סגור
בורסת נאסד"ק בניו יורק ארה"ב
בורסת נאסד"ק בארה"ב. האב סקיוריטי סבורה ששם יעריכו אותה יותר (צילום: שחר עזרן)

חריקות בהנפקת הענק: האם האב סקיוריטי תגיע לנאסד"ק?

חברת הסייבר הישראלית דחתה את מועד השלמת המיזוג שלה לספאק לסוף החודש, לאחר שאחת ממשקיעות העוגן נסוגה מההשקעה. בינתיים גם המייסד זז מתפקיד המנכ"ל, והאב סקיוריטי מתקשה לגייס חוב שנועד לגשר על קשיי גבייה מלקוחות

חברת הסייבר הישראלית האב סקיוריטי (Hub Security) חולמת על השלמת הנפקת ענק בארה"ב, אך בינתיים הקופה שלה מתרוקנת והקשיים לקראת המיזוג שלה עם חברת ספאק (SPAC) נערמים. עם אלו ניתן למנות את הבריחה של אחד המשקיעים, הקושי לגוון את פרופיל המשקיעים ושינויים בצמרת החברה. האם המיזוג יושלם והחברה, שכבר הודיעה שתימחק מהמסחר בבורסת ת"א, תחל להיסחר בנאסד"ק?
בתחילת החודש הנוכחי היתה אמורה האב סקיוריטי להשלים את מהלך המיזוג לפי שווי של 1.28 מיליארד דולר, זאת בשעה שהיא נסחרת באחוזת בית לפי שווי שוק של כ־670 מיליון שקל, אולם לפני שבועיים הודיעה החברה שהיא דוחה את מועד השלמת המיזוג לסוף החודש הנוכחי. ביום חמישי האחרון, שבועיים לאחר ההודעה על דחיית מועד השלמת המיזוג, חשפה האב סקיוריטי את הסיבה לדחייה: אחת המשקיעות בחברה, קרן הגידור קולבר־וולף, חזרה בה והחליטה לא להשקיע בחברה במסגרת המיזוג. מדובר על השקעה בהיקף של 10 מיליון דולר במסגרת גיוס ה־Pipe.
בתחילה דיווחה האב סקיוריטי שקרן הגידור קולבר־וולף נסוגה מההשקעה כי היא מתפרקת. אח"כ תיקנה את הדיווח: "הקרן מפסיקה השקעות מסוג זה"

חברות ספאק (ראשי תיבות של Special Purpose Acquisition Company) הן חברות שמונפקות ומגייסות כסף מהציבור במטרה למזג לתוכן חברות פרטיות. הן מתחייבות לעשות זאת בתוך פרק זמן מוגדר, לרוב שנתיים, ואם הן לא מצליחות בכך, הן מחזירות את הכסף למשקיעים בתוספת ריבית. לא מדובר בכלי השקעה חדש, אבל הוא צבר תאוצה ב־2021-2020, ובאמצעותו הגיעו לבורסות בארה"ב חברות רבות, כולל חברות ישראליות שונות. בעת שהספאק מגייס את הכסף מהמשקיעים הם לא יודעים עם איזו חברה הוא עתיד להתמזג, ומשום כך הם מקבלים את האפשרות למשוך את הכסף בחזרה לאחר שנחתממת עסקת מיזוג. לאחר החתימה על עסקה כזו, החברה יוצאת לגיוס נוסף – Pipe – שנעשה כשהמשקיעים יודעים במה הם בוחרים להשקיע. לרוב בגיוס הזה משתתפות "ידיים חזקות" יותר כמו גופים מוסדיים וקרנות גידור, והמשקיעים האלו לא מקבלים אפשרות לפדות את ההשקעה. קולבר־וולף השקיעה בשלב הזה ולכן הנסיגה שלה היא בגדר דרמה של ממש.

שינוי גרסה מהיר

בדיווח הראשון של האב סקיוריטי על הנסיגה של קולבר־וולף סיפרה החברה שהקרן מתפרקת ומשום כך ההשקעה מבוטלת, אולם שעתיים וחצי לאחר מכן החברה תיקנה את הדיווח ומסרה שקולבר־וולף אינה מתפרקת, אלא "החליטה על הפסקת השקעות מסוג זה". האב סקיוריטי גם מצאה משקיעה חלופית לקרן הגידור – חברת A-Labs, שכבר התחייבה להשקיע 10 מיליון דולר וכעת תכפיל את הסכום כדי לפצות על הנסיגה של קולבר־וולף. A-Labs היא גוף ייעוץ והשקעות שמספק גם שירותי חיתום, וזאת בתמורה לעמלות ואופציות. זה הגוף שהוביל את גיוס ה־Pipe של האב סקיוריטי בהיקף של 50 מיליון דולר, וכעת מדובר גם במשקיע המשמעותי ביותר בהאב סקיוריטי, שכן משקיעי הספאק משכו כמעט את כל הכסף שהשקיעו. כלומר, כספי ה־Pipe הם כמעט הכספים היחידים שיזרמו לקופת החברה, בעוד האב סקיוריטי דיווחה שהמיזוג אמור להזרים לקופתה 225-50 מיליון דולר (בשקלול כספי גיוס הספאק וכספי ה־Pipe).
לכך יש להוסיף את העובדה שבמסגרת גיוס ה־Pipe האב סקיוריטי לא הצליחה למשוך גופים מוסדיים ישראליים או מוסדיים בינלאומיים משמעותיים אחרים. כאמור, לעיקר הסכום תהיה אחראית A-Labs, שגם תקבל 2.5 מיליון דולר בעמלות עם השלמת העסקה, ובנוסף ישקיע גם פמילי אופיס בשם Mofo בראשות משה שלוסר ומנהל קרן הגידור גיא בן־ארצי.
בכך לא תמו הקשיים. ל"כלכליסט" נודע כי בימים אלו האב סקיוריטי מנסה לגייס כ־10 מיליון שקל ממשקיעים ישראלים, בצורה של חוב, וזאת על מנת לשפר את ההון העצמי של החברה שסובל מהתכווצות נוכח קשיי גבייה מלקוחות. האב סקיוריטי פנתה למוסדיים ישראליים ומשקיעים פרטיים בשוק ההון, הציעה ריבית של כמעט 10%, לצד אופציות בחברה, ובינתיים לא הצליחה לגייס את הסכום המבוקש. ביחס למהלך זה מסרה האב סקיוריטי ל"כלכליסט" כי "החברה חותרת להגדיל את מקורות המימון שלה, בין השאר כגישור על גריעה מאוחרת אך ודאית על בסיס חוזים קיימים".
האב סקיוריטי, שהפכה לחברה ציבורית באחוזת בית ביוני 2021 לאחר שהתמזגה עם השלד ELD, מדווחת במתכונת של תאגיד קטן. כלומר, היא מפרסמת את הדו"חות הכספיים שלה פעמיים בשנה, במחצית השנה, ולא מדי רבעון. לפי המידע העדכני ביותר, נכון לסוף יוני 2022, בקופת החברה יש מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 38 מיליון שקל בלבד. ההוצאות בגין המיזוג הגיעו עד כה ל־15 מיליון שקל והן עתידות לזנק. על בסיס התוצאות שלה במחצית הראשונה של 2022 קצב ההפסד השנתי שלה עומד על 140 מיליון שקל, מה שמעמיד את קופת המזומנים שלה בסכנה, ומבהיר את הצורך שלה בגיוס חוב יקר כל זמן שהשלמת המיזוג נדחית והחברה מתקשה לגבות כספים מלקוחות.
בתוך כך, האב סקיוריטי דיווחה בסוף השבוע כי לקראת המיזוג היא מבצעת שינויים פרסונליים בהנהלת החברה. מנכ"ל החברה אייל משה יהפוך לנשיא החברה, ואת מקומו יתפוס עוזי מוסקוביץ, דירקטור בחברה שכיהן בעבר גם כדירקטור בקבוצת הביטוח מגדל. לפי החברה, "מטרת המהלך היא לאפשר לאייל להתרכז באסטרטגיה של החברה בצפון אמריקה". גם בת זוגו של משה, איילת ביתן, שמכהנת כסמנכ"לית משאבי אנוש, התפטרה. אולם השינוי הפרסונלי הזה מביא איתו גם שינוי פיננסי שנוגע אישית למשה, מה שעשוי להעיד על כך שמעמדו בחברה נחלש.
2 צפייה בגלריה
אייל משה מנכ"ל Hub Security
אייל משה מנכ"ל Hub Security
אייל משה, מנכ"ל האב שהתפטר מתפקידו כדי להפוך לנשיא החברה. לא ייהנה מזינוק מטאורי בשכר עם השלמת המיזוג
בחודש נובמבר האחרון זימנה האב סקיוריטי אסיפת בעלי מניות שעל סדר יומה עמד שינוי מדיניות התגמול ותיקון האופציות בצורה שהיתה מביאה לזינוק של פי 5 בשכר המצרפי של משה וביתן, משכר בעלות של 6.8 מיליון שקל בשנה כיום לשכר בעלות של 34.9 מיליון שקל בשנה. זאת על מנת להתאים את "החברה לסטנדרטים של חברה ציבורית הנסחרת בבורסת נאסד"ק". בשל התנגדות של בעלי מניות המיעוט החליטו בחברה לסגת מהמהלך, אך הודיעו שהוא יעלה על סדר היום לאחר השלמת המיזוג עם הספאק ומחיקת החברה מבורסת ת"א. כעת, על רקע השינויים הפרסונליים בהנהלה, האב סקיוריטי מבטלת את התוכנית שלה לשנות את התגמול בעתיד. עם זאת, משה וביתן הם עדיין בעלי השליטה בחברה מתוקף האחזקות שלהם (5.7%) והסכמים שיש להם עם בעלי מניות נוספים בחברה.
כמו כן, בשבוע שעבר הגישה יפית בוכריס, דירקטורית לשעבר ב־ELD, תביעה בשל סכסוך עבודה מול החברה. בוכריס תובעת מהחברה 1.23 מיליון שקל. הדיון בתביעה ייערך בבית הדין לעבודה בתל אביב. בוכריס כיהנה כסמנכ"לית ודירקטורית בשלד שהתמזג עם האב סקיוריטי והפך אותה לחברה ציבורית בת"א, וסיימה את תפקידה ביוני 2021, עם השלמת המיזוג.

תחזיות אופטימיות

האב סקיוריטי חתמה לראשונה על עסקת המיזוג עם הספאק האמריקאי Mount Rainier Acquisition בחודש מרץ האחרון, ובחודש דצמבר האחרון קיבלה את האישור הסופי למהלך מרשות ני"ע בארה"ב (SEC). החברה, שמתכננת להימחק מהמסחר בת"א וכבר קיבלה את אישורים הנדרשים, שואפת להפוך לחברה שנסחרת בבורסת נאסד"ק בלבד, משום שלהערכתה בארה"ב יוכלו המשקיעים להעריך טוב יותר את החברה וביצועיה. לפי הדו"חות האחרונים שלה, במחצית הראשונה של 2022 ההכנסות שלה עלו ב־20% והסתכמו ב־122 מיליון שקל. לפי התחזיות של החברה, את 2022 היא אמורה לסיים עם הכנסות של 38 מיליון דולר ממכירת מוצרי סייבר ובשנה הבאה ההכנסות האלו יעמדו על 92 מיליון דולר.
האב סקיוריטי פועלת בשני תחומים: פיתוח חומרה ותוכנה להגנה על נתוני הארגון שנמצאים בזיכרון לטווח קצר (RAM); ומתן שירותים שוטפים בתחום הסייבר לעסקים. ב־2022 מניית החברה זינקה ב־84%, זאת בהשוואה לירידה של 28.5% במדד מניות היתר. עם זאת, גם לאחר הזינוק, שווי החברה כיום עומד על 670 מיליון שקל והוא רחוק מאוד מהשווי שלפיו היא עתידה להשלים את המיזוג עם הספאק, אם תצליח בכך בסופו של דבר.