סגור
בעל השליטה ויו"ר בי-קיור לייזר מיקי שלוסר
בעל השליטה בבי־קיור מיקי שלוסר. גם הבת שלו ובעלה עובדים בחברה (צילום:youtube)

המייל שחשף את המחדל והראה ליו"ר בי־קיור את הדרך החוצה

בעל השליטה ויו"ר בי־קיור לייזר מיקי שלוסר יעזוב את החברה לאחר שמשלוח שכניסתו נאסרה להונגריה חשף שהוא לא עדכן את הדירקטוריון על היעדר תקן רגולטורי. בי־קיור, שהגיעה לבורסה עם החתמים לידר, רוסאריו ואיפקס, מחקה למשקיעים 470 מיליון שקל

מיקי שלוסר, בעל השליטה (73.9%) באריקה בי־קיור, יצרנית מכשירי הלייזר להקלה בכאב בי־קיור לייזר, נפרד מתפקידיו בחברה 16 שנים לאחר שהקים אותה. בדרך הוא חשף את החברה לכאורה לסנקציות של רשות ני"ע, הביא למשקיעים הפסד של עשרות מיליוני שקלים על הנייר ונותר עם הווילה בקיסריה שרכש בסמוך למועד ההנפקה שבה גרף לכיסו יותר מ־16 מיליון שקל.
אתמול דיווחה החברה שהיו"ר שלוסר הודיע לדירקטוריון שהוא עוזב את כל תפקידיו בחברה, ושהיא נערכת למצוא יו"ר אחר. ברקע הדברים עומד מה שנראה כמחדל לכאורה של היו"ר. בפברואר 2022 קיבל שלוסר מייל מהיצרן הסיני של בי־קיור, שבו הוא מודיע לו שרק לשני דגמים יש אישור רגולטורי מלא להימכר באירופה. מדובר על תקן שנקרא CE.
אבל שלוסר לא עדכן את הדירקטוריון כראוי, והדבר התגלה רק לאחרונה, לאחר שמשלוח של 12 מכשירים להונגריה לא אושר לכניסה למדינה משום שהם לא עומדים בתקן המדובר. המכשירים שהיצרן הסיני מייצר עבור בי־קיור, ושאינם עומדים בתקן, מהווים 12% מכלל המכירות של החברה מאז 2021 ועד היום. עם זאת, לפי החברה, ההשפעה אינה מהותית משום שלפי חוות דעת שבידיה, למכשירים יש מסמכים מתאימים על מנת להימכר באירופה, ולמעשה רק דרושה השלמה על מנת לקבל את החותמת של CE.
העובדה ששלוסר לא עדכן את הדירקטוריון במשך כמעט שנה וחצי עשויה להוביל לכך שרשות ני"ע תפתח בהליכי אכיפה מינהלית נגד בי־קיור, מאחר שהחברה לא דיווחה על הדבר למשקיעים. מבחינה חוקית, אם המידע נמצא ברשות היו"ר, החברה נחשבת כמי שהמידע מצוי ברשותה. ככל שמדובר במידע מהותי, עליה לשתף אותו עם הציבור.
הרשות מסרה כי היא אינה מתייחסת לפעילות שלה מול הגופים המפוקחים, וככל שיידרש הפעילות תבוא לידי ביטוי בדיווחי החברות.
שלוסר הוא הפנים של בי־קיור. הוא הקים את החברה ב־2007 ושנתיים לאחר מכן רכש 50% מהזכויות בטכנולוגיה ובפטנטים שעליהם מבוסס המכשיר שהיא מייצרת. שלוסר החל לכהן כיו"ר ב־2021. עבור 70% משרה הוא מקבל שכר של 80 אלף שקל בחודש.

רצף של אירועים תמוהים וקרב מול המנכ"ל לשעבר

הטעות הזו של שלוסר היא מקרה נוסף בשרשרת של אירועים תמוהים בבי־קיור. בשנה שעברה פיטרה החברה את המנכ"ל רום אליעז לאחר ארבעה חודשים בלבד בתפקיד בטענה לאי־התאמה. בתקופה הקצרה שבה הוא כיהן בתפקיד, פרץ קרב בין אליעז לשלוסר. בעל השליטה והדירקטוריון טענו כי אליעז עשה שימוש בכרטיס האשראי של החברה לצרכיו האישיים ושהוא לא עומד בדרישות המקצועיות. אליעז, מצידו, הגיש תביעה על 4.4 מיליון שקל נגד החברה. לפי התביעה, משפחת שלוסר נהגה בחברה הציבורית כמי שמשמשת "מגרש המשחקים הפרטי שלה", תוך הפרת חובות האמונים שלהם. הכוונה היא לשלוסר ואשתו ציפי שמכהנת כדירקטורית בחברה ומחזיקה ב־1% ממניותיה. כמו כן, אליעז טען שמשפחת שלוסר העבירה נכסים מבי־קיור לחברה פרטית שלה בשם AiGAiN, ושהמצב האמיתי של החברה הוסתר מהדירקטוריון. עוד טוען אליעז כי הוא פוטר מאחר שחשף כשלים חמורים והתריע עליהם. טרם עזיבתו של אליעז התפטרו המנכ"ל הקודם מוטי נבון וסמנכ"ל הכספים והתפעול ניר ברב.
בי־קיור מתגלה כאחת ההנפקות הכושלות שבוצעו בגל הגדול ששטף את בורסת תל אביב בשנים 2020—2021. בתחילה החתמים של בי־קיור — לידר, רוסאריו ואיפקס — ביקשו להנפיק אותה לפי שווי של 800 מיליון שקל, תוך שהחברה מציגה הכנסות של 86 מיליון שקל בשנת 2020 ורווח נקי של 12 מיליון שקל. בסופו של דבר ההנפקה, שהושלמה ביולי 2021, בוצעה לפי שווי של 404 מיליון שקל לפני הכסף, ותוך שהחברה מגייסת 108 מיליון שקל. המוסדיים שהשתתפו בהנפקה הם כלל ביטוח, שעדיין מחזיקה ב־6.4% ממניות החברה, הפניקס ומור שמכרו את האחזקות מאז על רקע האכזבה שלהם מההתנהלות של החברה, שבה עובדים גם הבת של שלוסר ובעלה.
אולם רק 87.5 מיליון שקל נכנסו לקופת החברה, שכן בהנפקה שלוסר ביצע הצעת מכר וגרף לכיסו 16.5 מיליון שקל, ואילו המנכ"ל לשעבר נבון מכר מניות ב־4 מיליון שקל.
מאז ההנפקה בי־קיור לא הצליחה לעמוד בתחזיות שלה להמשיך צמיחה. את 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 49.5 מיליון שקל, התרסקות של 46%, והפסד עמוק של 44 מיליון שקל — משמעותית גבוה מהפסד של 9.6 מיליון שקל בשנת 2021 — בעיקר בשל הוצאות שיווק ומכירה גבוהות של מעל 53 מיליון שקל, לצד הוצאות הנהלה וכלליות של יותר מ־26 מיליון שקל.
בסוף 2022 העסיקה בי־קיור כ־60 עובדים. זאת לאחר שמספרם בסוף 2021 היה כ־140. צמצום היקף העובדים נעשה בעקבות תהליך התייעלות שעברה החברה בהובלת חברת KCR שמתמחה בהבראת חברות במשבר, ואף עבדה עם יונט קרדיט, חברת האשראי החוץ־בנקאי שקרסה ב־2022.
כל אלו באים לידי ביטוי בשווי השוק של החברה. פחות משנתיים לאחר הנפקתה, שווי השוק של בי־קיור עומד על 19 מיליון שקל בלבד. מדובר על הפסד על הנייר של 470 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
וילה של מיקי שלוסר ברחוב החרוב 6 קיסריה
וילה של מיקי שלוסר ברחוב החרוב 6 קיסריה
הווילה של מיקי שלוסר בקיסריה. נטל משכנתא של 4.8 מיליון שקל
(צילום: שרון צור)
אבל, כאמור, לא כולם הפסידו, שכן שלוסר נפגש עם 16.5 מיליון שקל בעת הכניסה של בי־קיור לבורסת תל אביב. זמן קצר לאחר ההנפקה, באוגוסט 2021, שלוסר רכש וילה בקיסריה תמורת 15 מיליון שקל. הוא נטל משכנתא של 4.8 מיליון שקל והביא הון עצמי של כ־10 מיליון שקל. את הבית, ששטחו 672 מ"ר, רכש שלוסר מאיש העסקים רון סמואל וגרושתו דפנה סמואל, שידועה כחובבת רכבי ספורט יקרים. סמואל, יחד עם אחותו רוית רוזנברג, החזיק בחברת יונידרס לבגדי עבודה שנמכרה לקרן ההשקעות קדמה לפי שווי מוערך של 350 מיליון שקל בסוף שנת 2021.
למעשה, בעקבות הגאות במחירי הנדל"ן בשנתיים האחרונות, שוויו של הבית בקיסריה שאותו רכש שלוסר ב־2021 תמורת 15 מיליון שקל, ככל הנראה משתווה היום לשווייה של החברה הציבורית שבשליטתו, שנסחרת בשווי של פחות מ־20 מיליון שקל.
משלוסר ובי־קיור לא נמסרה תגובה.