סגור

תנועות קלות במט"ח בפתיחת השבוע - הדולר על 3.63 שקלים

הדולר נסחר ביציבות מול המטבע המקומי, היורו עולה ב-0.2% ל-3.95 דולר; מזרחי טפחות: "אנו עדים בימים האחרונים לגל של העלאות ריבית בעולם ובאיתותים לקראת העלאות נוספות - ישראל יכולה להיות חלק מהגל הזה ובכל מקרה תהיה לו השפעה עליה"

תנועות קלות בשוק המט"ח המקומי בפתיחת שבוע המסחר: הדולר יציב, על 3.63 דולר, היורו עולה ב-0.2% ל-3.95 דולר.
השחקנים בשוק המטבעות מתנהלים בימים אלה, מתוך הבנה כי שינוי כיוון במדיניות המוניטארית לא על הפרק. הפד, הבנק האירופי והבנק של אנגליה ימשיכו לפחות עוד כמה חודשים במדיניות המצמצמת השלטת בשנה וחצי האחרונות. והם לא היחידים.
"שבעת הבנקים המרכזיים המערביים העלו ריבית בחודש יוני, מתוכם ארבעה הפתיעו - הבנק המרכזי של אוסטרליה וקנדה העלו ריבית ב-0.25% בניגוד לציפיות, בבריטניה ונורבגיה הריבית עלתה ב-0.5%, לעומת תחזיות לעלייה של 0.25%. ה-ECB והבנקים המרכזיים בשוויץ ודנמרק העלו ריבית ב-0.25% בהתאם לתחזיות", אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב.
"האחוז גבוה של ההפתעות שסיפקו הבנקים המרכזיים במערב (אפשר להוסיף אליהן גם את העלייה המפתיעה בתחזית הריבית של הפד נובע מדביקות האינפלציה, בעיקר הליבה במדינות אלה, שמתקשה לרדת", מוסיף זבז'ינסקי.
במקרה הספציפי של הפד, אומר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, ""אם לפני מספר חודשים השווקים תמחרו הפחתת ריבית ראשונה כבר ביולי הקרוב הרי שברור לכולם שזה כבר לא יקרה. כרגע, השוק מתמחר הפחתת ריבית רק בסוף השנה, מה שעדיין נראה לנו כתרחיש אופטימי מדי", אומר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות.
השאלה אם הפד יעלה את הריבית פעם נוספת בהחלטתו הקרובה או לא נראית לנו פחות מעניינת. עם זאת, הכלי החשוב ביותר של הבנקים המרכזיים הוא ניהול הציפיות ולכן גם אם זה אכן יקרה, מדובר על צעד שמטרתו בעיקר להשפיע עליהן. מה שכן מעניין זה שמשך הזמן שהריבית בארה"ב או במדינות אחרות בעולם תישאר גבוהה, צפוי להיות ארוך באופן יחסי. עד שלא נראה את שיעור האבטלה עולה, הריבית תוותר תישאר גבוהה, סביר להניח שעד תחילת 2024", מוסיף גרינפלד.
אשר לצפוי בבנק ישראל, מציין גרינפלד, "כל התהליך של השפעת הריבית על האינפלציה יקרה גם כאן אבל אפילו לאט יותר. שוק הנדל"ן בישראל קשיח מאוד וההשפעה של הריבית על מחירי השכירות איטית בהרבה לעומת ארה"ב או אירופה. בנוסף, התנודתיות בשוק המט"ח צריכה גם להילקח בחשבון מבחינת בנק ישראל ולכן לא נופתע אם הריבית תישאר גבוהה גם אחרי שהפד יחל בתהליך ההורדות".
גם רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי במזרחי טפחות, מדגיש בסקירתו השבועית ש"אנו עדים בימים האחרונים לגל של העלאות ריבית בעולם ואיתותים לקראת העלאות נוספות". לדברי מנחם, "לא מן הנמנע כי ישראל תהייה חלק מהגל הזה ובכל מקרה תהיה לו השפעה עליה. אין לבנק ישראל הרבה ברירה - כשהריבית עולה במקומות אחרים וכאן היא נשארת ללא שינוי, הפער הזה יכול לייצר לחץ לפיחות המטבע המקומי ומכאן גם ללחץ אינפלציוני". החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל צפויה ב-10 ביולי.