סגור

אפריל חורפי לאלטשולר שחם: איבדה לקוחות בהיקף של 4 מיליארד שקל

מתחילת השנה איבדה 16 מיליארד שקל למתחרים ונכסי חברת הגמל הצטמקו ב-14 מיליארד שקל; אך היא עדיין חברת הגמל הגדולה בישראל - מנהלת 189 מיליארד שקל במוצרי הגמל וקרן פנסיה עם הון בהיקף 30 מיליארד שקל

אלטשולר שחם גמל ופנסיה ממשיכה לדמם. החברה איבדה לקוחות למתחרים בהיקף של 4 מיליארד שקל בחודש אפריל. מתחילת השנה, איבדה אלטשולר שחם 16 מיליארד שקל למתחרים ונכסי חברת הגמל הצטמקו ב-14 מיליארד שקל. זאת לאחר שההפקדה הקבועה של לקוחות למוצרי הגמל עזרה לצמצם את עזיבת הלקוחות ב-2 מיליארד שקל.


אלטשולר שחם היא עדיין חברת הגמל הגדולה בישראל בעוד היא מנהלת 189 מיליארד שקל במוצרי הגמל וקרן פנסיה עם הון בהיקף 30 מיליארד שקל. מיטב, חברת הגמל השנייה בגודלה בישראל, מנהלת 63 מיליארד שקל, שליש מההון המנוהל באלטשולר. כך או כך, בשיא כוחה ביוני 2021 ניהלה אלטשולר שחם מוצרי גמל בהיקף של 221 מיליארד שקל. כלומר בתוך עשרה חודשים התאיידו מקופות אלטשולר שחם 32 מיליארד שקל.

1 צפייה בגלריה
גילעד אלטשולר סין
גילעד אלטשולר סין
גילעד אלטשולר ברקע יואן סיני; "כלכליסט" חשף באחרונה כי בית ההשקעות דילל בהדרגה את אחזקותיו בסין עד לאפס
(צילום: תומי הרפז, שאטרסטוק)

הפדיונות של אלטשולר שחם מופיעים על רקע תשואות החסר של בית ההשקעות. בענף קרנות ההשתלמות, ענף החיסכון העיקרי לטווח הבינוני ארוך, ירדה הקרן של אלטשולר שחם ב־4.62%, לעומת הירידות הממוצעות בענף שהסתכמו ב־2.73%. מדובר בהמשך ישיר של תשואות חסר שהציגה הקרן בשנת 2021, עת עלתה מעט יותר מ־10%, לעומת שאר הענף שעלה בממוצע ביותר מ־14%.
בטווח של שלוש שנים עלתה הקרן קצת יותר מ-18%, התשואה החלשה ביותר בענף. זאת לאחר שבמשך שנים הוביל בית ההשקעות את טבלת התשואות בטווח הארוך, ועל בסיס נתון זה גייס עשרות מיליארדים ממתחרים בענף ונהפך לחברת הגמל הגדולה בישראל. קרן ההשתלמות של אלטשולר במסלול הכללי מנהלת היום 61.5 מיליארד שקל, לאחר שרק באוקטובר האחרון ניהלה כמעט 70 מיליארד שקל.
החולשה בתשואות אשתקד נבעה מהחשיפה הגבוהה של בית ההשקעות לשוק ההון הסיני שרשם ירידות חדות בעקבות התערבות הממשל בכלכלה. "כלכליסט" חשף באחרונה כי בית ההשקעות דילל בהדרגה את אחזקותיו בסין עד לאפס, ובכך תמה ההשקעה בת 16 השנים שלו בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. בנוסף הוחלט באלטשולר שחם לנקוט חשיפה שמרנית יותר לשוק המניות, שכיום עומדת על 46% - חשיפה ממוצעת למדי בענף.
התערערות השליטה של אלטשולר שחם בענף הגמל באה לביטוי היטב במחיר המניה שלה. מניית אלטשולר פיננסים איבדה היום 3.5% ושווי החברה שוב מתקרב ל-2 מיליארד שקל לאחר שבשיאה במאי אשתקד נסחרה בשווי של יותר מ-4 מיליארד שקל.
החולשה של אלטשולר שחם בגיוסי לקוחות מתורגמת אצל המתחרות שלה לגיוסים. מור, חברת הגמל הבולטת בענף מבחינת צמיחה בנכסים, גייסה 1.5 מיליארד שקל באפריל ורושמת גיוס של 6.3 מיליארד שקל מתחילת השנה. סך היקף הנכסים המנוהל במור מתקרב ל-37 מיליארד שקל. מיטב גייסו קצת יותר ממיליארד שקל ו-4.4 מיליארד שקל מתחילת השנה והיקף נכסיה הכולל כאמור נוגע ב-63 מיליארד שקל.
תגובת אלטשולר שחם: "לאורך השנים אלטשולר שחם הוא בית ההשקעות המצטיין בישראל, אנו ממשיכים לנהל את ההשקעות שלנו עם ראייה ארוכת טווח. לאורך השנים, היו גם תקופות עם תשואות נמוכות יותר, הרוב המוחלט של הלקוחות התמיד איתנו והרוויח מכך".