סגור

פרשנות
מה עומד מאחורי הצלילה של הביטקוין בסופ"ש ב-20%?

סמוך לתחילת הנפילה החריגה של הביטקוין בסוף השבוע נרשמה תנועה יוצאת דופן של אלפי מטבעות. אחת מהן, בשבת בבוקר, היתה של 15 אלף מטבעות בשווי 848 מיליון דולר. מי עומד מאחורי התנועות החריגות?

הבוקר (א') מטפס הביטקוין ב-3.7% לרמה של 49,457 דולר. אך אתמול (שבת) צנח המטבע הווירטואלי ביותר מ-20%, והביא את מחירו ל-30 אלף דולר פחות מהשיא ההיסטרי של 69 אלף דולר, אותו רשם ממש לאחרונה. שורה של שחקנים בולטים בתחום החלו לחגוג את הנפילה, ולהצהיר בטוויטר כיצד הם מינפו את הרגע ורכשו מטבעות ב"דיפ".
אלו לכאורה לא ממש התעניינו מדוע המטבע נופל, הם שם לטווח הארוך, וכל נפילה היא רק הזדמנות. מי שבכל זאת ניסה לפענח את פשר הנפילה יכול היה למצוא רציונל באחד משני דפוסי חשיבה. עושי השוק מהעולם המסורתי הביא נימוקים שכללו מונחים כמו "ארביטראז'", "בהלת משקיעים" או "חוזים עתידיים"; שועלי שוק הקריפטו קראו לזה "סייקל".
2 צפייה בגלריה
ביטקוין
ביטקוין
ביטקוין
(בלומברג)
האדישות אינה מוטעית, מי שמכיר את האופן שבו השוק פועל על כל הבעיות שבו ידע להעריך כי הוא קרוב לנפילה וכיצד זו תתרחש, כמו גם מי השחקנים הגדולים ומה הם יעשו בעקבותיה. זוהי כרוניקה ידועה מראש שכל משקיע קריפטו צריך להכיר בה, ולא לקבל החלטות השקעה לאורה.

1. הסיבה לנפילה

בדרך כלל כשמחיר נכס סחיר מתחיל לצלול בשוק הציבורי, לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין את הסיבות לכך. את סיבות אלה ניתן יהיה למצוא בדרך כלל באירועים כמו מכירת מניות של מחזיק גדול שזהותו ידועה, דו"חות כספיים חלשים, סנקציה על ידי רגולטור, שיבוש בפס ייצור, או שערורייה לא מחמיאה.
כשמחיר הביטקוין נופל הסבר אחד אולי ישמע יותר סביר מהסבר אחר, אבל סך הכל הניחוש שלי טוב בדיוק כמו הניחוש שלכם, שהוא מדויק כמו הניחוש של אחר.
במקרה של סוף השבוע אנו יודעים כי בסמוך לתחילת נפילת המחיר הייתה תנועה חריגה של אלפי מטבעות ביטקוין. אחת מהן בשבת בבוקר הייתה של לא פחות מ-15 אלף מטבעות בשווי 848 מיליון דולר שעברו מארנק אחד לאחר. תנועות אלו יצרו תופעות לוואי מדבקות והובילו לנפילות המתמשכות.
אבל מה זו בעצם התנועה החריגה הזו? האם זו מכירה או סתם תנועה? ואם זו מכירה, האם אלו משקיעים ספקולנטים מוול סטריט, בורסת מסחר עם אינטרס להפיל את המטבע או מיליארדר שאוהב להתל באנשים? אין לדעת. כמובן שאין רע ברכיב האנונימיות האינהרנטי בשוק הקריפטו, אלא אם לוקחים בחשבון כמה מאפיינים ייחודיים נוספים של השוק: האופי הוויראלי של רעיונות בשוק, השימוש בסלבריטאים כדי למשוך משתמשים חדשים, או בדיבור מוקצן על ידי משתמשים עשירים ובעלי מוניטין גדול בקרב קהילת הקריפטו.
מי שהיה קשוב לשיח בחודשים האחרונים לא יכול היה שלא לזהות התעצמות של כל אחד מדברים אלו. בין אם זה למשל הגיוס של מאט דיימון למיזם קריפטו, קניית הזכויות על שמו של אולם הכדורסל האייקוני של לוס אנג'לס (הסטייפלס סנטר) ושינוי שמו ל-Crypto.com, או ניצול החששות האינפלציוניים והתעקשות שהדרך היחידה של "האזרח הקטן" להגן על עצמו מפני אינפלציה (שלטענתם היא תוצר של הדפסת כסף חסרת אחריות של הבנקים המרכזיים) היא לרכוש ביטקוין. "אנחנו צריכים להכניס כמה שיותר אנשים לביטקוין לפני שתכה ההיפר-אינפלציה" כתב התאום קמרון וינקלבוס בטוויטר, "זהו ציווי מוסרי, לא תזה להשקעה"' סיכם.
האם אנו יודעים שוינקלבוס מכר כמה אלפי ביטקוין במחיר שיא בשבת אחרי שתמך בעליית מחיר הביטקוין עם נבואות הזעם שלו? לא. אבל אנחנו גם לא יודעים שהוא לא מכר. האם אנו יודעים שאלפי המטבעות שהתחילו את הבהלה לא פשוט עברו מארנק אחד לשני של אותם בעלים כדי ליצור מראית עין של ביקושים? לא, אבל אנחנו גם לא יודעים שהם לא. עמימות זו היא רעילה למשתמשים קטנים, שהופכים פגיעים מהשוק שנועד להעצים ולשחרר אותם.

2. לקנות בדיפ

בבוקר יום שבת הודיע נשיא אל סלבדור נאיב בוקלה בטוויטר כי הוא קנה בדיפ 150 מטבעות ביטקוין תמורת 7.3 מיליון דולר. כמה דקות קצרות אחר כך הוא הגיב לעצמו עם אימוג'י צוחק עד דמעות שהוא "פספס את התחתית המז***נת בשבע דקות". שחקנים גדולים בשוק שיתפו פעולה עם הנשיא. "עשיתי מאטצ' למנכ"ל אל סלבדור וגם קניתי בדיפ 100 מטבעות!" צייץ ג'סטין סאן מייסד פלטפורמת הבלוקצ'יין TRON. "אתה חייב לקנות עוד 50 מטבעות", השיב לציוץ הזה בוקלה והסביר, "זה רק עוד כמה מיליוני דולרים... קדימה!". "בוצע!" הגיב לו אחרי שעתיים סאן, "בדיוק רכשתי 50 ביטקוין נוספים".

2 צפייה בגלריה
נשיא אל סלבדור נאיב בוקלה Nayib Bukele  מכריז על עיר ביטקוין
נשיא אל סלבדור נאיב בוקלה Nayib Bukele  מכריז על עיר ביטקוין
הנשיא בוקלה
(צילום: רויטרס)

כל זה מאוד חמוד וממש מצחיק. תראו איך הם פשוט קונים בהזדמנות בכמה מיליוני דולרים מטבעות ביטקוין. זאת אומרת זה מצחיק עד שנזכרים שבוקלה בעצם עושה את כל זה עם כספי משלמי המסים של אזרחי אל סלבדור, שסובלת ממצוקה של מים נקיים, שהנשיא שלה מסתיר כמה חולים מאושפזים עם קורונה, ושעומד בראש ממשלה שהודיעה לאחרונה על שורת קיצוצים כואבים במשרדי החינוך והבריאות.
בוקלה גם נזכיר, הוא בהחלט מנהיג פופולארי שזוכה לתמיכה ציבורית חמה, עד שזה מגיע לביטקוין. שם כבר האזרחים אינם מרוצים מבוקלה ואף ממש יצאו להפגין במחאה, לא ספציפית שהוא מתעניין או קונה ביטקוין, אלא על חוסר השקיפות. בין היתר, הם מעוניינים לדעת באיזה הליך ובאיזה מחיר נקנים המטבעות, ממי ובאילו מקורות תקציביים, לאיזה ארנק, האם המפתח בידי בוקלה או משרד האוצר ומה יקרה אם בוקלה אי פעם יצטרך לפנות את כיסאו?
תושבי אל סלבדור, למען האמת, לא יודעים בכלל האם בוקלה באמת קונה את המטבעות או רק אומר שהוא קונה אותם. ובכל מקרה היו שמחים לדעת על כך לא דרך הטוויטר, המרחב היחידי שבו הוא מיידע על מהלכיו את התושבים לו הוא חייב דין וחשבון.

3. טטר

בשעה שש בערב אתמול הנפיקה טטר מיליארד מטבעות USDT בשווי מיליארד דולר, אותם היא מיד החלה להזרים בחבילות גדולות לכל פינות השוק. טטר טענה כי זה היה אירוע ידוע מראש, השוק עצמו היה ספקן. למעשה, חלקים גדולים ממנו רק חיכו שטטר תנפיק הון רב ותזרים אותו אל תוך השוק כדי לייצב את מחיר הביטקוין. עוצמתה של טטר הוא בכך שהיא מנהלת את היצע המטבע היציב הגדול ביותר בשוק הקריפטו שעומד היום על 73 מיליארד דולר. באמצעות מטבע זה ששומר על ערכו של אחד USDT שווה לאחד דולר, לא משנה התנודתיות בשוק, יכולים משתמשים להעביר ערך ולסחור במטבעות, וזאת מבלי להמיר אותם הלוך ושוב לדולרים. יעילותו והיצע המטבעות הגדול שלו הפכו אותו למטבע כל כך דומיננטי שנפח המסחר היומי שלו גדול מזה של הביטקוין. טטר מנפיקה את המטבעות כראות עיניה על בסיס האינטרסים העסקיים. חלק מהאינטרסים האלו קשורים למיזמים אחרים שלה, כמו למשל אחזקות בבורסת מסחר לקריפטו. רק השנה החברה הנפיקה 69% מכל המטבעות שנמצאים היום במחזור (כנראה שיש עוד שחקנים חוץ מהבנק המרכזי שמדפיסים כסף בחוסר אחריות והוא מהחשובים בשוק הקריפטו).
אחרי שהנפיקה מיליארד דולר -על פרוטוקול TRON של ג'סטין סאן מהסעיף הקודם - טטר החלה לפזר בקדחתנות אל תוך ארנקים בבורסות הקריפטו הגדולות בעולם: 88 מיליון מטבעות ל-Huobi, ועוד 90 מיליון מטבעות ל-Binance, 124 מיליון מטבעות לארנק אחר ו-50 מיליון מטבעות לארנק נוסף. כך במשך דקות ארוכות עד שסיימה לפזר את כל הכסף שהדפיסה בגחמה, לכאורה כשכל USDT מגובה אצלה ברזרבות בנכסים שווי ערך למיליארד דולר. מדוע זה חשוב? משום שהדפסת כסף זה ופיזורו בכל רחבי השוק נועד לייצב את מחיר הביטקוין, באופן שאינו קשור באמת להיצע והביקוש שלו בשוק, אלא לאינטרסים שלה שהנכס יעמוד על מחיר מסוים וכדי שתוכל להמשיך לנהל את ענייניה. וכך שוק הקריפטו יכול לשוב לסדרו.