סגור

שיא של 40 שנה: האינפלציה בבריטניה כבר על 9%

מדד המחירים לצרכן בבריטניה זינק באפריל לשיעור הגבוה ביותר מאז 1982, וכוח הקנייה של הצרכנים נשחק בקצב המהיר בהיסטוריה. המצב צפוי רק להחמיר, ובבנק המרכזי מעריכים שהאינפלציה תעלה לקצב דו-ספרתי עד אוקטובר

האינפלציה בבריטניה עלתה לרמתה הגבוהה ביותר מאז כיהנה מרגרט ת'אצר כראשת הממשלה לפני למעלה מ-40 שנה. על פי הנתונים שפרסמה לשכת הסטטיסטיקה הלאומית, מדד המחירים לצרכן זינק באפריל בשיעור שנתי של 9%, השיעור הגבוה ביותר מאז 1982. הנתון האחרון מגביר את הלחץ המופעל על הממשלה הבריטית והבנק המרכזי לנקוט בפעולות לבלימת האינפלציה.


במרץ עמדה האינפלציה על 7% ובפברואר על 6.2%. העלייה היא בשיעור כפול משל הצמיחה בהכנסות, כך שכח הקנייה של הצרכנים הולך ונשחק בקצב המהיר ביותר בהיסטוריה. המצב צפוי רק להחמיר, ובבנק המרכזי מעריכים שהאינפלציה תעלה לנתון דו ספרתי עד אוקטובר, אז מחירי האנרגיה צפויים לזנק שוב.
1 צפייה בגלריה
אנדרו ביילי נגיד הבנק המרכזי של אנגליה בריטניה
אנדרו ביילי נגיד הבנק המרכזי של אנגליה בריטניה
אנדרו ביילי, נגיד הבנק המרכזי של אנגליה
(צילום: בלומברג)
כלכלנים ופוליטיקאים בבריטניה כבר מפנים אצבע מאשימה כלפי נגיד הבנק המרכזי אנדרו ביילי, שלדבריהם התייחס לאינפלציה במשך יותר מדי זמן כ"זמנית". מרווין קינג, שעמד בראש הבנק במהלך המשבר הפיננסי של 2008, אמר כי התמריצים שהושקו בשנה שעברה היו טעות. "השגיאה היא שבנקים מרכזיים ברחבי העולם בטוחים מאוד שהאינפלציה פשוט תיפול חזרה ליעד שהציבו", אמר קינג בריאיון אמש. "מצבם של מרבית האנשים יחמיר בשל מחירי המזון והאנרגיה הגבוהים יותר".
הזינוק הזה באינפלציה מדגיש את הקשיים עמם מתמודד הבנק המרכזי, שמעלה ריבית כדי לבלום את האינפלציה בתקופה בה הסיכוי למיתון גובר. מכיוון שהממשלה מעלה גם מיסים, הציפייה היא ששר האוצר רישי סונאק יקדם צעדי סיוע לתושבים.