סגור
מתחם בזן
מתחם בזן (דניאל לבטובסקי)

דוחות בזן: ההכנסות זינקו ב-96% אבל הרווח הנקי ירד

מרווחי הזיקוק הגבוהים בעולם הובילו את הקבוצה להכנסות של כ-3.06 מיליארד דולר ברבעון השני; מרווח הזיקוק הוא הגורם המרכזי שמשפיע על תוצאות חברות שפועלות בתחום הזיקוק והפטרוכימיה, ומייצג את ההפרש שבין ההכנסות לעלות חומרי הגלם; הרווח הנקי ירד ב-12% ל-60 מיליון דולר בשל הפסד שנובע משערוך עסקאות עתידיות

קבוצת בתי זיקוק לנפט (בזן) חתמה את הרבעון השני של 2022 עם רווח נקי של כ-60 מיליון דולר, בשל הפסד שנובע משערוך עסקאות עתידיות שעשתה בסך של כ-345 מיליון דולר, וזאת כדי להגן על מרווחי הזיקוק ועליו היא הזהירה כבר בחודש שעבר. הרווח הנקי שהציגה ברבעון משקף ירידה של 12% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2021.
מרווחי הזיקוק הגבוהים בעולם שנרשמו במהלך החודשים האחרונים הובילו את הקבוצה להכנסות של כ-3.06 מיליארד דולר שמהוות זינוק של 96% לעומת הרבעון השני של השנה שעברה.
מרווחי הזיקוק החלו לעלות בסמוך לפלישת הצבא הרוסי לאוקראינה בסוף פברואר האחרון, באופן שהוביל את בזן לרשום הפסדי שערוך מעסקאות עתידיות של יותר מחצי מיליארד במחצית הראשונה של השנה.
מרווח הזיקוק המנוטרל ברבעון השני של השנה עמד בממוצע על 16.8 דולר לחבית ולפי בזן, אלמלא הטיפול התקופתי שנעשה במתקניה ובאופן שהשפיע בין השאר על ייצור הבנזין, מרווח הזיקוק שלה היה גבוה בעוד כחצי דולר ומסתכם בכ- 17.3 דולר לחבית. זאת, לעומת מרווח ממוצע של 4.5 דולר לחבית ברבעון השני של השנה שעברה.
מרווח הזיקוק הוא הגורם המרכזי שמשפיע על תוצאות הפעילות של חברות שפועלות בתחום תעשיית הזיקוק והפטרוכימיה. מרווח זה מייצג את ההפרש שבין ההכנסות ממכירת סל המוצרים של החברה לבין עלות חומרי הגלם שהיא רוכשת.
ה- EBITDA המנוטרל של בזן הסתכם ברבעון השני בכ-272 מיליון דולר, עלייה של 121% לעומת הרבעון השני של 2021. במהלך הרבעון, הסתכמה מכירת התזקיקים של בזן בכ-2.8 מיליארד דולר, שמהווים עלייה של 128% לעומת מכירות התזקיקים ברבעון השני המקביל. הזינוק במכירת התזקיקים הוסבר בעליה החדה שחלה במחיר התזקיקים לצד עליית מחירי הנפט הגולמי בעולם.
מכירות הפולימרים של החברה הבת של בזן, כרמל אולפינים (כאו"ל) ועוסק בייצור של פוליאתילן ופוליפרופילן שמהווים חומרי גלם לתעשיות בענף הפלסטיק ירדו ברבעון השני ב-27%, והסתכמו ב-236 מיליון דולר. בבזן הסבירו אתמול את הירידה בהיקף המכירות בתחום זה בטיפול תקופתי שנעשה בכלל מתקנים כאו"ל בתחילת הרבעון, והאטה בביקוש שהחלה להסתמן לקראת סוף הרבעון בשל המיתון והאינפלציה בעולם.
עוד עולה מדוחות הקבוצה כי חלקו של מגזר הפולימרים ב- BITDA שלה ברבעון השני היה 25 מיליון דולר, ושם אומרים כי אלמלא הטיפול התקופתי במתקניה, הוא היה מסתכם בכ-39 מיליון דולר.
על בסיס ההנחה שלא יחול שינוי משמעותי במרווחי הזיקוק במהלך החודשים הקרובים, בבזן מעריכים כי בסוף השנה יהיה בכוחה להציג EBITDA מנוטרל שנתי במגזר הזיקוק של כ-700 מיליון דולר.
עם פרסום דוחות הקבוצה לרבעון אמר מנכ"ל בזן, מלאכי אלפר כי "הן נותנות רוח גבית חזקה לקראת הרבעון השלישי, וזאת בין השאר מפעילות מגזר הזיקוק של הקבוצה".
לדבריו "מרווח זיקוק גבוה של 17.3 דולר לחבית הוא נתון ייחודי, שלא נראה במשך שנים רבות ואלה תוצאות יוצאות מן הכלל". הוא הוסיף כי "ככל שאנחנו מביטים קדימה, אנחנו רואים את מרווחי הזיקוק שמייצרים לנו רוח גבית משמעותית אל תוך הרבעון השלישי שכרגע אנחנו נמצאים באמצע שלו ויש לנו אינדיקציות לאיך שהוא ייראה. למרות שמרווחי הזיקוק כבר ירדו מהפיק המטורף שאליו הגענו ברבעון השני – רובם עדיין יישארו ברמה גבוהה בגלל הביקושים במגזר הדלקים".
אלפר הוסיף כי "אנחנו רואים בשוק רציונליזציה והתרגלו לאירועים השונים, באופן שמחירי הנפט משקללים את הסיכון הגאו-פוליטי ורואים שמרווחי הסולר והמזוט נותרו מאד גבוהים וכנראה שישמרו על רמתם לקראת החורף, כולם מנסים לצבור מלאים בעקבות המחסור בנפט בשל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. גם מרווחי הבנזין שמושפעים ממיתון וירידה בנסועה בארה"ב חוזרים לרמות נורמליות שמאפיינות את העונה".
חרף הימשכות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, פעילותן העסקית של החברות המשתייכות לבזן לא מושפעות מהותית ממנה שכן הקבוצה רוכשת את הנפט הגולמי שאותו היא מזקקת ממקורות שונים בעולם ובשנים האחרונות גם לא זיקקה נפט רוסי משיקולים של כדאיות כלכלית.