סגור

מחיר המלחמה: פוטין שלח את גרמניה לשיא אינפלציוני של כמעט 50 שנה

הפלישה הרוסית לאוקראינה גובה מחיר כבד מהמעצמה הכלכלית הגדולה באירופה; מחירי האנרגיה בגרמניה נסקו במאי ב-38.3% והקפיצו את מדד המחירים הכולל ב-7.9% ב-12 החודשים האחרונים, מעל הצפי; קצב מהיר של עליית מחירים שכזו נמדדה שם בפעם האחרונה בסוף שנת 1973

האינפלציה בגרמניה בשיא של כמעט 50 שנה, עלתה במאי בקצב מהיר יותר מאשר באפריל ומעל התחזיות בשוק, לקריאה הגבוהה מאז דצמבר 1973. מדד המחירים לצרכן זינק ב-7.9% בקצב שנתי מאז מאי 2021, לעומת צפי לעלייה מתונה יותר של 7.5%.
ברקע, מחירי האנרגיה הנוסקים בין היתר בשל המלחמה באוקראינה - זינקו ב-38.3% במאי ב-12 החודשים האחרונים. מחירי המזון קפצו ב-11.1%.

2 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ ביקור ביד ושם מרץ 2022
קנצלר גרמניה אולף שולץ ביקור ביד ושם מרץ 2022
קנצלר גרמניה אולף שולץ
(צילום: EPA)

קצב מהיר שכזה באינפלציה בגרמניה נמדד בפעם האחרונה בסוף שנת 1973 בשל משבר הנפט דאז. המלחמה באוקראינה החזירה את גרמניה ואירופה בכללותה לימים אלה. עוד ברקע לעליית המהירים החדה – הבעיה הגלובאלית בשרשרת האספקה שהוחמרה בעידן הקורונה.
בהיבט חודשי טיפס מדד המחירים לצרכן בגרמניה ב-0.9% במאי לעומת אפריל, כשהתחזיות היו לעלייה מתונה יותר של 0.5%.
גרמניה היא כמובן רק חלק משורה של מדינות מובילות במערב שסובלות במקצב עלייה חד במחירים. ארה"ב כבר מתחילת השנה בשיא אינפלציוני של 40 שנה. מדד המחירים שם זינק ל-8.5% בקריאה האחרונה ב-12 החודשים האחרונים.
מאז העלה הבנק המרכזי בארה"ב את הריבית כבר פעמיים, כשהודיע בתחילת מאי על העלאת ריבית נוספת - והחדה ביותר בשני העשורים האחרונים - בחצי אחוז לשיעור של 0.75%-1%, ובהתאם להערכות בשוק.

2 צפייה בגלריה
שרידי רכבים משוריינים של צבא רוסיה שנהרסו בקרבות בבוצ'ה אוקראינה
שרידי רכבים משוריינים של צבא רוסיה שנהרסו בקרבות בבוצ'ה אוקראינה
שרידי רכבים משוריינים של צבא רוסיה שנהרסו בקרבות בבוצ'ה אוקראינה
(רויטרס)

ומאז דווקא אולי נרשמה הקלה בעליית המחירים - כשמדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב - מדד המחירים של ההוצאה הפרטית (PCE) - עלה ב-4.9% באפריל, בשיעור שנתי, נתון המאותת על הקלה אפשרית בלחצים האינפלציוניים. כך פרסם לפני מספר ימים משרד המסחר האמריקאי. במרץ עמד המדד על 5.2%.
בבריטניה המצב דומה - עם שיא אינפלציוני של 40 שנה, על 9%. מדד המחירים לצרכן בבריטניה זינק באפריל לשיעור הגבוה ביותר מאז 1982, וכוח הקנייה של הצרכנים נשחק בקצב המהיר בהיסטוריה. המצב צפוי רק להחמיר, ובבנק המרכזי מעריכים שהאינפלציה תעלה לקצב דו-ספרתי עד אוקטובר.