סגור

10 ימים לחשוב ופרמיה זניחה: הצעת הרכישה של שופרסל מסעירה את ענף הקמעונאות

אחרי תקופה סוערת שכללה פרידה מהמנכ"ל הוותיק, התברר מי לוטש עין לשופרסל. האחים שלומי ויוסי אמיר, שרק מכרו את פרשמרקט לפז בינואר וכרוכים עמה בהסכמי ייעוץ ואי־התחרות, הציעו 2 מיליארד שקל תמורת רבע מרשת הקמעונאות, אך העמידו הצעה מלאת תנאים ולא מפתה כלל

חברת הקמעונאות שופרסל ייצרה בשבועות האחרונים עניין מוגבר בשוק ההון. מחזורי מסחר גבוהים במניה ושורה של אירועים שקרו בה הפכו את החברה לספקית כותרות. העובדה שמדובר בחברה ללא גרעין שליטה גם הולידה חרושת שמועות לגבי מי שלוטש אליה עיניים ומעוניין להשתלט עליה.
במקביל עזב את החברה לפני כחודש המנכ"ל הוותיק איציק אברכהן, בצעד של התפטרות פורמלית אחרי שהדירקטוריון בראשות יקי ודמני הראה לו את הדרך החוצה.
מניית שופרסל ריכזה בחלק מימי המסחר בחודש האחרון מחזורים גבוהים, לעתים של יותר מ־100 מיליון שקל. בשוק תהו מי אוסף מניות של החברה, אולם לגבי זהות הרוכש קיים סימן שאלה עד היום. נודע על קבוצה אמריקאית שבוחנת את הנושא, ועלו גם שניים־שלושה גורמים מקומיים.
היום, זמן קצר אחרי תום המסחר, התפוגג הערפל סביב הגורמים שלוטשים עין לחברה. האחים שלומי ויוסי אמיר הגישו הצעה לדירקטוריון שופרסל לרכוש את השליטה בחברה לפי שווי של כ־7.5 מיליארד שקל. זאת בעוד שווי השוק של החברה עמד היום בתום המסחר על 7.21 מיליארד שקל. האחים מציעים לדירקטוריון שופרסל תמורת 24.9% ממניות החברה 2.464 מיליארד שקל. לאחר דיבידנדים והטבות נוספות, מדובר בהצעה של 2.066 מיליארד שקל לרשת הקמעונאות.

2 צפייה בגלריה
מימין יוסי אמיר ו שלומי אמיר הבעלים של פרשמרקט
מימין יוסי אמיר ו שלומי אמיר הבעלים של פרשמרקט
מימין: יוסי ושלומי אמיר
(צילום: מורג ביטן)
עם זאת, במידה שמניית שופרסל תרד בשיעור של 10% ויותר עד לביצוע הקצאת המניות, מבקשים האחים אמיר לבצע התאמה במחיר הרכישה, כך שגם הוא יירד ב־10%.
בנוסף האחים דורשים מינוי של שבעה דירקטורים בדירקטוריון החברה עם השלמת העסקה.

גם פז קיבלה מהאחים הצעה מאוד מוגבלת

דרישה נוספת של האחים היא תשובה של דירקטוריון שופרסל תוך עשרה ימים. ההצעה שלהם תקפה לתקופה זו בלבד. השניים העמידו בעבר הצעה דומה, גם היא לפרק זמן קצר, לרכישת נתח מפז, אבל בסופו של דבר רכשה קבוצת האנרגיה היא זו שלחצה איתם ידיים והפכה לרוכשת השנה.
האחים אמיר מכרו את השליטה ברשת הסופרמרקטים פרשמרקט לפז, בעסקה שהושלמה רק בינואר האחרון, תמורת יותר מ־1.35 מיליארד שקל. כל אחד מהם מקבל בעסקה זו 681 מיליון שקל במזומן ובמניות פז, שערכן עלה בחודשים האחרונים משמעותית, נוכח העליות בגזרת מחירי הנפט והאנרגיה הנפט. כל אחד מהם מחזיק היום ב־3.32% ממניות פז, שנסחרת בשווי שוק של 5 מיליארד שקל.

סערה בדירקטוריון נוכח הפרמיה הקטנה

ההצעה עוררה סערת רוחות בדירקטוריון שופרסל, שככל הנראה לא יקבל את ההצעה. זאת הן משום שהיא קצרה מאוד בזמן, הן משום שהיא בפרמיה זניחה מעל המחיר בשוק, והן נוכח הדרישה שלה אחים למנות שבעה דירקטורים מטעמם. גם העובדה שלשניים נדרשת תקופת אי־היתחרות עם פז עשויה להיות משקל בהחלטה של דירקטוריון שופרסל בראשות ודמני, שינסה להימנע מעבירות בגזרה זו.


2 צפייה בגלריה
שופרסל דיל סופרמרקט
שופרסל דיל סופרמרקט
שופרסל דיל
(ערן גרנות)

הבעיה של האחים אמיר עתידה להיות מול פז. השניים עדיין משמשים כיועצים לחברה, והם חשופים לכל סודותיה של הזרוע הקמעונאית של החברה, פרשמרקט. ככל הידוע בפז רואים בחומרה את ההצעה הנוכחית של השניים, הרבה לפני סיומה של תקופת אי־ההיתחרות, וצפויים לנקוט נגדם הן צעדים משפטיים והן מינהלתיים; בפז נשקלת האפשרות להרחיק אותם מיידית מכל מגע עם פרשמרקט, ולמנוע מהם התמודדות אמיתית על האחזקה בשופרסל.
בקרב גורמים בשוק ההון קיימת סברה כי מה שהצליח עם 40 סופרמרקטים בינוניים לא בהכרח יכול להצליח ברשת עצומה - הרשת הגדולה בארץ, עם מכירות של הרבה מיליארדי שקלים בשנה ומאות סניפים.

ההון של שופרסל יגדל רק ב־800 מיליון שקל

סעיף נוסף שלא מעורר היגיון בהצעה הוא דיבידנד של 1.2 מיליארד שקל ששופרסל תחלק אחרי העסקה, שבמהלכה יוזרמו 2.066 מיליארד שקל לתוך החברה. המשמעות היא שהונה של שופרסל יגדל ב־800 מיליון שקל בלבד בעקבות העסקה.
האחים אמיר התחייבו בהסכם מול רשת פז להימנע מביצוע עסקת רכישה הנוגדת את הסכם המיזוג; לא למכור מניות פז בבורסה חצי שנה ממועד ההשלמה של העסקה בחודש ינואר; להמשיך לעבוד בפרשמרקט חצי שנה ממועד ההשלמה וחצי שנה נוספת כיועצים; ולא להיות בתחרות בחברה למשך שלוש שנים.
המהלך של שלומי ויוסי אמיר הוא דרמטי, ולא בהכרח יתקבל בחיוב בשוק ההון. זאת למרות הדירקטוריון השנוי במחלוקת של שופרסל, שלא כולל כמעט חברים בעלי ניסיון בתחום הקמעונאות. ההחלטה להדיח את איציק אברכהן ולמנות במקומו את עופר בלוך התקבלה בצוננין בשוק, ששלח את המניה לירידות.
אבל צעד כזה של פנייה לרכישת המתחרה הגדולה, כשהאחים עדיין פעילים בפרשמרקט, הוא צעד בעייתי בכל מובן. גם העובדה שהמחיר שמציעים השניים נמוך ולא יתקבל ככל הנראה, לא מטשטשת עד כמה הצעד שלהם אתמול הוא שנוי במחלוקת.
לאחים יצא שם טוב של מייסדי רשת בארבע ידיים, שאותה פיתחו באמצעות שורה של רכישות לכדי רשת גדולה של 40 סופרמרקטים. הם הנפיקו אותה בבורסה בשנת 2019, במהלך שהניב להם 250 מיליון שקל בדיבידנדים ו־170 מיליון שקל במכירת מניות פרשמרקט לגופים מוסדיים. זאת מעבר לדמי ניהול של מיליוני שקלים שמשכו בשנה.
השניים החלו את פעילותם בתחום הקמעונאות ב־1995, עם שני סופרמרקטים בחיפה ובקריית ביאליק. הם היו בניו של ראש מוןעצת נשר דוד עמר, שהיה פעיל ליכוד בולט. הרשת התפתחה לאיטה ובשנים 2016-2008 נרכשו 17 סניפים.
בתחילת 2017 רכשה הרשת של השניים 13 סניפים של מחסני להב תמורת 85 מיליון שקל. המוכרת היתה חברת האוטובוסים דן, שרכשה את הרשת מידיו של איש העסקים אלי להב בשנת 2010.
הניסיון הראשון של האחים לבצע הנפקה בבורסת תל אביב בשנת 2018 נחל כישלון. הם סירבו לקבל שווי של 700-650 מיליון שקל בהנפקה, שהוביל דיסקונט, ודרשו שווי של 750 מיליון שקל. בניסיון השני שנעשה שנה לאחר מכן, ב־2019, הם כבר השווי הזה.
מיד לאחר ההנפקה חילקה החברה דיבידנד גדול, בסכום של כ־220 מיליון שקל, לבעלי המניות. כ־165 מיליון שקל מתוכו הגיע לכיסיהם של האחים. יחד עם דיבידנד זה, מ־2019 חילקה פרשמרקט דיבידנדים ביותר מ־350 מיליון שקל לבעלי המניות - קרוב ל־250 מיליון שקל מתוך זה לאחים אמיר, בהתאם לחלקם בחברת הסופרמרקטים.
עתה הם מנסים לקפוץ שוב כיתה בתחום הקמעונאות, אל החברה הגדולה ביותר בתחום. קל זה לא יהיה, ובהצעה המדוברת, אם לא תשופר משמעותית, הסיכוי להצלחה נמוך. זה יספיק לשבירת מרקם היחסים העדין מול פז, ועלול גם לפגוע בשם הטוב שהיה להם עד כה בשוק ההון.