סגור
אלכס משינסקי מנכ"ל צלזיוס
אלכס משינסקי מנכ"ל צלזיוס (צילום: בלומברג)

חברת הקריפטו צלזיוס הגישה בקשה לפשיטת רגל

חודש לאחר שהקפיאה את חשבונות לקוחותיה, הגישה חברת הלוואות הקריפטו הישראלית-אמריקאית בקשה להגנה מפני נושים. לחברה נכסים בשווי בין 10-1 מיליארד דולר, חובות בסכום זהה ומעל 100 אלף נושים. בצלזיוס מסרו כי הגשת הבקשה היא "הזדמנות לייצב את העסקים" ולביצוע ארגון מחדש "שימקסם את השווי לבעלי העניין"


צלזיוס נטוורק הגישה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל, זאת לנוכח גל של חברות הנכסים הדיגיטליים שהקפיאו נכסים והחלו בארגון מחדש על רקע הירידות החדות השנה במחירי מטבעות הקריפטו.
החברה, שנחשבה לאחת ממלוות הקריפטו הגדולות, הגישה את בקשת ההגנה (צ'אפטר 11) בבית המשפט בניו יורק, כחודש לאחר שהקפיאה את הנכסים של הלקוחות ובכך לכדה מיליארדי דולרים השייכים ליותר ממיליון חשבונות.
לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, לחברה נכסים בשווי בין 10-1 מיליארד דולר, חובות בסכום זהה ומעל 100 אלף נושים. בצלזיוס מסרו כי הגשת הבקשה היא "הזדמנות לייצב את העסקים" ולביצוע ארגון מחדש "שימקסם את השווי לבעלי העניין".
"הבקשה מגיעה בעקבות ההחלטה הקשה אך הנחוצה של צלזיוס מחודש שעבר להקפיא את המשיכות, ההמרות וההעברות בפלטפורמה כדי לייצב את העסקים ולהגן על הלקוחות", נמסר בהצהרה שפרסמה ועדה מיוחדת של דירקטוריון החברה. "זוהי ההחלטה הנכונה לקהילה ולחברה שלנו", הוסיף המנכ"ל אלכס משינסקי.
צלזיוס היא פלטפורמה שמאפשרת למשתמשים להעניק ולקחת הלוואות במטבעות קריפטו. החברה הוקמה ב־2017 על ידי הישראלים משינסקי ודניאל לאון ונרשמה בבריטניה.
ביוני 2018 החברה ביצעה הנפקת מטבעות ראשונית (ICO), ואז שחררה לעולם את האסימון הייחודי שלה, CEL. החברה, ברוח הנחיות רשות ני"ע האמריקאית (SEC), דיווחה על CEL כני"ע, ולא מסוג מסוים. באירוע זה גייסה צלזיוס 50 מיליון דולר. כיום החברה כבר לא פועלת בבריטניה בשל אי־ודאות רגולטורית, בזמן שבארה"ב היא מנועה מלהציע את כל מגוון המוצרים שלה, ועומדות נגדה חקירות בכמה מדינות בחשד שהיא לא עומדת בחוקי ני"ע.
צלזיוס ופלטפורמות דומות לה מציעות את ההלוואות באופן מיידי. מיידיות זו חשובה למשתמשים משום שהיא מאפשרת להם לקיים מסחר ספקולטיבי מהיר בשוק שעובד 24/7 ולנסות לנצל ארביטראז' - פערי מחיר בין מטבעות שונים - למטרת רווח. עקב בצד אגודל, צלזיוס משכה עוד ועוד משתמשים, ובשיאה הודיעה כי היא מנהלת נכסים בשווי 28 מיליארד דולר ונותנת שירות ל־1.7 מיליון לקוחות.
חברות הלוואה בקריפטו נוספות נקלעו לבעיות לנוכח הירידות החדות במחירי מטבעות הקריפטו, ביניהן קרן Three Arrows Capital שהגישה החודש בקשה לפשיטת רגל, וחברת ההלוואות בקריפטו וויאג'ר דיגיטל.
הקריסה של צלזיוס צפויה לגרום להפסדים כבדים למשקיעים. בסוף 2021 גייסה החברה 750 מיליון דולר ממשקיעים כמו WestCap וקרן הפנסיה מקוויבק Caisse de dépôt et placement du Québec. סבב גיוס ההון הזה העניק לצלזיוס הערכת שווי של יותר מ-3 מיליארד דולר. לפי הודעת החברה יש לה 167 מיליון דולר שיעזרו לתמוך בפעילות לאורך הליך פשיטת הרגל.
"אני בטוח שכשנסתכל אחורה על ההיסטוריה של צלזיוס, נבין שזה רגע מכונן, שבו פעולה נחושה ובטוחה שירתה את הקהילה וחיזקה את עתיד החברה", הוסיף המנכ"ל.
לחברה יש מעל 100 אלף נושים, כך לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט. עוד צויין כי חברת המסחר בקריפטו אלמדה ריסרץ' של סם בנקמן–פרייד, מנכ"ל FTX, היא בין הנושים עם הלוואה לא מבוטחת של 12 מיליון דולר.
צלזיוס נחשבה כאמור לאחת המלוות הגדולות בתעשיית הקריפטו. נכון לחודש מאי היא העניקה ללקוחות הלוואות בגובה יותר מ-8 מיליארד דולר, ונכסים בשווי קרוב ל-12 מיליארד דולר תחת ניהול. צלזיוס דיווחה ביוני כי יש לה 1.7 מיליון לקוחות.