סגור

ינואר השחור: אלטשולר שחם גמל קובעת שיא באיבוד לקוחות

החברה ספגה ב־8 החודשים האחרונים ניודים שליליים של 16.8 מיליארד שקל, ורק בינואר איבדה חסכונות של 3.4 מיליארד שקל - הנתון הגבוה בענף מ־2013. הסיבות: חשיפה מנייתית לחו"ל, בדגש על סין, שלא סיפקה את הסחורה, ולאג"ח שקליות במח"מ ארוך

הדימום באלטשולר שחם לא עוצר. בחודש ינואר איבדה חברת הגמל למתחריה לקוחות שהיקף חסכונותיהם עומד על 3.4 מיליארד שקל. אובדן הלקוחות, המוגדר בענף הגמל כ"ניודים שליליים" הוא הגבוה בהיסטוריה של בית ההשקעות, הגבוה בתולדות השוק המוסדי לפחות מאז שנת 2013, וככל הנראה הגבוה בתולדות שוק הגמל במבנהו הנוכחי.

חברת הגמל של אלטשולר שחם היא חברת הגמל הגדולה בישראל ומנהלת כיום כ־206 מיליארד שקל, שמהווים 30.3% מהנכסים המנוהלים בענף הגמל כולו. לשם השוואה, השחקנית השנייה בגודלה היא חברת הביטוח הפניקס, שמנהלת 67.5 מיליארד שקל. כלומר, היקף הניוד של אלטשולר שחם בחודש ינואר האחרון מהווה 1.6% מהיקף הנכסים הכולל של החברה — הנתון הגבוה מאז שפעילות הגמל עברה להציג ניודים שליליים בחודש יוני האחרון.
עם זאת, תופעת הניודים השליליים של אלטשולר שחם היא תהליך שמאפיין את חברת הגמל מאז חודש יוני האחרון, כך שבהסתכלות רחבה יותר, בשמונת החודשים האחרונים איבדה החברה סכום של כ־16.8 מיליארד שקל למתחרים. כדי לקבל פרופורציות על גודל המשבר שפוקד את החברה, נציין כי אנליסט, חברת גמל בינונית־קטנה בענף הגמל, מנהלת כיום סכום דומה מאוד לזה שאלטשולר שחם איבדה — 16 מיליארד שקל.

ההשקעה בחו"ל אכזבה

היקף הניודים באלטשולר שחם בשנת 2021 הסתכם ברמה שלילית של 7.9 מיליארד שקל — הנתון הגרוע ביותר של בית ההשקעות. למעשה, 2021 היתה השנה הראשונה שבה הוא הציג היקף ניודים שלילי מאז 2016, אז עמד היקף הניודים השלילי על 260 מיליון שקל.
עזיבת הלקוחות למתחרים פוגעת בהיקף הנכסים של החברה. לפי הנתונים שהגופים המוסדיים נדרשים להעביר לרשות שוק ההון, ואשר מפורסמים במערכת הגמל, הצבירה נטו (שקלול של הניודים, ההפקדות והתשואות שהושגו) של החברה בחודש ינואר היתה שלילית בהיקף של 2.5 מיליארד שקל. בסך הכל מאז תחילת המשבר, ביוני 2021, הצבירה נטו של אלטשולר שחם מסתכמת בצבירה שלילית של 10.5 מיליארד שקל.
בית ההשקעות אלטשולר שחם, בניהול משותף של גילעד אלטשולר ורן שחם, הגדיל במהלך השנים את השליטה שלו בענף הגמל. בין 2017 לאמצע 2021 לקוחות עם הון של עשרות מיליארדי שקלים עברו לחברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות, שמנוהלת על ידי יאיר לוינשטיין, מאחר שזה הציג רבעון אחר רבעון תשואה עודפת על פני שאר השוק.

2 צפייה בגלריה
מימין מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה יאיר לוינשטיין והמנכ"לים המשותפים של בית ההשקעות גילעד אלטשולר ו רן שחם
מימין מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה יאיר לוינשטיין והמנכ"לים המשותפים של בית ההשקעות גילעד אלטשולר ו רן שחם
מימין: מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה יאיר לוינשטיין, והמנכ"לים המשותפים של בית ההשקעות גילעד אלטשולר ורן שחם
(צילומים: תומי הרפז, אוראל כהן)

כך הגיע אלטשולר שחם לנהל במאי 2021 הון בהיקף של 167 מיליארד שקל בענף הגמל, תוך שהוא חולש על חצי מענף קרנות ההשתלמות וקופות הגמל להשקעה. עם רכישת קופות הגמל של פסגות, בחודש יוני 2021, גדל כבר היקף ההון המנוהל בחברת הגמל לכדי 220 מיליארד שקל.
התשואות העודפות של החברה נבעו מההתמקדות בהשקעה בשווקים בחו"ל והעדפתם על פני השוק המקומי. בשנת 2021 ההתמקדות בשוקי חו"ל נהפכה לרועץ עבור אלטשולר שחם, שכן שוק המניות הישראלי הניב תשואות עודפות על פני שאר השווקים בעולם. ב־12 החודשים האחרונים עלה מדד ת"א־35 ביותר מ־23%, בעוד מדד נאסד"ק ירד ב־2% באותה תקופה.
נקודת השבר בין קהל החוסכים לבין מחלקת ההשקעות של אלטשולר שחם הגיעה כאשר בית ההשקעות התעקש על אחזקה של עד 7% מנכסיו בשוק המניות הסיני, שרשם ב־12 החודשים האחרונים ירידה של 5%.
בין 2017 ל־2021 עברו לאלטשולר שחם עשרות מיליארדי שקלים, לאחר שהציג רבעון אחר רבעון תשואה עודפת על פני השוק. כך הגיעה החברה לנהל במאי האחרון 167 מיליארד שקל בענף הגמל
גם האינפלציה תפסה את אלטשולר שחם לא מוכן. בית ההשקעות ידוע בהשקעותיו באג"ח שקליות במח"מ ארוך. הפוזיציה הזו הטיבה עם אלטשולר שחם כל זמן שהציפיות לאינפלציה נמוכה נותרו בעינן. אולם החל מהרבעון השלישי אשתקד התהפכו הציפיות — ובהתאם החלו מחירי האג"ח השקליות לרדת. על כן, בחודשים האחרונים גם רכיב האג"ח החליש את תשואות הקופות והקרנות של בית ההשקעות.
שני התהליכים באו לידי ביטוי באופן בולט בביצועים של החסכונות של חברת הגמל. את שנת 2021 סיימה קרן ההשתלמות של החברה במסלול הכללי בתחתית טבלת התשואות, עם תשואה של 10% בלבד, לעומת תשואה ממוצעת של 14%.
למעשה, גם את 2022 פתחה חברת הגמל ברגל שמאל, כאשר קרן ההשתלמות שלה הציגה תשואה שלילית של 2.15% — התשואה הנמוכה ביותר במסלול, שהשיא תשואה שלילית ממוצעת של 1.6%.
מאז יוני 2021 הביאו עזיבת הלקוחות והתשואות השליליות — שמאפיינות את אלטשולר שחם בחלק מהחודשים האחרונים — לירידה מהיקף נכסים מנוהלים של 220 מיליארד שלק לכדי 205.8 מיליארד.

50% מהניודים — למור

לעומת הדימום של אלטשולר שחם, מי שנהפכה למגייסת הגדולה היא מור גמל, שהונפקה החודש. לפי מצגת שלה, 50% מהניודים בגמל מגיעים אליה. את ינואר סיימה החברה עם ניודים חיוביים של 1.3 מיליארד שקל, ובכך מור גמל עברה לנהל יותר מ־31 מיליארד שקל.
ההצלחה של מור בקליטת כספים מהמתחרים מוסברת בענף בהחלטה אסטרטגית של בית ההשקעות לעבוד עם יותר סוכנים — וגם לשלם להם כמה שיותר. על פי הערכות בענף, ההנפקה של מור גמל לפי שווי של 660 מיליון שקל נבעה מהרצון של בית ההשקעות להציף ערך עבור בעלי המניות, אך גם להגדיל את ההון העצמי של חברת הגמל. חיזוק ההון העצמי יאפשר את הגדלת ההוצאות של החברה, בין היתר עבור תשלום עמלות לסוכנים, ואלה בתמורה ימשיכו להזרים אליה לקוחות חדשים.
לצד מור, גם חברות ותיקות יותר כמו כלל ביטוח והפניקס רשמו ניודים חיובים גבוהים. כלל נהנתה מלקוחות חדשים בהיקף של כ־850 מיליון שקל והפניקס עם ניודים בהיקף של כחצי מיליארד שקל. גם מיטב דש נהנתה מניודים חיוביים בהיקף של כמיליארד שקל בינואר.