לחקלאים ניגריים, מכר מיליוני מכשירי טלפון וחבילות גלישה וחבילות ביטוח. אך לפי רשות ני"ע האמריקאית הכל היה הונאה אחת גדולה.
"היקף ההונאה מדהים", כתבתה ה-SEC בתביעה, "מאז 2019, הנאשמים רשמו עסקאות פיקטיביות בשווי מיליארדי דולרים באמצעות שתי חברות בת ניגריות".
השתיים, לפי התביעה, דיווחו על מאות מיליוני דולרים בהכנסות ונכסים שכלל לא היו קיימים. כך למשל בדו"ח השנתי שהגישה החברה במרץ דיווחה על מזומן בהיקף 461 מיליון דולר בחשבון הבנק, עם זאת ברישומי הבנק יתרת המזומנים שלה עומדת על פחות מ-50 דולר עבור אותה התקופה.

הדו"ח שעלול לסבך את פירמת ברייטמן אלמגור זהר

בלב התביעה עומד ממובוסי (Mmobuosi) ושלוש חברות שהקים: Tingo Group, שנסחרת בנאסד"ק ושתי חברות קשורות Tingo International Holdings ו-Agri-Fintech Holdings. לפי ה-SEC, ההונאה התחילה עוד ב-2019 וכוללת זיוף שיטתי של מסמכים, לרבות תדפיסי בנקים ופנקסי חשבונות שתומכים בטענותיו כאילו החברות שניהל שגשגו, ורשמו עסקאות בהיקפים של מיליארדי דולרים כשלמעשה "לא היו לו לקוחות או פעולות משמעותיות וכ-15 דולר בחשבון הבנק שלו", לפי ה-SEC.
בפברואר 2022 דווח בבלומברג שקבוצת טינגו מחפשת לגייס 500 מיליון דולר והוערכה לפי שווי של 6.3 מיליארד דולר. הקבוצה טענה שיש לה עסק לייצוא סחורות בדובאי, פעילות ביטוח עם 130 משרדים, ומיליוני לקוחות ניגריים. באותו החודש נחשף כי ממובוסי מבקש לרכוש את קבוצת הכדורגל שפילד, במרץ דווח כי ממובוסי הגיש למועדון ולליגה האנגלית (EFL) דו"ח מברייטמן אלמגור זהר של דלויט ישראל שמצהיר על ביצועי החברה שכללו הכנסות מאוחדות בהיקף 1.15 מיליארד דולר לשנת 2020 ורווח נקי של 338 מיליון דולר. הכנסות אלו דווחו על ידי החברה במרץ 2023. פירמת רואי החשבון הישראלית החלה לעבוד עם טינגו בשלהי 2022.
בהינדנבורג כינו את בחירת טינגו להשתמש בשירותי משרד רוה"ח הישראלי "משונה" משום שלטינגו "אין סימנים לפעילות מהותית בישראל". המשרד "נתן לטינגו חוות דעת נקייה לביקורת למרות חריגות שאפילו הביקורת החשבונאית הבסיסית ביותר היתה מזהה מקילומטרים"
את הונאת העתק לא חשפה פירמת רו"ח - היא כמו מבקרים אחרים של החברה וגם פירמות עורכי דין, הולכו שולל על ידי טינגו או לפחות כך עולה מתביעת ה-SEC. החברות בשליטת ממובוסי ייצרו לאורך השנים דו"חות כספיים "מבוקרים" מפוברקים לחלוטין.
כך למשל, מצוין בתביעה של הרשות, הם ייצרו עבור 2016 דו"ח שכולל רווח מדווח של כ-33 מיליון דולר, הכנסות של כ-251 מיליון דולר ויתרת מזומנים של כ-400 אלף דולר. על הדו"ח זייפו את חתימתו של רו"ח עצמאי לכאורה. עבור 2017 אותו רו"ח מפוברק הצהיר על רווחים של כ-81 מיליון דולר והכנסות של כ-371 מיליון דולר ויתרות מזומנים של מעל ל-300 אלף דולר. החברה המשיכה לפרסם דו"חות אלו, כולן חתומות על ידי מבקר חיצוני בלתי תלוי, כל החתימות היו מזויפות, חלק מהמבקרים כלל לא היו רואי חשבון.

חברת השורטים הינדנבורג חשפה את ההונאה

מי שחשף את התרמית היתה חברת שורט אמריקאית בשם Hindenburg Research שביוני כינתה את החברה "תרמית ברורה" ו"הונאה חסרת ערך שצריכה לבייש את כל המעורבים". הינדנבורג שלחו חוקרים לניגריה ומצאה רק משרדים קטנים נטושים, לא הצליחה לרכוש מכשיר סלולר של מי שלכאורה מוכרת כאלו במיליונים ולא הצליחה לאתר לקוחות שהכירו את טינגו. הדו"ח שפורסם בתחילת יוני ריסק את מניית קבוצת טינגו ב-48%.
בהינדנבורג כינו את הבחירה של טינגו להשתמש בשירותי משרד רואי החשבון הישראלי "משונה" משום שלטינגו "אין סימנים לפעילות מהותית בישראל". המשרד "נתן לטינגו חוות דעת נקייה לביקורת לשנת 2022", כתבו שם על הפירמה הישראלית, "למרות מה שאנו רואים כחריגות ברורות שאפילו הביקורת החשבונאית הבסיסית ביותר היו מזהות אותן מקילומטרים".
1 צפייה בגלריה
מתוך סרטון פרסומת של טינגו מובייל
מתוך סרטון פרסומת של טינגו מובייל
מתוך סרטון פרסומת של טינגו מובייל. "הלקוחות והספקים היו מפוברקים"
(צילום: מתוך יוטיוב)
קבוצת טינגו הודיעה אז שדו"ח הינדנבורג הכיל "תוכן מטעה ולשון הרע" וכי החברה שכרה משרד עורכי דין שיבצע חקירה עצמאית. אחרי כשבועיים הודיעה כי החקירה הושלמה ושתוצאותיה המדווחות מדויקות. מחיר מניית החברה זינק באותו היום ב-56%. "החברה מאשרת כי החשבונאות שלה מדויקת ונכונה", הודיעו בטינגו, "ושתוצאותיה הכספיות המדווחות במדויק במסגרת הדו"חות הכספיים שהגישה ל-SEC", סיכמו.
"הצהרות אלו היו כוזבות", סיכמו ב-SEC בתביעה. ב-14 נובמבר טינגו עוד פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של השנה, לרבות רווח נקי של 21 מיליון דולר. ב-28 בנובמבר נאסד"ק הפסיקה את המסחר במניות החברה תוך ציון "שאלות וחששות" סביב פעילות החברה.
לפי החשד, בשנת 2021 ממובוסי "מכר" את "טינגו מובייל", חברה שלכאורה מייצרת ומוכרת מכשירים סלולריים לכתשעה מיליון חקלאים ניגריים באמצעות מיזוג הפוך של כל המניות לאגרי-פינטק. אגרי-פינטק מכרה את טינגו מובייל לקבוצת טינגו (הנסחרת בנאסד"ק) שנה לאחר מכן, גם כן באמצעות מיזוג המניות. העסקאות העריכו את טינגו ביותר ממיליארד דולר והעניקו לה גישה לשוקי ההון בארה"ב. היועצים לעסקה כללו את חברת עורכי הדין העולמית Dentons.
"טינגו מובייל היא פיקציה", כתבה ה-SEC, "הנכסים לכאורה, ההכנסות, ההוצאות, הלקוחות והספקים שלה הם למעשה מפוברקים וחברות האם הציבוריות ששלטו בטינגו מובייל ביצעו הונאה מתמשכת על משקיעים"
ממובוסי עשה זאת שוב עם מכירת חברת Tingo Foods, שאותה הוא הקים רק ב-2022, לקבוצת טינגו באפריל השנה תמורת 204 מיליון דולר. בעת המכירה העמיד ממובוסי דו"חות כספיים המציגים פעילות בהיקף מאות מיליוני דולרים לטינגו פודס לרבות רווח נקי, אף שהיה מדובר בעסק צעיר ורישומים מצביעים כי חשבון בנק תפעולי לטינגו פודס נפתח רק בפברואר 2023. "המיזוג הזה מספק לנו גישה לשוקי הון ושוקי החוב העולמיים שיאפשרו לנו להרחיב את המודל המוכח שלנו לתמוך במדינות אחרות ברחבי אפריקה", אמר ממובוסי בהודעה לעיתונות עם השלמת העסקה.
"טינגו מובייל היא פיקציה", כתבה ה-SEC, "הנכסים לכאורה, ההכנסות, ההוצאות, הלקוחות והספקים שלה הם למעשה מפוברקים וחברות האם הציבוריות ששלטו בטינגו מובייל ביצעו הונאה מתמשכת על משקיעים על ידי דיווח פומבי ואישור הביצועים הפיננסיים המזויפים של טינגו מובייל כאמיתיים".
לפי ה-SEC, ככל שטינגו השלימה את עסקאות הרכישה ורישום המניות למסחר, כך הפכו הזיופים מורכבים יותר ויותר כדי להסתיר את ההונאה. "הם זייפו כמעט את כל העסק", כתבו בתביעה, ובין היתר סיפקו תדפיסי בנק מזויפים, חשבונות, חשבוניות, רשימת ספקים, חוזים ולקוחות ברמה חודשית, שאותם מסרו למבקרי החברה. כל אלו לא היו קיימים.
"הנאשמים גם הסתירו את הונאה שלהם על ידי קנייה ורישום של שמות דומיינים באינטרנט על שם הספקים והלקוחות המומצאים שלהם", נכתב בתביעה, "לאחר מכן, הם השתמשו בכתובות דוא"ל מהדומיינים הללו כדי להתחזות לנציגי הגופים הללו בשליחת מבקרי החברה אישור על היתרות המדווחות של הגופים עם אגרי פינטק וקבוצת טינגו".
בחודשים האחרונים קבוצת טינגו המשיכה להפיץ הודעות לעיתונות, להכין ולהגיש דו"חות כספיים כוזבים. לטענת רשות ני"ע באותם חודשים, כשהם כבר החלו לחקור את החברה, טינגו "מנעה מידע ומסרה מידע כוזב ל-SEC", נכתב בתביעה.
ממובוסי, ככל הנראה, הרוויח מפעילות זו באמצעות מכירת מניות שמחירן נופח באופן תרמיתי באמצעות מיזוגים שהשלים במרמה. הוא "בזז את נכסי קבוצת טינגו כדי לממן הוצאות אישיות מפוארות".
בין היתר, מציינים בכתב התביעה רכישת מכוניות יוקרה, טיסות במטוסים פרטיים ו"ניסיון לא מוצלח לרכוש קבוצת כדורגל אנגלית מהפריימרליג". ה-SEC מבקשת סעד חירום להקפאת נכסיו של ממובוסי, כמו גם לאסור על שלוש החברות להעביר כסף, רכוש או להנפיק מניות לממובוסי. ממובוסי עצמו פרש מתפקידו כמנכ"ל משותף בקבוצת טינגו.
מברייטמן אלמגור נמסר: "אנו לא מגיבים בתקשורת לנושאים הקשורים ללקוחותינו".