סגור
אבי בזורה מנכל בנק ירושלים
אבי בזורה. אחד המועמדים הבולטים לתפקיד יו"ר בנק לאומי (צילום: אלכס קולומויסקי)

בלעדי
ISS מתנגדת להארכת מינוי אבי בזורה בדירקטוריון לאומי

חברת הייעוץ מתנגדת למינוי אבי בזורה כדירקטור, אך לא מציינת בנימוקים לכך את עברו בחברת גיבוי שקרסה, אלא תולה זאת בנימוק טכני. ISS תומכת באורי אלון ואתי דויטש כדירקטורים. בתפקיד הדח"צ מעדיפה ISS את ידידיה שטרן המכהן על פני עודד שריג

חברת הייעוץ ISS ממליצה על אתי דויטש ואורי אלון כדירקטורים רגילים בדירקטוריון בנק לאומי ומתנגדת לכהונה נוספת של הדירקטור אבי בזורה (בבחירות הקרובות ייבחרו שניים מתוך שלושת המועמדים).
בקבוצה השנייה לדירקטוריון מתמודדים לתפקיד הדח"צ פרופ' ידידיה שטרן ופרופ' עודד שריג, ו־ISS מעדיפה את שטרן על שריג, בשל ניסיונו בדירקטוריון בנק לאומי.
בזורה הוא הדמות המעניינת לקראת הבחירות, לאור המעורבות שלו בחברת האשראי החוץ־בנקאי גיבוי שקרסה. בזורה שימש מנכ"ל החברה מתחילת 2019 ועד מרץ 2020, ואז מונה לתפקיד היו"ר, בו כיהן עד אוקטובר אותה שנה.
משקלם של בעלי המניות הזרים בבנק לאומי מוערך ביותר מ־20% וחלק מהותי מהם נוטים לפעול לפי המלצת ISS, כך שהתנגדות מצד חברת הייעוץ לבזורה מהווה מכשול משמעותי עבורו בבחירות הקרובות.

"התנהלות קלוקלת ורשלנית"

דו"ח הנאמנים של בית המשפט לחברת גיבוי, רענן קליר ואיציק עידן, לא פטר את בזורה מהאירועים בחברה, למרות שהוא עצמו לא זומן להעיד או להיחקר בפני הנאמנים.
דו"ח הנאמנים קובע כי "התנהלות הקבוצה היתה לקויה, קלוקלת, רשלנית ובלתי מתקבלת על הדעת בשלל מובנים. ברור שהדירקטורים, לרבות היו"ר, בכל התקופה, החל מ־2020 ועד למינוי הנאמנים, לא מילאו את תפקידם כראוי והפרו את חובותיהם כלפי החברה. הפרה זו נושאת אופי של רשלנות, ולגבי חלק מהמעורבים גם הפרת חובת אמונים".
במילים אחרות, התקופה שבה עמד בזורה בראש גיבוי היא חלק בלתי נפרד מהביקורת החריפה שמעלים הנאמנים כנגד האירועים בחברה. בזורה מצידו טוען כי הוא פרש בפועל באוגוסט 2020, בעת שהודיע על פרישה. בעוד הנאמנים מציינים שהוא פרש בפועל בחודש אוקטובר.


גיבוי קרסה ביוני 2022 לאחר שהבנקים הפסיקו לתת לה אשראי. בדו"ח הנאמנים מצוין כי החברה העניקה אשראי במזומן, ללא תיעוד ובסכומים ניכרים, באופן שמעלה חשד להלבנת הון. כך, ב־2020, שבמהלכה עמד בזורה בראש החברה, גיבוי העניקה אשראי במזומן של 112 מיליון שקל. באותה שנה נפרע אשראי במזומן ב־103 מיליון שקל. לפי הדו"ח, במקרים רבים הלקוחות שקיבלו את האשראי אף לא חתמו על כך שהם קיבלו אותו. לפי הדו"ח של הנאמנים, האשראים גם ניתנו ללא בקרה וללא נהלים, כשבמקרים רבים הם אושרו בקבוצת וואטסאפ.
פרקטיקה נוספת בעייתית המוצגת בדו"ח היא של גלגול אשראי באמצעות השבת צ'קים ללקוח, תוך שהחברה לא מסווגת או מציגה את האשראי הזה כאשראי בעייתי בדו"חות שלה. ב־2020 הושבו ללקוחות צ'קים של 170 מיליון שקל, וב־2021 דובר על 280 מיליון שקל, אולם בשנה זו תיק האשראי היה גדול יותר.
חשוב להדגיש כי ההחלטה של ISS לא מתייחסת לאירועי גיבוי ולא נוגעת בהם. החלטת חברת הייעוץ להתנגד לכהונה נוספת של בזורה מפתיעה, שכן על פי רוב בחברה נוטים לתמוך בכהונה נוספת של דירקטור קיים, בשל עיקרון ההמשכיות.
אולם ב־ISS נימקו את ההתנגדות בכך שבזורה מסווג כדירקטור רגיל, ולא כדח"צ, ובכל זאת כיהן בוועדת הביקורת של הבנק. מבחינת ISS מהותי שרק ד"חצים או דירקטורים בלתי תלויים יכהנו בוועדת הביקורת.
נציין כי מדובר בנימוק טכני למדי, שכן בנק לאומי הוא בנק ללא גרעין שליטה, כך שאין הבדל בפועל בין דירקטור רגיל לדח"צ, בפרט שבזורה הוצע לדירקטוריון על ידי הוועדה לבחירת דירקטורים ולא על ידי אחד מבעלי המניות בבנק.
בזורה נחשב לאחד המועמדים הבולטים לתפקיד יו"ר בנק לאומי, במקום סאמר חאג' יחיא, שיסיים את הקדנציה שלו באוקטובר הקרוב. אולם משוכה משמעותית שממתינה לו בדרך לתפקיד היא אסיפת בעלי המניות.
ב־ISS כתבו על בזורה: "כדירקטור מכהן, אבי בזורה מביא לדירקטוריון ניסיון וידע בכל הנוגע לעסקי החברה והמגזר הבנקאי, בפרט. בנוסף, המשך כהונתו בבנק תסייע להבטיח המשכיות במועצת המנהלים של החברה, אשר עשויה להיות לטובת הבנק, במיוחד בהתחשב בכך שיו"ר הדירקטוריון צפוי לסיים את כהונתו בשנת 2023". אולם למרות הפרגון, בחברת הייעוץ החליטו להתנגד לכהונה נוספת של בזורה, כאמור, מכיוון שכיהן בוועדת הביקורת על אף שאינו מוגדר כדירקטור בלתי תלוי.
ב־ISS תומכים בקבוצה זו בבחירה באתי דויטש, כיום יו"ר כאל ומרכנתיל; ובאורי אלון, לשעבר משנה למנכ"ל ישראכרט. כמו כן, אלון אגב מונה לאחרונה למנכ"ל חברת הביטוח החדשה הדיגיטלית שהקים אייל לפידות.
ב־ISS נימקו את ההתנגדות בכך שבזורה מסווג כדירקטור רגיל, ולא כדח"צ, ובכל זאת כיהן בוועדת הביקורת. מדובר בנימוק טכני, שכן לאומי הוא בנק ללא גרעין שליטה, כך שאין הבדל בפועל בין דירקטור רגיל לדח"צ
על דויטש הם כותבים כי היא "מחזיקה בניסיון ניהולי בנקאי ופיננסי. כעורכת דין ובשל מומחיותה מכהונתה בעבר כיועצת המשפטית הראשית בבנק דיסקונט לישראל, היא צפויה לתרום מומחיות ניהולית ומשפטית ניכרת לדירקטוריון".
על אלון הם כותבים כי "בעוד שנראה שלמועמד יש פחות ניסיון בדירקטוריון ציבורי במגזר הבנקאי, אורי אלון מחזיק בניסיון ניהולי רב, בעיקר בחברות מהמגזר הפיננסי והביטוח. כמו כן, הוא מביא עימו התמחות בתחום הטכנולוגיה והחדשנות, שזה תחום שבלאומי מבקשים לחזק בהרכב הדירקטוריון".

"שטרן מביא ידע וניסיון"

כאמור, בהתמודדות לתפקיד הדירקטור החיצוני, בין פרופ' ידידיה שטרן, הדירקטור הוותיק בבנק, לבין פרופ' עודד שריג, לשעבר המפקח על הביטוח ושוק ההון מצדדת חברת הייעוץ בבחירתו של פרופ' שטרן. זוהי הפעם השנייה ששטרן מתמודד מול המפקח על הביטוח לשעבר - בסבב הקודם, לפני 3 שנים, הוא התמודד מול דורית סלינגר וניצח אותה. גם אז וגם הפעם ISS מעדיפה אותו על פני הרגולטור לשעבר.
ב־ISS כתבו כי "שטרן מביא לדירקטוריון ניסיון וידע בכל הנוגע לבנקאות בכלל ולבנק לאומי בפרט, והוא ימשיך לתרום מומחיות משפטית ניכרת, בעיקר בתחומי דיני הבנקאות והממשל התאגידי".
על פרופ' שריג נכתב כי "עודד שריג הינו בעל ניסיון ניהולי פיננסי בשל תפקידו כיו"ר הקודם במגדל ביטוח. כמו כן, לעודד שריג ניסיון בדירקטוריון ציבורי במגזר הבנקאי והפיננסי, לרבות חברותו בדירקטוריון בנק הפועלים, מגדל ביטוח והבורסה לניירות ערך בתל אביב".
על אף המילים החיוביות, ב־ISS מציינים כי הם מעדיפים את פרופ' ידידיה שטרן בשל חשיבות ההמשכיות של דירקטור מכהן, לאור עזיבת יו"ר הבנק בקרוב. על כן, הם ממליצים בעד הצבעה לשטרן, ונותרים נייטרליים לגבי פרופ' עודד שריג.