סגור

דיפלומה בהינדוס תודעת הצרכנים: דיפלומט מאיימת בהתייקרויות - למרות עלייה במכירות וברווח

יבואנית המזון ומוצרי הצריכה רשמה עלייה במכירות בישראל בניגוד למגמת השוק וזינוק ברווח הנקי. החברה מציינת כי אם לא תעלה מחירים בעקבות התייקרות הסחורות בעולם – תוצאותיה ייפגעו

למרות שרשמה זינוק חד ברווח, דיפלומט לא הסירה את האיום בהעלאת המחירים. יבואנית המזון ומוצרי הצריכה רשמה ברבעון הראשון השנה עלייה של 6% במכירותיה בישראל, בעוד שוק המזון ומוצרי הצריכה ירד באותה תקופה ב־4.5%.
העלייה במכירות לצרכנים הישראלים איפשרה לדיפלומט לבלום את ההרעה בתוצאותיה בפעילות ברחבי העולם ולהציג קיפאון במכירות (עלייה של 0.5%), לצד הכפלת הרווח הנקי שזינק ב־115% ל־26.9 מיליון שקל.
למעשה, העלייה במכירות בישראל, בניגוד למגמת השוק, חיפתה על ירידה של 17.5% במכירות של דיפלומט בדרום אפריקה. מכירות אלה נפגעו מכך שקונצרן פרוקטר אנד גמבל, ספק מרכזי של החברה, לקח בשנה שעברה את הטיפול בחלק מהקמעונאים בדרום אפריקה, להם מכר עד אז את מוצריה דרך דיפלומט.
למרות השיפור ברווח דיפלומט החזירה לשולחן את השיח על עליות מחירים. גם אם נמנעה מלהצהיר מפורשות כי היא בוחנת העלאות מחירים, כפי שעשתה ברבעון הראשון אשתקד, הדגישה החברה את הפגיעה הצפויה בתוצאותיה אם לא תעלה מחירים.

2 צפייה בגלריה
נועם וימן בעל השליטה דיפלומט
נועם וימן בעל השליטה דיפלומט
נועם וימן בעל השליטה בדיפלומט
(צילום: קרן בן ציון)

החברה ציינה כי להערכתה, וכן לאור משבר הסחורות העולמי כתוצאה ממלחמת רוסיה־אוקראינה, אם תהיה עליית מחירים כאמור מצד הספקים המהותיים של החברה, מבלי שהחברה תעלה את מחירי המוצרים האמורים בהתאמה ללקוחותיה, תהיה לכך השפעה מהותית לרעה על תוצאותיה הכספיות של החברה.
דיפלומט ציינה עוד כי ללחימה באוקראינה אין בשלב זה השפעה מהותית על תוצאותיה, אך עם זאת חוותה שיבושים באספקת מוצרים שונים לתחומי פעילות ישראל, קפריסין וגיאורגיה וכי לאור התמשכות המשבר, החברה צופה התייקרויות נוספות של מוצרי המזון שהיא מייבאת ואי העלאת מחירים מקבילה ללקוחותיה, עלולה לגרום להרעה מהותית לרווחיותה.
הזינוק ברווח הנקי של דיפלומט הושג בין היתר מעלייה של 5.1% ברווח הגולמי שהסתכם ברבעון הראשון ב־138.7 מיליון שקל, כתוצאה מהעלייה במכירות, לצד שיפור הרווחיות הגולמית שהושגה לטענת החברה משינוי תמהיל סל הקניות, כלומר החברה מכרה מוצרים רווחיים יותר, וכן מהפרשי שער.
לצד השיפור ברווח הגולמי, שהוביל לעליית הרווחיות הגולמית ל־ 20.7% מהמכירות לעומת 19.7% בתקופה המקבילה אשתקד, רשמה דיפלומט זינוק של 81.7% ברווח התפעולי שצמח ל־33.4 מיליון שקל, כך שהרווחיות התפעולית זינקה ל־5% מהמכירות, לעומת 2.8% ברבעון המקביל אשתקד.
השיפור ברווחיות הושג גם בזכות הפעילות בישראל, שהכפילה את הרווחיות תפעולית ל־5.9% מהמכירות, לעומת 3.1% ברבעון המקביל אשתקד.
בדיפלומט הסבירו את השיפור ברווחיות התפעולית של החברה בצמצום של 17.7% בהוצאות הנהלה, בעיקר בשל מענק חד פעמי שניתן בשנה שעברה למנכ"ל ומבעלי השליטה בחברה נעם וימן, ומרווח חד פעמי כתוצאה מעלייה לשליטה (60%) בחברה מדיטרנד העוסקה ביבוא ושיווק מוצרי תרופות ללא מרשם, תוספי מזון וכן מוצרים פרה רפואיים.

2 צפייה בגלריה
אינפו הרווח הוכפל
אינפו הרווח הוכפל
הרווח הוכפל

השיפור ברווחיות הגולמית של דיפלומט, עומד גם בניגוד לטענת החברה ברבעון הראשון אשתקד, כי היא בוחנת העלאת מחירים, כתוצאה מזינוק בהוצאות שינוע ומחירי הקנייה מספקיה, שהיה אמור לשחוק את רווחיותה.
נוכח הביקורת הציבורית החברה הקפיאה את התכנית, ואף ציינה בדוחות לסיכום הרבעון הראשון השנה כי הפגיעה שנרשמה מתחילת השנה שעברה בשרשרת האספקה העולמית ואשר נובעת ממחסור במכולות המשמשות להובלה ימית אינה מהותית, בעיקר משום שנכון לעכשיו, ברוב המוצרים בהם היצרנים נושאים בעלות ההובלה הימית, הם לא העלו מחירים.
בין מותגי המזון הבינלאומיים שדיפלומט משווקת בישראל: סטארקיסט, אוריאו, קלוגס, קפה ג'ייקובס, קיקומן. כמו כן החברה מייבאת ומשווקת מותגי בתחום מוצרי הצריכה כמו כמו פאמפרס, ג'ילט, פיירי ואולווייס.