סגור
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח

הדולר נופל ל-3.64 שקלים; "בנק ישראל לא סבלני לפיחות יתר בשקל"

יום שני של עליות חדות במטבע הישראלי: הדולר נופל מ-3.67 שקלים, היורו צולל מתחת ל-4 שקלים, הפאונד צונח ל-4.65 שקלים; רונן מנחם ממזרחי טפחות: "בכל נקודת זמן בנק ישראל יכול למכור מט"ח מהיתרות שברשותו בהיקפים גדולים"

השקל ממשיך להתחזק מול המטבעות העיקריים יום נוסף: הדולר צונח ל-3.64 שקלים מ-3.67 שקלים, היורו צולל מתחת ל-4 שקלים מ-4.03 שקלים, הפאונד נופל ל-4.65 שקלים מ-4.70 שקלים. בשווקים הבינלאומיים הדולר מתחזק לעומת המטבעות המובילים.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "השקל מתחזק ביומיים-שלושה האחרונים כנגד הדולר והשקל. מדובר בפרק זמן קצר מאוד, אך בכל זאת ניתן לחשוב על מספר סיבות לכך:
"תיקון לירידות החדות שקדמו לאישור חוק צמצום עילת הסבירות ביום האישור ולמחרת; המשך הקשר החיובי בין עליות השערים בוול סטריט (ובמיוחד במדד נאסד"ק) לבין התחזקות השקל - כשהשוק בארה"ב עולה, חשיפה למט"ח של הגופים המקומיים עולה גם, וכדי להחזיר אותה לרמת היעד הם צריכים למכור דולרים ולקנות שקלים, מה שיוצר ביקוש לשקל ומחזק אותו; פסק הזמן ש'העניקו' לנו חברות דירוג האשראי, שתגובותיהן לאישור החוק הביעו אי נחת, אך גם הבהרה כי המשך התהליך תוך הידברות יספק אותן ולא יוליך להורדת הדירוג.

1 צפייה בגלריה
רונן מנחם כלכלן ראשי בנק מזרחי טפחות 2021
רונן מנחם כלכלן ראשי בנק מזרחי טפחות 2021
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות
(בנק מזרחי טפחות)

"גם השיח הפוליטי והתקשורתי הנוכחי תומך בכיוון זה, וכמו כן בג"ץ ידון בעתירות נגד החוק בחודש הבא. הכנסת נכנסה לפגרה, ותשומת הלב שבה לפנדמנטלס של המשק – שהם חיוביים בעיקרם (צמיחה יפה של התוצר ואינפלציה נמוכה ביחס לחו"ל ועודף תקציבי קטן); ורגיעה ביטחונית (יחסית) בימים האחרונים.
"לכל אלה יש לצרף את ההבנה כי בנק ישראל לא יהיה טולרנטי לפיחות יתר של השקל, כזה שיערער את סביבת האינפלציה, ובכל נקודת זמן הוא יוכל למכור מט"ח בהיקפים גדולים מהיתרות שברשותו. ברור כי האפשרות למהלך כזה גדלה ככל שהשקל מפוחת יותר, או אם הפיחות חד ומהיר ואינו נתמך כלכלית.
"עם זאת אין בהתחזקות השקל בימים האחרונים כדי להעיד על ההמשך. הרגישות לנושאים שהזכרתי גבוהה. כל התבטאות שתערער על ההנחה כי המשך החקיקה ייעשה בהסכמה עלולה להצית פיחות מחודש וכך גם כל הסלמה ביטחונית חלילה.
"מבחינת שוקי חו"ל, עליות השערים החדות מאוד מתחילת השנה הפתיעו, ואם השוק שם ישנה כיוון – זה עלול ללחוץ לפיחות של השקל. במבט להמשך, סיטואציה אפשרית של אי קבלת החוק על ידי בג"ץ בהרכב מורחב והיקלעות לשיתוק משפטי יאתגרו אף הן את השקל".