סגור

החברה לישראל נכנסת לשוק הדגים - בהשקעה של 65 מיליון דולר

החברה שבשליטת עידן עופר רוכשת 15% ממניות אקווה הנורווגית, המתמחה בגידול ובהשבחת דגי סלומון - הצדדים יחברו במקביל למיזם משותף, אליו יזרימו יחד 20 מיליון דולר, לטובת השקעה בחוות גידול יבשתיות לדגים

החברה לישראל שבשליטת עידן עופר (51.5%) נכנסת להשקעה בחברה ציבורית מנורווגיה בשם אקווה (AKVA), המפתחת טכנולוגיות בתחום החקלאות הימית. החברה לישראל רוכשת 15% ממניות אקווה בתמורה ל-65 מיליון דולר, במחיר המגלם לחברה הנורווגית שווי של 360 מיליון דולר, לפני הכסף.
מדובר ביישום של האסטרטגיה שעליה הודיעה החברה לישראל לפני שנתיים, לפיה בכוונתה להיכנס להשקעות בעולם המזון. אקווה הנורווגית מייצרת ומפתחת טכנולוגיות שמסייעות ומשביחות גידול של דגי סלמון. אקווה מכוונת בין היתר להקמת מתקני גידול דגים יבשתיים, שיהיו קרובים למרכזי ההפצה של רשתות המזון הגדולות בארה"ב, ובכך לחסוך בעלויות תובלה אווירית ויבשתית, תוך כדי תרומה לאיכות הסביבה.
העסקה נעשית לפי שער של 96.5 קרונות נורווגיות למניית אקווה, פרמיה של 17.7% על מחיר הנעילה של המניה אתמול באוסלו (82 קרונות נורווגיות, טרם ההכרזה על העסקה. במועד השלמת העסקה תשלם החברה לישראל 37 מיליון דולר, תמורת 10% מהון המניות של אקווה, במניות חדשות שיונפקו. רכישת נתח נוסף של כ-5% יהיה מבעלי מניות קיימים, להם תשלם החברה לישראל בין 24 ל-28 מיליון דולר.
לחברה לישראל לא הוענקה אופציה נוספת להגדלת ההחזקות בעתיד. אך היא כן צפויה להעמיק את הפעילות עם אקווה, באמצעות מנגנון מיוחד שיזמו שני הצדדים. החברה לישראל תקצה 10 מיליון דולר ואקווה תקצה סכום דומה לפעילות המשותפת - הצדדים ינהלו בחברה בהחזקה משותפת (50/50) שתשקיע בפרויקטים של הקמת חוות גידול דגי סלמון יבשתיות.
"יש כאן הזדמנות משמעותית להשקעה בטרנד של גידול דגים, אחרי שהביקוש לחלבון מהדג גדל מאוד בשנים האחרונות", אומר מנכ"ל החברה לישראל, יואב דופלט בשיחה עם כלכליסט. לדבריו, "יש מגמה ברורה למעבר לגידול דגים ביבשה, כשהצרכנים רוצים שכל המזון ייוצר קרוב אליהם. רשת כמו וול מארט בארה"ב, למשל, תרצה להתקין חוות דגים יבשתית ליד מרכזי ההפצה שלה, וכך היא לא תזהם את האוויר בטיסות מיותרות".

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל החברה לישראל יואב דופלט
(צילום: סיון פרג')

לדברי דופלט, "אנחנו עובדים על העסקה הזו הרבה חודשים. זו עסקה שאנחנו יצרנו, לא היינו בתחרות עם גורמים אחרים כמו קרנות פריווט אקוויטי. נוצרה מערכת יחסים טובה עם הנהלת אקווה. לעידן עופר יש מוניטין ייחודי בנורווגיה, ובנוסף הקשר הישראלי שמתבטא ביכולת שלנו להביא טכנולוגיות מתקדמות לשם מאוד, גם עזר, כמו גם הנוכחות הבינלאומית שלנו".
בכוונת החברה לישראל, הוסיף דופלט, לקדם באופן משמעותי את השימוש בטכנולוגיות מישראל, כחלק מהחבירה לתאגיד הנורווגי. "אנחנו מתכננים לחבר את אקווה עם טכנולוגיות ישראליות. כיום גידול דגים משתמש בדאטה אנליטיקס ובינה מלאכותיות (AI). משום שמצלמים את הדגים, את הדרך והשעה שבה הם אוכלים, ובוחנים איך להאכיל אותם בעתיד בצורה אופטימלית. יש להערכתנו הרבה טכנולוגיות שנוכל להביא מישראל, כולל גם הגנות סייבר על המתקנים שיוקמו."

2 צפייה בגלריה
עידן עופר
עידן עופר
בעל השליטה בחברה לישראל עידן עופר
(צילום: יח"צ)