סגור
גלעד אלטשולר מנכל בית ההשקעות אלטשולר שחם על רקע הופעה של קולדפליי
גלעד אלטשולר על רקע הופעה של קולדפליי (צילומים: עמית שעל, יוטיוב)

אחרי השנה הקשה: אלטשולר שחם לוקח את 1,150 העובדים שלו לקולדפליי בפריז

בזמן שבית ההשקעות צפוי להציג בשבוע הבא נתונים לא מחמיאים על תוצאותיו, ובהן תשואת שפל של יותר משנתיים בקרנות ההשתלמות, עובדיו יטוסו לסופ"ש והופעה של קולדפליי. אלטשולר שחם: "לא היה נופש שנתיים"

טלטלות בשווקים בחודשים האחרונים והחשש ממיתון גורמים לזעזועים רבים בענף ההייטק ובמגזר הפרטי. אם עד לפני זמן לא רב חברות הטכנולוגיה כיכבו כמי שקיימו אירועים נוצצים ופינקו את עובדיהן בתנאים חלומיים, הרי שכיום רבות מהן מהדקות את החגורה וחלקן אף מפטרות עובדים. אבל לא רק בהייטק יש אירועים נוצצים. בית ההשקעות אלטשולר שחם החליט לפנק את 1,150 עובדיו בסוף שבוע בפריז, כשגולת הכותרת של החופשה היא הופעה של להקת הרוק קולדפליי.
בזמן שהעובדים ישהו בחו"ל בסוף השבוע הבא וכן בסמוך לחופשתם, יתפרסמו נתונים לא מחמיאים עבור בית ההשקעות. ב־15 ביולי יתפרסמו תוצאות הקרנות שבמסגרתן אלטשולר שחם צפוי להציג תשואה שלילית של 4% בקרנות ההשתלמות - תשואת חסר מהותית מול המתחרים ותשואת שפל של יותר משנתיים בקרנות; וב־18 ביולי יתפרסמו תוצאות הפדיונות של קופות הגמל של בית ההשקעות, והצפי הוא שהפדיונות יהיו שליליים במיוחד.
המגמה השלילית באלטשולר שחם החלה ביוני 2021, ומאז חווה בית ההשקעות את התקופה הקשה ביותר מאז הוקם. כך, קופות הגמל של אלטשולר שחם שבשיאן ניהלו 215 מיליארד שקל, קטנו ב־12 החודשים האחרונים ב־23 מיליארד שקל בעקבות מעבר לקוחות למתחרים ותשואה שלילית. בנוסף, קרן הפנסיה, שהיתה המגייסת הגדולה ביותר בשלוש השנים האחרונות, נמצאת בקיפאון עמוק בחודשים האחרונים ולא מצליחה לחצות את גבול 30 מיליארד השקלים בנכסים. כמו כן, חברת קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם - שמנוהלת בבית ההשקעות ולא בחברת הגמל - קטנה מתחילת השנה בכ־6 מיליארד שקל בהיקף הנכסים שלה, המהווים יותר מרבע מנכסיה.
משבר הפדיונות של אלטשולר שחם, בתחום הגמל, הפנסיה והנאמנות, פקד אותה לנוכח תוצאות התשואות שלה. כך, לדוגמה, קרן ההשתלמות במסלול הכללי של החברה השיאה תשואה שלילית של 7% בחמשת החודשים הראשונים של השנה - התשואה הרעה בענף. תשואה זו מופיעה לאחר שגם את 2021 סיימה החברה בסוף טבלת התשואות עם תשואה של 10% לעומת ממוצע תשואה של 14% בענף. גם בטווח של שלוש שנים, תשואת אלטשולר שחם היא הנמוכה ביותר. לנוכח תוצאות אלה, קרן ההשתלמות של בית ההשקעות איבדה כמעט 10 מיליארד שקל בשנה האחרונה, אך היא עדיין הקרן הגדולה בישראל ומנהלת 58.6 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשנייה בגודלה, ילין לפידות.
אלטשולר שחם גמל נמצאת כיום במצב הפוך למצבה בשנים שקדמו ל־2021, שבהן הציגה תשואות יתר למול המתחרות והיתה בעלת דומיננטיות עצומה בגיוסים. כך, בתוך חמש שנים (2020-2016) היא צמחה מגוף שניהל 40 מיליארד שקל לכדי 147 מיליארד שקל. רכישת פסגות בשנה שעברה כבר הביאה את נכסיה לחצות את רף 200 מיליארד השקלים.
האינפלציה הגואה תפסה את אלטשולר שחם לא מוכן בשוק האג"ח, והצניחה במניות הטכנולוגיה האמריקאיות ב־12 החודשים האחרונים תפסה אותו לא מוכן בוול סטריט. בנוסף, חשיפתו לשוק הסיני שצלל ב־2021, נגסה בתשואתו באחוזים ניכרים. ברבעון האחרון התעצמה החשיפה של אלטשולר שחם לשוק האמריקאי לאחר שבפברואר חיסל את אחזקותיו בסין והעביר אותן לארה"ב. לרוע מזלו, לאחר חיסול הפוזיציה בסין, השוק הסיני דווקא הציג תשואות עודפות לעומת השוק האמריקאי. בהתאם לתוצאות החברה, גם מנייתה איבדה 52% ב־12 החודשים הראשונים לשווי שוק של 1.8 מיליארד שקל, שפל של שנתיים.
למרות אובדן הלקוחות ושאר האתגרים, אלטשולר שחם סיכם את הרבעון הראשון של 2022 עם רווח כולל של 68.2 מיליון שקל - קפיצה של 40% לעומת הרבעון המקביל ב־2021. בשורה העליונה, הכנסות החברה מפעילות הגמל והפנסיה ברבעון הראשון של השנה צמחו ב־29% ל־370 מיליון שקל לעומת 287 מיליון שקל ברבעון המקביל. לנוכח התוצאות החזקות ולמרות המשבר המתמשך, החברה החליטה לחלק דיבידנד של 200 מיליון שקל.
מחשוב להדגיש שהחופשה המדוברת לעובדים נקבעה כבר בינואר, בטרם החל המשבר בשווקים. תזמון החופשה הארגונית של אלטשולר שחם אולי לא אידיאלי, אך יש לזכור כי מדובר בארגון שלאורך השנים עובדיו זכו לראות בעיקר הצלחות, ואילו כיום המאבק העיקרי שלהם הוא בשימור לקוחות - עבודה קשה יותר מגיוס לקוחות מרוצים. כך שמדובר בזריקת מרץ מורלית.
מאלטשולר שחם נמסר בתגובה: "לאחר שנתיים שבהן לא התקיים נופש חברה בעקבות הקורונה, הנופש השנה יתקיים בסוף השבוע הבא. זאת כדי לא לפגוע בפעילות הסדירה של החברה, תוך פרגון והוקרת עובדות ועובדי החברה".