סגור

צחי אבו רוכש השליטה בקניון של בן זקן ונניקשווילי באילת ב-75 מיליון שקל

ארי נדל"ן תרכוש כמחצית ממניות ברגיל פרויקטים מידי נניקשווילי ובן זקן; הקניון באילת, שיוקם במתחם התחנה המרכזית הישנה, יכלול שטח של 30 אלף מ"ר

צחי אבו רוכש את השליטה בקניון העתידי של אברהם נניקשווילי וג'קי בן זקן באילת. ארי נדל"ן הבורסאית, שבשליטת אבו, דיווחה היום לבורסה כי חתמה על מזכר עקרונות מחייב לרכישת 50.02% ממניות חברת ברגיל פרויקטים מידי נניקשווילי ובן זקן תמורת 75 מיליון שקל ולפי שווי של 150 מיליון שקל.
חלק מהסכום, 22.5 מיליון שקל, ישולם באמצעות הקצאת מניות ארי נדל"ן למוכרים. בנוסף, ארי נדל"ן תעמיד לחברה הלוואה של 50 מיליון שקל שתשמש לפירעון הלוואות קיימות. רוב הסכום, 30 מיליון שקל, מיועד לפירעון הלוואות בעלים. לאחר השלמת העסקה, אבו עתיד להפוך ליו"ר ברגיל פרויקטים.
ברגיל פרויקטים היא הבעלים של קרקעות התחנה המרכזית באילת, שעליהן היא עתידה להקים קניון שישתרע על פני 30 אלף מ"ר ומסוף תחבורה שישמש את אגד או חברות תחבורה ציבוריות אחרות. בנוסף, לפי הדיווח, הוועדה המקומית המליצה לאשר תוספת בנייה של 8,000 מ"ר על הקרקע וכן בנייה של 300 דירות. לשם השוואה, קניון רמת אביב של מליסרון משתרע על שטח של 20 אלף מ"ר.
במסגרת מזכר העקרונות, ארי נדל"ן התחייבה שהיא תהיה אחראית להשגת כל המימון הדרוש לפרויקט, שעלותו מוערכת על ידה ב-900 מיליון שקל. עוד מעריכה החברה כי ה-NOI בשנת הפעלה מלאה של הפרויקט, בהנחה של תפוסה מלאה, יעמוד על 80-70 מיליון שקל.
עבור בן זקן, שהשתחרר מהכלא ב-2018 לאחר שריצה 16 חודשי מאסר, זו עסקה משמעותית ראשונה שהוא מבצע. נניקשווילי עצמו מרצה בימים אלו עונש מאסר של 21 חודשים לאחר שהורשע במתן שוחד לשר לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר.
בן זקן ונניקשווילי הגיעו לאחזקה של 100% בקרקע בשנת 2009 כשרכשו 50% נוספים מידי נצבא לפי שווי של 66 מיליון שקל. באותה העת התוכנית הייתה להקים קניון ו-400 דירות. מאז הקרקע החליפה ידיים מבחינה פורמלית ונעה בין החברות השונות של השניים, והפרויקט נתקע בשל סכסוך בין השותפים השונים בו, שהגיע לסיומו רק השנה, לא לפני שהוא התגלגל לבית המשפט. בפשרשה שהושגה, נניקשווילי רכש השנה את האחזקות של קרובת משפחתו מירי קורן, שהחזיקה ב-25%. נניקשווילי, שהחזיק ב-42%, הגדיל את חלקו. בן זקן מחזיק 28% וכדורגלן העבר חיים רביבו מחזיק 5%. אבו רוכש את המניות מבן זקן ונניקשווילי בלבד.
ב-2021 פנתה קורן לבית המשפט בבקשה לכפות על בן זקן ונניקשווילי לרכוש את חלקה בברגיל. לטענתה, בן זקן ונניקשווילי שיעבדו את הקרקע ללא ידיעתה תמורת הלוואה של עשרות מיליוני שקלים שנטלו מחברת האשראי החוץ-בנקאי מניף שבשליטת מבטח שמיר שבשליטת מאיר שמיר. לטענת קורן, ההלוואה ניטלה שלא כדין ובמקרה של כשל פירעון הם יאלצו למכור את הקרקע במחיר נמוך משוויה האמיתי, ולכן היא ביקשה את הסעד המדובר מבית המשפט.
בתביעה ציינה קורן כי לפי חוות דעת שמאית שווי הקרקע הוא 276 מיליון שקל. מעבר לכך, ברגיל השקיעה 22 מיליון שקל בעבודות ביצוע ראשונות לבניית טרמינל חלופי לאגד באיזור התעשייה של אילת.
ברגיל הגישה תב"ע לשינוי יעוד השטח של התחנה המרכזית כבר ב-2018, אך נתקלה בהתנגדות של בעלי הקניון הגדול ביער, mall הים, ובסופו של דבר רק בנובמבר לפני שנה התקבל היתר. במרץ האחרון התקבלו האישורים לתחילת העבודות. ב-2018 עזריאלי, שבסופו של דבר רכשה את mall הים, ניסתה לקנות את המתחם של התחנה המרכזית מידי ברגיל תמורת 280 מיליון שקל. באותה העת, עלות הפרויקט הוערכה ב-400 מיליון שקל.
מניית ארי נדל"ן עלתה היום ב-4.4% והחברה נסחרת בשווי שוק של 835 מיליון שקל, זאת לאחר שמתחילת השנה מנייתה ירדה ב-6.8%, בעוד מדד ת"א-נדל"ן עלה ב-2.4%. אבו ניצל את הירידה במניה לרכישת מניות של ארי נדל"ן ב-11 מיליון שקל בשבועות האחרונים.
ארי נדל"ן הוא שמה הנוכחי של ארנה סטאר, שאותה רכש אבו מידי מרכוס ובר בעסקה של 130 מיליון דולר שעיקרה נטילת החוב של החברה, והיא החברה הציבורית הראשונה שבה מחזיקה המשפחה, שעשתה את הונה מעסקי נדל"ן וקבלנות באשדוד. באמצע 2020 הפכה המשפחה לשם מוכר בשוק ההון המקומי בזכות עסקה שבה רכשה את הקרקעות של פי גלילות מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה תמורת 720 מיליון שקל. באותה העת קבוצת דלק הייתה נתונה בסכנה של הגעה להסדר חוב בשל צניחת מחירי הנפט בעקבות משבר הקורונה.