סגור
אורי מקס מייסד ו מנכ"ל מקס סטוק על רקע סניף
אורי מקס מייסד ומנכ"ל מקס סטוק (צילומים: יוסי זליגר , אתר החברה)

ראיון
מנכ"ל מקס סטוק: "היום כל אחד שם את המילה 'סטוק' וחושב שהוא יודע לנהל את העסק"

בראיון ל"כלכליסט", על רקע הדוחות שפרסמה רשת הסטוק, מתייחס אורי מקס לתחרות בעקבות פתיחת סניף הענק של ג'מבו יוון באילת, לצורך שלו להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק ("זה עסק שאתה לא ישן בו") ולהזדמנויות החדשות שנפתחו בסין אחרי הקורונה: "המחירים של הסחורה שם ירדו ב-10% בממוצע, וגם מחירי ההובלות ירדו דרמטית"

"חזרנו לסין לראשונה מאז מגפת הקורונה. המחירים של הסחורה שם ירדו ב-10% בממוצע, וגם מחירי ההובלות ירדו דרמטית", כך אומר אורי מקס, מנכ"ל רשת מקס סטוק, שמתייחס להזדמנויות הקיימות לרשת הסטוק לאחר המגפה.
לדבריו, למסע לסין היה ערך מוסף גדול עבורו, כי "אפשר לבחור ולראות את הסחורה שקונים ובעיקר זה סייע לי לנהל משא ומתן מול הספקים ולהתמקח איתם על המחיר שאחר כך אני מגלגל אל הצרכן".
עליות מחירים? לפי מקס, לפחות בסין הכל נראה אחרת. "מכולה מסין עולה כיום 2,500 דולר, כמו לפני הקורונה. בסופו של דבר, בגלל שצמחנו משמעותית בכמות הסניפים, הצלחנו לשפר את תנאי הסחר מול הספקים בסין והורדנו מחירים בהתאם. מכרנו השנה תחפושות ב-50 שקל לעומת 60 שקל בפורים שעבר – הוזלה של כ-17%. אנחנו נלחמים כל יום וחושבים איך להמציא עצמנו מחדש כדי להוריד מחירים ולהביא לצרכן מוצרים יותר טובים".
באפריל פתחה קבוצת פוקס חנות ראשונה של ג'מבו יוון בעיר אילת על שטח של 10,000 מ"ר, אבל מקס לא מתרגש מהתחרות אל מול מקס סטוק שפועלת ליד מתחם ביג בעיר. "ג'מבו יוון פתח בסערה באילת, בנראות מצוינת, אבל אנחנו פחות מרגישים אותו כי אנחנו פונים יותר לשוק המקומי והוא פונה לתיירים. חנות סטוק זה עסק שאי אפשר לתפעל אותו בשלט רחוק. זה עסק שדורש הרבה אנרגיות וביום שייגמרו לנו האנרגיות כנראה שלא יהיה עסק. אני בניתי את העסק הזה במשך 20 שנה מהרצפה. היום כל אחד שם את המילה 'סטוק' וחושב שהוא יודע לנהל את העסק. זה עסק שאם אתה לא ישן בו, זה לא עובד. לפתוח עסק זה קל אבל לנהל אותו אחר כך זה הרבה יותר קשה. אני ישן שלוש שעות בלילה ובסוף התוצאות שלנו מדברות בעד עצמן. אנחנו רואים איך הורדה של מחירים הביאה יותר צרכנים לסניפים.
"אצלנו גודל חנות ממוצע הוא 2,000 מ"ר, ושל ג'מבו יוון זה פי חמישה מחנות ממוצעת שלנו. אז באילת זה אטרקציה תיירותית, אבל ביתר הערים בישראל בשביל להיכנס באמצע היום לחנות של 10,000 מ"ר, אתה צריך לפנות לעצמך כמה שעות טובות. החנויות שלנו יותר זמינות לצרכן ואנחנו פונים לקניות יומיומיות בתדירות גבוהה", הוסיף מקס. "בין 40% ל-50% מהמק"טים שלנו ברשת מתחלפים ברמה חודשית. זה סדר גודל של 3,500 מק"טים בחודש. אחת הסיסמאות שלנו בעסק זה לא להירדם. אנחנו עובדים עשר עונות בשנה. בעוד חודש וחצי יש חזרה לבית הספר, אחר כך ראש השנה, אחר כך סוכות, וככה עונה רודפת עונה".

הרווח הנקי זינק ב-50%, עלייה גם בהכנסות

הראיון עם מקס מתקיים על רקע פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה על ידי הרשת. בזמן שקמעונאיות אופנה אחרות נחלשו ברבעון הראשון, רשתות הסטוק נהנו ממגמה הפוכה. רשת מקס סטוק, שהיא הרשת הגדולה בארץ למוצרי סטוק, סיימה את הרבעון עם עלייה של 11.5% בהכנסות וזינוק של 50% ברווח הנקי. הרווח לבעלי המניות הסתכם ב-21 מיליון שקל ובחודש אפריל חילקה החברה דיבידנד בהיקף 60 מיליון שקל לבעלי המניות.
מקס סטוק מפעילה 59 סניפים בישראל בבעלות ובזכיינות ובמהלך חודש מאי היא פתחה חנות ראשונה בפורטוגל. ברבעון הראשון פתחה מקס סטוק גם שני סניפים חדשים במישור אדומים וגוש עציון וחנכה סניף חדש בזכיינות בתל אביב.
הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2023 צמחו ב-11.5% ל-280 מיליון שקל, צמיחה שנבעה מפתיחת הסניפים החדשים ומעלייה של 8.6% במכירות החנויות הזהות. ברשת מסבירים כי העלייה במכירות החנויות הזהות נבעה לא רק מגידול של 2% בסל הממוצע שעמד על 100 שקל, אלא בעיקר מעלייה במספר הלקוחות שביקרו בסניפים בפסח ובפורים. בתקופה של ינואר עד אפריל 2023, שכוללת את מכירות פסח גם השנה וגם בשנה שעברה ומנטרלת את השפעת החגים, עלו המכירות בחנויות הזהות של מקס סטוק ב-3%.
בחודש מאי 2023 חנכה החברה סניף ראשון בעיר בראגה בצפון פורטוגל. ההוצאות על משכורות ושירות עורכי דין לצורך הקמת הפעילות בחו"ל השפיעו לשלילה על ה-EBITDA ברבעון הראשון, שנפגע ב-900 אלף שקל.
העלייה במכירות החברה השפיעה על הרווח הגולמי שצמח ב-18.4% ל-116 מיליון שקל. מקס סטוק נהנתה מירידה במחירי השילוח שחזרו לרמתם טרום הקורונה, הקטינה את המלאי במחסנים ושיפרה את שיעור הרווחיות הגולמית ל-41.4% לעומת 38.9% ברבעון המקביל אשתקד. ב-2022, בזמן שמרבית קמעונאי האופנה ומוצרי החשמל נתקעו עם סחורה במחסנים, מקס סטוק מימשה את רוב המלאי, ייבאה פחות מכולות מסין והורידה את עלויות האחסנה הגבוהות במרלו"גים.
מאידך, הוצאות הפרסום של החברה גדלו וגם תחזוקת הסניפים בשיעור הוצאות גבוה מהמכר, והובילו לעליה של כ-13.3% בהוצאות המכירה והשיווק. חברת הסטוק מציגה עלייה של 33% ברווח התפעולי כתוצאה משיפור הרווחיות הגולמית והוא הסתכם ב-37 מיליון שקל. הרווחיות התפעולית צמחה ל-13.3% לעומת 11% ברבעון מקביל.
בתחילת מאי הודיע סמנכ"ל שרשרת אספקה עוז קורסיה על התפטרותו מהחברה והוא יוחלף על ידי אליק קפלן אשר ייכנס לתפקיד ביולי 2023. במאי הודיע גם שי אבא על התפטרותו מדירקטוריון החברה.