סגור

בהובלת אלטשולר: קרנות ההשתלמות חזרו לטפס בחודש יולי

הקרנות הציגו בחודש שעבר תשואה חיובית ממוצעת של 3.1%. גילעד אלטשולר: "החשיבה בשווקים בנוגע לאינפלציה השתנתה"

לאחר שלושה חודשים של ירידות חדות, החוסכים יכולים לשוב ולחייך: קרנות ההשתלמות הציגו ביולי תשואה חיובית ממוצעת של 3.1% - הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2020. זאת בעקבות העליות שנרשמו בחודש שעבר במדדי ת"א־35 ות"א־125 בשיעור של 6.5% ו־6.8% בהתאמה, וכן הקפיצה שרשמו מדדי S&P 500 ונאסד"ק בשיעור של 9.11% ו־12.35% בהתאמה.
בעקבות תשואות היתר שהציגו המדדים האמריקאיים על פני הישראליים, קרנות ההשתלמות שרשמו את התשואה הגבוהה ביותר הן אלה עם החשיפה הגבוהה יותר למניות בארה"ב ואשר מושקעות בעיקר בחו"ל. כך, קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם, עם חשיפה של כמעט 52% למניות בארה"ב ו־60% חשיפה להשקעות בחו"ל, רשמה את התשואה הגבוהה ביותר במסלול הכללי של קרנות ההשתלמות, לאחר שעלתה 4.2% ביולי. הקרן עם התשואה החלשה ביותר היא זו של מגדל, בעלת שיעור המניות הנמוך ביותר (44%), שעלתה ב־2.73%.
עם זאת, הקרן של אלטשולר שחם עדיין מציגה את התשואה החלשה ביותר מתחילת השנה, עם ירידה של יותר מ־7%. הקרן, בניהולו של גילעד אלטשולר, מרכזת עניין רב מאחר שמאז 2021 היא מציגה תשואות חסר מהותיות לעומת שאר השוק, אם בשל השקעה בסין (2021) או השקעה בשוק השבבים ובאג"ח ארוכות ולא צמודות למדד המחירים (2022). קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם היא הגדולה בענף עם היקף נכסים מנוהל של כמעט 55 מיליארד שקל, כאשר השנייה לה, הקרן של כלל, מנהלת נכסים של קצת יותר מ־16 מיליארד שקל.
אם כך, לנוכח העליות החדות בקרנות ההשתלמות, האם הסכנה חלפה בשווקים? לפי גילעד אלטשולר "בחודש האחרון השתנתה החשיבה בשווקים לגבי יכולת השליטה באינפלציה. השוק התרשם מהפעילות הנחושה של הבנק הפדרלי להורדת האינפלציה בארה"ב, והיום התחזיות לגבי אינפלציה עתידית מצביעה על כך שהפד יצליח להשתלט עליה".
עוד מציין אלטשולר כי "ברגע שאלטרנטיבה של איגרות החוב נעלמת לאט־לאט וההבנה כי הריבית הארוכה לא תגיע לשיאים חדשים, השווקים נרגעים ושוק המניות מתחיל לעלות. אפילו תחת הנחה שהמיתון הכלכלי מתקרב בארה"ב. עדיין יש מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ומחיר הסחורות עדיין גבוה, ולכן הריבית הקצרה תעלה בצורה משמעותית. לעומתה, הריבית הארוכה, שמהווה אלטרנטיבה לשוק המניות, לא עולה מעבר ל־3.25%, ולכן המניות עדיין אטרקטיביות. אני רוצה להזכיר שלפני חודש כולם היו פסימיים - וכשכולם פסימיים, השוק עולה (וגם הפוך)".

שיניתם את התיק בשל ההתפתחויות?
"לא שינינו יותר מדי, השוק עלה ולכן התחלנו להקטין במעט את החשיפה למניות כדי שיהיה כסף לקנות בהמשך. כמו כן, יש לנו חשיבה לגבי אנרגיה ירוקה, שזה הזמן להשקיע השקעות מהותיות. ראו את זה בהשקעה שלנו באנרג'יקס (אלטשולר שחם רכש בשבוע שעבר 5% מאנרג'יקס תמורת 340 מיליון שקל - א"ע). קורה משהו משמעותי בתחום ואנחנו נגביר את ההשקעה. בנוסף, הקטנו חשיפה למט"ח כי אני חושב שממשלת ישראל ובנק ישראל יבינו שרווחיות היצוא היא לא דבר כזה חשוב ולכן יפסיקו לתמוך בדולר. המשק נמצא קרוב לתעסוקה מלאה ויוקר המחיה חשוב יותר".
אתם עדיין משקיעים בביטקוין?
"אנחנו כבר מזמן לא שם, ולא מסתכלים על זה".
תשואת החסר של קרן ההשתלמות גרמה לכך שהיא פדתה 9 מיליארד שקל מתחילת השנה. זה משפיע על ההחלטות שלכם, כמו הורדת התנודתיות של הקרן?
"אנחנו חושבים מה כדאי לעשות הכי טוב בכל רגע. לפעמים זה עובד טוב יותר, לפעמים פחות. אנחנו מקווים שזה יעבוד טוב בהמשך. השיקולים הם תמיד ענייניים בהתאם למה שקורה בשוק".
אולי גודל הקרן משפיע על ביצועיה?
"מבחינת אחוזי השקעה, אנחנו יותר קטנים מכל חברות הביטוח. כשאנחנו עובדים עם קופות גמל, קרנות השתלמות ונאמנות, החלטות ההשקעה מתבצעות במקשה אחת. לכן עניין הגודל היה נכון היום אבל גם לפני שלוש שנים. זה משהו שצריך להתמודד איתו. ברור שבשוק הישראלי זה קשה יותר, במיוחד בשוק האג"ח. לכן אנחנו עובדים בחו"ל. מה שקובע זו האסטרטגיה. הבדלי התשואה בין אלטשולר שחם למתחרים נובעים מתשואת היתר של השוק המקומי לעומת השווקים בחו"ל".
זה לא ממש מדויק. ההשקעה שלכם בסין בשנה שעברה פגעה לכם בתשואה.
"היה הרבה רעש, אבל זו לא ההשקעה הגדולה בענף".