סגור
מימין יצחק תשובה בעל ה שליטה ב קבוצת דלק ו נתי סיידוף בעל השליטה בחברת הנדל"ן שיכון ובינוי
מימין: יצחק תשובה בעל השליטה בקבוצת דלק, ונתי סיידוף בעל השליטה בחברת הנדל"ן שיכון ובינוי (צילום: אוראל כהן, אייל טואג)

בלעדי
סיידוף עדיין רוצה שותף בשיכון ובינוי: מעדיף את יצחק תשובה

למרות המימושים וההתאוששות של שיכון ובינוי, בעל השליטה נתי סיידוף עדיין רוצה להכניס שותף לשליטה. סיידוף נפגש עם יצחק תשובה ומעדיף אותו. לשם כך ינסה להתמנות כיו"ר ולמכור את שיכון אנרגיה המהווה מכשול רגולטורי. שני הצדדים מכחישים מו"מ

מחפש שותף בדרך לאקזיט: שיכון ובינוי הציגה בשבועות האחרונים רצף מרשים של מימושים שהביא אותה לסוג של חוף מבטחים לפחות לשנתיים הקרובות, לאחר שורה של ספקות שעלו בשוק לגבי יכולותיה לעמוד בפירעון החובות האדירים של הקבוצה בסכום כולל של 12 מיליארד שקל.
נתי סיידוף, בעל השליטה, נפגש בחודשים האחרונים עם שורה של גורמים שביקשו לרכוש את השליטה בחברה אך לא הצליח להגיע להסכמות עמם. סיידוף חש שרצונם של חלק מהמתעניינים לפחות הוא לרכוש את החברה בנזיד עדשים ולעשות קופה על גבו.
הוא דרש שווי של 6–7 מיליארד שקל עבור החברה. בשלושת החודשים האחרונים, עם ההתאוששות במניה על רקע המימושים, הגיעה שיכון ובינוי לשווי של 5.65 מיליארד שקל. שווי זה עדיין רחוק משווי השיא אליו הגיעה החברה – 9 מיליארד שקל במאי 2021) – אך גם גבוה משמעותית מהשפל.
לכלכליסט נודע כי למרות ההערכות בשוק כי סיידוף נסוג מהרעיון למכירת השליטה או הכנסת שותף, בפועל סיידוף לא ויתר. עוד נודע כי המועמד המועדף בעיניו הוא יצחק תשובה בעל השליטה בדלק. בין תשובה לסיידוף נערכו בחודשים האחרונים שתי פגישות לפחות, במלונות בראון וקמפינסקי בתל אביב. על הפרק עמדה שאלת כניסתו של תשובה לשותפות בשיכון ובינוי, בהשקעה מיידית של 100 מיליון דולר והשקעה עתידית מדורגת של 500 מיליון דולר.
מכשולים בדרך לעסקה: קבוצת דלק, שרק לפני שלוש שנים עמדה בפני חדלות פירעון, ביצעה התאוששות חסרת תקדים וזינקה משווי של 700 מיליון שקל לשווי של 10.7 מיליארד שקל. הקבוצה החלה ללטוש עיניים לרכישות, ובאחרונה רכשה את השליטה בחברת המטעים מהדרין מידי קבוצת דסק"ש.
הפגישה האחרונה בין סיידוף לתשובה היתה לפני יותר מחודש אך המגעים הופסקו, ותשובה הודיע לסיידוף כי אין על מה לדבר בשלב זה. להפסקת המגעים יש כמה סיבות, והראשונה שבהן היא חוק הריכוזיות. שיכון ובינוי הנפיקה את זרוע האנרגיה שלה שנסחרת בשווי של 2.9 מיליארד שקל. רכישת השליטה או כניסה לשותפות לשליטה בשיכון ובינוי תהפוך את דלק לפירמידה של שלוש שכבות, שאסורה על פי חוק הריכוזיות. במצב הנוכחי אין לעיסקה כזו סיכוי לקבל את אישור הרגולטורים.
סיבה נוספת היא חוסר נכונות של תשובה להיכנס לחברה עם חוב בסדרי גודל דו־ספרתיים. אז מה כן מניע את העיסקה מבחינת תשובה? הרצון להחזיר את דלק ואת עסקיו לממדים של טרום הקורונה, עם זרועות נדל"ן ופעילויות נוספות. תשובה מימש את פי גלילות, את דלק ישראל שמכר לקבוצת להב, אלעד מגורים ועוד.
מכשול נוסף שעומד בפני העסקה הוא האישומים נגד שיכון ובינוי ובכיריה לשעבר בחשד לשוחד לפקידים ועובדי ציבור באפריקה. מי שליווה את המגעים היה עו"ד ישראל שמעונוב.
עוד מכשול בדרך להכנסת שותף הוא פתרון בעיית הקרקע היקרה בשדה דב תמורתה שילמה שיכון ובינוי 2 מיליארד שקל ומחקה כבר 450 מיליון שקל.


סיידוף מצא בתשובה פרטנר אופטימלי לשיחה, וגם לעשיית עסקים, והוא מאמין במוניטין שלו. ככל הידוע, סיידוף מעוניין להחזיר לחיים את מתווה העסקה עמו אולם זה לא יקרה בחודשים הקרובים.
נודע כי התוכנית שטווה סיידוף היא למכור את שיכון ובינוי אנרגיה. לשם כך הוא צפוי למנות את עצמו כיו"ר דירקטוריון שיכון ובינוי — תפקיד בו מכהן היום נציב מס הכנסה לשעבר דורון ארבלי, שעל פי הערכות מתנגד למכירת זרוע האנרגיה. בשלב שני ינסה למכור את השליטה בשיכון ובינוי אנרגיה ובכך להחזיר את שיכון ובינוי לחברה של קומה אחת, מהלך שמבחינתו יוכל להחזיר את תשובה לשולחן המו"מ.
במתווה שונה יוכל תשובה לרכוש בעתיד את השליטה בדלק אלעד הפרטית אבל נראה שכרגע אכן יש נתק בין הצדדים.
גם סיידוף וגם תשובה מכחישים מו"מ למכירת נתח משיכון לתשובה. סיידוף אמר לכלכליסט כי רק חלק מהנתונים שהצגנו בפניו לגבי התוכנית נכונים ואילו אחרים לא קשורים למציאות, ובכל מקרה כשלחברה יהיה מה לדווח היא תדווח.
לאורך החודשים האחרונים ניהל סיידוף שיחות על מכירה מול מספר גורמים: קרן איפקס של זהבית כהן, קבוצת רכישה בראשות הפניקס, וקרנות נדל"ן נוספות שביקשו לרכוש. פערי מחיר לא איפשרו עיסקה. במקביל פעלו סיידוף והמנכ"ל תמיר כהן לממש נכסים שהחזירו את החברה לחיים ולגייס משאבים להחזר החוב בשנתיים הקרובות. כל המעורבים בשיחות עם סיידוף וכן סיידוף עצמו מכחישים מגעים כלשהם.
מימושים ב־3 מיליארד שקל: בחודש שעבר גייסה שיכון ובינוי 600 מיליון שקל מגופים מוסדיים, בעיקר כלל ביטוח, מגדל והפניקס, בהנפקת מניות שדיללה את חלקו של סיידוף מ־47% ל־42%. סיידוף גייס במחיר הנמוך בשליש מהמחיר שבו רכש את השליטה מידי שרי אריסון לפני חמש שנים (1.1 מיליארד שקל עבור 47%). עוד קודם מכרה שיכון ובינוי 4.7% ממניות של שיכון ובינוי אנרגיה שכבר היתה מונפקת תמורת 130 מיליון שקל; את חלקה (50%) במתקן ההתפלה בחדרה לקבוצת ההשקעות אלייד תמורת 195 מיליון שקל; הסכם למכירת 8% משיכון ובינוי נדל"ן לכלל ביטוח ב־400 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של 5 מיליארד שקל; ופירעון מוקדם של הלוואת בעלים שנתנה לחברה הבת שיכון ובינוי אנרגיה בסכום של 386 מיליון שקל.
בסוף השבוע הבשיל המימוש הגדול מכולם כשהחברה דיווחה כי הגיעו האישורים הרגולטורים למכירת חלקה (21%) בכביש האגרה ביוסטון תמורת 1.57 מיליארד שקל, מה שיניב לה תזרים של 1.33 מיליארד שקל ויקטין ב־40% את חוב הסולו של החברה.
למימושים היתה סיבה: שיכון ובינוי סולו מתמודדת עם אשראי לזמן קצר של 1.7 מיליארד שקל ונדרשת לפרוע תשלומי קרן של איגרות חוב בסכום של 1.4 מיליארד שקל עד סוף 2025 בעוד שבקופתה היו בסוף יוני 57 מיליון שקל בלבד. המימושים ביותר מ־3 מיליארד שקל שיפרו את מצבה של החברה.
סיידוף חי בקליפורניה בילה בשנה האחרונה שבועות ארוכים בביקורים בארץ, בהם קיים פגישות עם המתעניינים וגם ניהל עם כהן את המימושים בחברה. מינוי שלו כיו"ר דירקטוריון, אם יתרחש בקרוב, עשוי להעיד על התעוררות עתידית במגעים של סיידוף למכירת השליטה בשלבים, תחילה באמצעות הכנסת שותף ומכירת שיכון ובינוי אנרגיה.