איפור שהניב 1.75 מיליארד דולר: הולצמן הפך את איל מקיאג' ל־Wiz הפרטית שלו
אורן הולצמן רכש את חברת התמרוקים ב־2013 תמורת 12 מיליון שקל. הוא הנפיק את הפעילות בנאסד"ק ב־2023 לפי שווי של 1.97 מיליארד דולר, ושווייה הוכפל מאז. גם אחרי שמימש מניות ב־845 מיליון דולר נותרו בידיו מניות בשווי של 900 מיליון דולר
לפני כשנה, ביוני, נערכה מסיבת חתונה במלון יערות הכרמל. החתן, אורן הולצמן, סגר את המלון ליומיים והזמין כ־300 אורחים על חשבונו לחגוג את נישואיו בגיל 40. הולצמן, אחד המיליארדרים הפחות מוכרים בארץ, הקפיד על פרופיל נמוך באירוע שכמעט ולא דלף. לאורך התעשרותו שנמשכה כעשור, שמר על אותו פרופיל נמוך, כשרק העובדה שהחברה שלו הפכה ציבורית חשפה אותו.
אתמול מימש הולצמן 10% מהמניות שלו בחברת הטכנולוגיה והקוסמטיקה אודיטי (Oddity), הבעלים של מותג מוצרי האיפור איל מקיאג׳, תמורת 385 מיליון דולר. לאחר המכירה הולצמן ירד להחזקה של 23% בחברה, והוא מחזיק ב־75% מזכויות ההצבעה, זאת בזכות העובדה שאודיטי נסחרת בבורסת נאסד"ק האמריקאית שמאפשרת לחברות להיסחר עם יותר מסוג אחד של מניות.
המניות נמכרו לבנק ג'יי.פי. מורגן במכרז שנערך לבנקים זרים במחיר של 70 דולר למניה, כפול מהמחיר שבו הונפקו לפני שנתיים. בניכוי עמלה של 30 מיליון שקל לג'יי.פי. מורגן מכר הולצמן את המניות ב־355 מיליון דולר או 65 דולר למניה. בפתיחת המסחר אתמול ירדה המניה ב־14%, למחיר של 60 דולר, ואם הבנק לא הצליח למכור את כל המניות שרכש מהולצמן הוא ירשום הפסד לא קטן על הנייר.
לא כולל שכר ודיבידנדים
וכך, שנה בלבד לאחר שהנפיק את אודיטי יצרה לו מניית החברה הון של 1.75 מיליארד דולר - כתוצאה מהמניות שמכר לאורך הדרך ובשקלול שווי המניות הנוכחי שבידיו, שעומד על 900 מיליון דולר. הסכום לא כולל את שכרו כמנכ״ל החברה ודיבידנדים שחילקה. מדובר על סכום לא רחוק מההון המוערך של כל אחד מארבעת מייסדי Wiz, שחתמה השנה על עסקה למכירתה לאלפבית, החברה־האם של גוגל, תמורת 32 מיליארד דולר. מגזין פורבס העריך השנה את ההון של כל אחד ממייסדי חברת הסייבר ב־2.2 מיליארד דולר.
הולצמן היה בן 29 כשרכש בשנת 2013, יחד עם אחותו שירן, את המותג איל מקיאג' מכינוס נכסים מידי גלית ורטהיים וחנוך ריידר, תמורת 12 מיליון שקל וחוב של 80 מיליון שקל שלקח על עצמו. הוא היה אז רואה חשבון צעיר בפירמת ארנסט אנד יאנג (EY) הישראלית, במחלקה הכלכלית. בגיל 30 הוא הבין שאת הכסף לא יעשה בפירמה, גייס הון מבני המשפחה ורכש עם אחותו שירן את המותג.
בחמש השנים הראשונות אחרי הרכישה פעלה איל מקיאג' רק בישראל, באמצעות רשת חנויות מקומית. אבל הכוונה היתה להתרחב לארה"ב. את תכניות ההתרחבות הציג הולצמן בפני קרן ההשקעות של לואי וויטון שבשנת 2017 השקיעה 34 מיליון דולר ברכישת 35.5% ממניות החברה. התמורה יועדה לכניסה לארה"ב שהתרחשה שנה לאחר מכן, ב־2018.
הולצמן זיהה שמכירות אונליין של תמרוקים מהוות רק 10% מהמכירות של הענף, ובחר לפצח את הקוד למכירות באונליין. החברה הקימה אתר שבו התבקשו הלקוחות להשיב על שאלות כמו צבע העור וכדומה, וכן לשלוח תמונה שלהן, כשבסיום התהליך מציעה התוכנה את התמרוקים שמתאימים לאותה לקוחה. באמצעות חברת AI ישראלית השיטה השתכללה והיקף הלקוחות גדל. השידוך ללואי וויטון לאודיטי סייע לפתח את המכירות הבינלאומיות. ב־2019, שנה לאחר ההשקה בארה"ב הוכרזה אודיטי כמותג הצומח ביותר, ומ־300 הזמנות ביום היא עברה לאלפי הזמנות ליום. לואי וויטון הרוויחה פי 15 ויותר על ההשקעה שאת רובה מכרה.
"המנטור שלו בצעירותו היה יו"ר סלקום וממנהלי אי.די.בי עמי אראל", סיפר אחד המכרים של הולצמן אתמול, "הוא עובד כמו משוגע, ימים ולילות".
"שחקן 100% אונליין"
את ההמראה המשמעותית שלה ביצעה איל מקיאג', שמיד עם חדירתה לארה"ב הגדירה עצמה כחברת הייטק ולא חברת תמרוקים, בתקופת הקורונה. אחותו של אורן, שירן הולצמן אראל, אמרה בראיון לכלכליסט ב־2020 "בישראל אנחנו שחקן ריטייל גאה אבל בארה"ב אנחנו שחקן 100% אונליין". ישראל אגב, היא המדינה היחידה שבה מחזיקה איל מקיאג' 20 סניפים פיזיים. בנוסף פעילה החברה בסרביה שם היא מחזיקה פעילות של פיתוח תוכנה.
הפעילות הטכנולוגית של איל מקיאג' מבוססת על שתי רכישות שביצעה בישראל ב־2019: באוקטובר היא רכשה את מיסביז (Missbeez), שמפעילה פלטפורמה להזמנת שירותי טיפוח עד לבית הלקוח בישראל ובבריטניה, ובנובמבר את נאוויז (NeoWize), מיזם דאטה ובינה מלאכותית שמשפר את חוויית הקנייה באונליין. באמצע שנת 2021 רכשה איל מקיאג' את Voyage81 של יוצאי יחידת 81, שפיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית, המפענחת מצילומים של הלקוחות בסמארטפון מאפיינים כמו רמת המלנין וההמוגלובין בעור הפנים וזרימת הדם בו, וכך יודעת אילו מוצרים מתאימים להם.
שווי החברה הוכפל בשנה
ב־2023, כשהחברה פרסמה תשקיף לקראת ההנפקה בנסדא"ק, היא ציינה בו שכבר 21% מרכישות הביוטי בארה"ב נעשות באינטרנט. אודיטי צמחה בקצב של 50% בשנה מ־222 מיליון דולר ב־2021 ל־325 מיליון ב־2022. בשנת 2023 עמדו ההכנסות על 508.7 מיליון דולר וב־2024 על 647 מיליון דולר לצד רווח נקי של 101 מיליון דולר לעומת 58.5 מיליון ב־2023. בהנפקה ביולי 2023 גייסה אודיטי 423 מיליון דולר לפי שווי 1.97 מיליארד דולר, וכיום שוויה כפול ועומד על 3.9 מיליארד דולר.
הולצמן שמכר חודש לפני ההנפקה מניות ב־100 מיליון דולר, מכר בהנפקה מניות נוספות ב־230 מיליון. עוד לפני כן, בתחילת 2022 הוא מכר מניות ב־130 מיליון דולר ויחד עם 23% מניות החברה שנותרו ברשותו, ושוות 900 מיליון דולר, עומד שוויו על 1.745 מיליארד דולר. אגב, מניות בכורה שברשותו מעמידות את זכויות ההצבעה שלו על 75% והוא משמש כמנכ"ל החברה.
בשנים האחרונות נכנסו לאודיטי קרנות השקעה כמו פידליטי ופרנקלין טמפלטון שרכשו מהולצמן את המניות ב־2022, וכן הקרן האירופית בילי גיפורד שרכשה ממנו מניות לפני ההנפקה.