סגור

בלעדי
אליהו צפוי להדיח את יפתח רון־טל מתפקידו כמנכ"ל מגדל אחזקות

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל אחזקות, החברה־האם של מגדל ביטוח, נחוש להעלות בדירקטוריון את הדחת יפתח רון־טל, שמכהן גם כיו"ר מגדל ביטוח, מתפקידו בחברת האחזקות. אליהו הודיע לרון־טל על המהלך הצפוי, ורק הדח"צים יכולים להפריע לו בכך

הקרב הנוכחי במגדל עולה מדרגה: יו"ר מגדל ביטוח הפרטית יפתח רון־טל קרוב להדחה מתפקידו כמנכ"ל מגדל אחזקות, החברה־האם הציבורית. ל"כלכליסט" נודע כי שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל ויו"ר מגדל אחזקות, נחוש בדעתו להביא לישיבת הדירקטוריון את הדחתו של רון־טל מתפקיד מנכ"ל החברה. אליהו צפוי להודיע כי אין לו אמון ברון־טל.
הדירקטורים בחברה נוטים לתמוך באליהו בהצבעה שתיערך בדירקטוריון לאחר שהנושא יגיע אליו, ולמעשה הגורם היחיד שיכול להפריע למהלך הוא הדח"צית לינדה בן שושן, אם תחליט להתנגד ותסחף אחריה את שני הדח"צים הנוספים בחברה. הדבר לא יעניק לרון־טל יתרון, שכן לאליהו רוב בדירקטוריון, אבל התנגדות של הדח"צים עלולה לעורר חשש מתגובה של רשות שוק ההון ומשה ברקת העומד בראשה.
1 צפייה בגלריה
מימין: בעל השליטה במגדל שלמה אליהו ויו"ר מגדל ביטוח יפתח רון טל
מימין: בעל השליטה במגדל שלמה אליהו ויו"ר מגדל ביטוח יפתח רון טל
מימין: בעל השליטה במגדל שלמה אליהו ויו"ר מגדל ביטוח יפתח רון טל
( צילומים: עמית שעל, צביקה טישלר)
בשבוע שעבר הגיע העימות בין אליהו לרון־טל, שנכנס לתפקיד רק באוגוסט האחרון, לשיא. אליהו הנפקות — שבאמצעותה מחזיק אליהו ב־64.3% ממגדל אחזקות - התנגדה באסיפת בעלי המניות לאישור שכרו של רון־טל במגדל אחזקות, מה שהוביל לכך ששכרו קוצץ ב־10% שכן מגדל אחזקות משלמת את הנתח הזה משכרו, ואילו מגדל ביטוח משלמת 90% ממנו. עלות השכר של רון־טל עבור תפקידו כיו"ר מגדל ביטוח ומנכ"ל מגדל אחזקות, שאושרה בידי דירקטוריון מגדל אחזקות בחודש שעבר אמורה היתה לעמוד על 3.4 מיליון שקל בשנה. על פניו, ההצבעה של אליהו גרמה לכך שרון־טל יקבל 340 אלף שקל פחות. עם זאת, דירקטוריון מגדל ביטוח יכול להחליט לשלם את המרכיב הזה של 10% בעצמו באמצעות החלטת דירקטוריון, נושא מסובך שכן מרבית הדירקטורים הם מינויים של אליהו. כמו כן, אליהו הצביע נגד מתן שיפוי מפני תביעות לרון־טל, ומשמעות הדבר היא כי רון־טל יהיה חשוף אישית לתביעות בנוגע לתפקידו וייקח על עצמו סיכון משמעותי אם יחתום על דו"חות החברה.
עבור אליהו זוהי מעין נקמה על כך שרון־טל התנגד למינויו של רונן אגסי לתפקיד מנכ"ל מגדל ביטוח לפני כחודש. אליהו הפעיל את כל כובד משקלו כדי למנות את אגסי, אבל דירקטוריון מגדל ביטוח בראשות רון־טל סירב להבטיח את מינויו ובסופו של דבר מונה שגיא יוגב, כשאליהו עצמו תומך בו בסופו של דבר אחרי שאגסי הסיר את מועמדותו. רון־טל תמך במינוי ידין ענתבי, חבר הנהלת בנק הפועלים, לתפקיד. מאז קיים נתק מסויים בין אליהו ורון־טל, והיחסים ביניהם קורקטיים ומתמקדים רק בנושאים הכרחיים לדיאלוג.
אליהו כבר הודיע לרון־טל על ההדחה הצפויה. רון־טל, ששימש כיו"ר חברת החשמל לפני הגעתו למגדל ביוזמת אליהו, ביקש מבעל השליטה להמתין חודש־חודשיים ולראות אם הדברים יוכלו להסתדר, אבל אליהו מסרב וטוען כי רון־טל "הכניס פוליטיקה למגדל". במגדל מספרים כי אליהו אמר לרון־טל: "הייתי מדיח אותך גם מתפקיד יו"ר מגדל ביטוח, אבל אני לא יכול".
חוסר היכולת של אליהו להדיח את רון־טל ממגדל ביטוח נובעת מהמעורבות של ברקת בנעשה בחברה, והדרישה שלו לשמור על יציבותה אחרי תחלופה גדולה של מנכ"לים ויו"רים מאז רכש אליהו את השליטה ב־2012. רון־טל לא מוכן כרגע להתפטר, וטוען כי איננו מבין מה אליהו רוצה ממנו וכי בסך הכל הוביל הליך תקין למינוי מנכ"ל.
רשות ני"ע, שמגדל אחזקות נתונה לפיקוחה בהיותה חברת ציבורית, לא תתערב בעימות בין אליהו לרון־טל, ומשאירה את הנושא לחברה עצמה. ברקת לא יכול להתערב בחברת האחזקות, ומשכך הדחתו של רון־טל היא כמעט עובדה מוגמרת.
עם זאת, תפקיד מנכ"ל מגדל אחזקות הוא שולי יחסית לעומת תפקיד יו"ר מגדל ביטוח. לאורך שנים מילא אותו בדרך כלל יו"ר או מנכ"ל מגדל ביטוח, אבל אליהו צפוי למנות לתפקיד גורם חדש, שקרוב אליו יותר בהשוואה למינויים האחרונים. כשההערכות הן שהמועמדים לתפקיד הם יוסי בן־ברוך, סמנכ"ל הכספים הנוכחי של מגדל ביטוח, ואיזי כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל ביטוח וכלל ביטוח.