סגור

בלעדי
בתוך חודשיים: אלטשולר שחם חיסל את ההשקעות בסין

בית ההשקעות סיים למכור את אחזקותיו בשוק הסיני במהלך חודש מרץ. האחזקות בשוק זה היוו כ־7% מנכסי אלטשולר שחם בשיא החשיפה באמצע 2021. ההשקעה בסין שלחה את אלטשולר לתחתית טבלת התשואות בשנה זו

לאחר שהורידה את אלטשולר שחם מראש טבלת התשואות לתחתית שלה - בית ההשקעות חיסל את ההשקעה בסין ובחברות סיניות. ל"כלכליסט" נודע כי אלטשולר שחם דילל את אחזקותיו בסין בצורה מדורגת בחודשים האחרונים - וחיסל סופית את אחזקתו בשוק זה. בכך תמה ההשקעה בת 16 השנים של בית ההשקעות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.
מדובר במהלך מפתיע יחסית של בית ההשקעות, מאחר שבחודשים האחרונים מנהלי ההשקעות באלטשולר שחם הגנו על השקעה זו, חרף תשואות החסר והפדיונות. לפי דני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות של אלטשולר שחם, "הרציונל שעמד מאחורי ההשקעה הוא הפיכת הכלכלה הסינית מיצואנית של מוצרים באיכות נמוכה לכזו שמתבססת על צריכה פנימית. התהליך הזה אכן קרה וקורה. מבחינת אוכלוסייה, יש לה פוטנציאל גבוה. מה שכן השתנה זה התערבות אגרסיבית מאוד של הממשל בחברות הציבוריות במגזר הפרטי".

ירדני מוסיף כי "יש אירועים שלא יכולים להיבחן בעין כלכלית בלבד. גם היום כשמסתכלים על החברות הסיניות, הן יותר זולות באופן ניכר מהמקבילות במערב. אם כי ככל שההתערבות הרגולטורית בשוק לטובת המשטר נהפכת לעמוקה יותר, היכולת שלנו לנתח את החברות הסיניות היא מורכבת יותר. כאשר גם החלטה זו עלולה להשתנות שוב בעתיד, בהתאם להערכות הנעשות בחברה באופן קבוע".
כעת בית ההשקעות, שידוע כמי שלא חושש ללכת נגד הזרם, מחשב מסלול מחדש. בשיאה, ההשקעה של אלטשולר שחם בשוק המניות הסיני הגיעה באמצע 2021 ל־15 מיליארד שקל - המהווים 7%-6% מכלל הנכסים בקופות הגמל של החברה שמסתכמים בכ־200.5 מיליארד שקל - ויותר מ־10% מתיק המניות.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל אלטשולר שחם גילעד אלטשולר וסמנכ"ל ההשקעות בחברה דני ירדני
מנכ"ל אלטשולר שחם גילעד אלטשולר וסמנכ"ל ההשקעות בחברה דני ירדני
מנכ"ל אלטשולר שחם גילעד אלטשולר וסמנכ"ל ההשקעות בחברה דני ירדני
(צילומים: עמית שעל , אורן קאן)

ואולם, ל"כלכליסט" נודע כי בחברה החליטו לסיים את ההשקעה במדינה בפברואר האחרון. ממרץ 2021 ועד מרץ האחרון, עת חוסלה ההשקעה בסין, ירד מדד האנג סנג הסיני ב־25%, בעוד מדד נאסד"ק עלה ב־7.8% ומדד ת"א־125 קפץ ב־31.3%. בהתחשב בכך שהאחזקה של אלטשולר שחם בסין הסתכמה ב־15 מיליארד שקל, ירידה מדגמית של 25% בנכסי בית ההשקעות במדינה מוערכת בסכום של 4-3 מיליארד שקל. אם כי ההפסד יכול להיות עמוק יותר, מאחר שטרם האחזקות במדדים, אלטשולר שחם החזיק במניות טכנולוגיה סיניות שהיו מבין היורדות העיקריות בסין, ובהן עליבאבא שירדה ב־52% ממרץ 2021 ועד מרץ האחרון.
קופות הגמל וקרן הפנסיה של אלטשולר שחם ממוקמות מאז תחילת 2021 בתחתית טבלת התשואות. בשנה שעברה דורגה קרן ההשתלמות במסלול הכללי של בית ההשקעות במקום האחרון, לאחר שעלתה ב־10% לעומת ממוצע של 14% בענף. מתחילת 2022 הקופה שלה ממשיכה להתמקם בתחתית הטבלה, לאחר שירדה ב־2.4%.
בטווח של שלוש שנים, קופת הגמל נמצאת במקום לפני האחרון, לאחר ששנים ארוכות ניצבה בראשות הטבלה. עם זאת, בחודש שעבר, שבו חיסלה החברה את אחזקתה בסין, סיימה קרן ההשתלמות של החברה במקום השלישי, עם תשואה של 0.8%.
על רקע תשואות החסר המוזכרות, החברה איבדה לקוחות בהיקף של 25 מיליארד שקל מאז יולי האחרון (שהיוו יותר מ-11% מנכסיה) - והנטישה אף מתחזקת. במרץ האחרון נרשמה עזיבת שיא בהיקף של 5.2 מיליארד שקל. בעקבות עזיבת הלקוחות את אלטשולר שחם, מניית החברה־הבת אלטשולר שחם גמל ופנסיה צללה מאז יוני ב־40% לשווי חברה של 2.8 מיליארד שקל..

על רקע הירידות בשוק הסיני, בסוף 2021 התקיימה הערכה מחודשת בבית ההשקעות. באותה ישיבה עדיין היה רוב של מנהלים שהאמינו כי ההשקעה בסין תיטיב עם החברה, ועל כן הוחלט להותיר אותה. יצוין כי יציאה מהשקעה שלא הוכיחה את עצמה דורשת אומץ, משום שהיא מקבעת את ההפסד של קופת הגמל על פני המתחרים. מנהל השקעות עשוי תמיד להתפתות להשאיר את ההשקעה בעינה, מתוך ההכרה כי שינוי פתאומי בתנאים האובייקטיביים יעזור לו למחוק את הפיגור למול שאר השחקנים בענף.
מה שהוביל להחלטה הסופית לחסל את ההשקעות בסין ובחברות סיניות היא המלחמה באירופה וההתפשטות המחודשת של האומיקרון. כזכור, סין סירבה לשתף פעולה עם ארה"ב כדי לתמוך באוקראינה ולרסן את רוסיה. בנוסף, בעוד במערב הבינו כי ניתן לחיות לצד הנגיף (בין היתר בשל החיסונים והשפעות הלוואי הקלות יותר של הידבקות), בסין בחרו במדיניות של אפס סבלנות, שכללה החלת סגרים נקודתיים שפגעו בכלכלה הסינית.
באלטשולר שחם האמינו כי סיום השפעות המחלה בסין יביא לשחזור שרשרת האספקה ולהפחתת האינפלציה. ההחלטה של סין לאמץ סגרים חדשים פוגעת בכלכלת המדינה ואף מאיצה את האינפלציה העולמית. שתי ההחלטות של הממשל הסיני הבהירו לבית ההשקעות כי מרכיב הסיכון של התערבות של הממשלה בכלכלה המקומית, שנחשב שכיח בשווקים מתעוררים, נהפך למרכיב גדול מדי בכלכלה הסינית, ועל כן רב הסיכון על הסיכוי.
בפברואר נחשף ב"כלכליסט" כי אלטשולר שחם החליט להגדיל את החשיפה שלו למניות במערב עד ל־60%, מתוך תפיסה כי המשבר באוקראינה מהווה הזדמנות השקעה בטווח הארוך. ואולם גישה זו שונתה מאז. חיסול ההשקעה בסין נעשה במסגרת רענון התיק שבמסגרתו החליטו באלטשולר שחם לצמצם את החשיפה למניות בתיק הכללי ל־50%, בעקבות חוסר הוודאות בשווקים. לפי פרסומים של בית ההשקעות שחולקו לסוכנים, התיק של אלטשולר שחם הוא כיום דפנסיבי יותר, במטרה לעבור את המשברים הקיימים יותר בקלות. עיקר הצמצום נעשה במדדי נאסד"ק, S&P 500 וניקיי. בנוסף, הצמצום עבר למזומן שממתין לקנייה במחירים נמוכים.
אף שמתחילת 2021 הבורסה בתל אביב משיאה תשואה עודפת לעומת שוק המניות האמריקאי, גילעד אלטשולר, מנכ"ל ומייסד בית ההשקעות, ממשיך להעדיף את השוק האמריקאי מאחר ששוק זה מניב לאורך זמן תשואה טובה יותר. ואולם, ל"כלכליסט" נודע כי חלק מהותי מהמזומן שהצטבר כתוצאה ממכירת האחזקות בסין, הוזרם לארה"ב ולישראל. זהו צעד ראשון של הגדלת השקעות בשוק המקומי כחלק מאסטרטגיה כוללת לראשונה זה כמעט עשור.