סגור
מימין אהרון פרנקל ו גלרט זאסאי
מימין אהרון פרנקל וגלרט זאסאי (צילומים: אוראל כהן, flickr by Vlada Crne Gore)

ההונגרי המסתורי שעוזר לאהרון פרנקל במאבקי השליטה בחלל תקשורת ובתמר פטרוליום

החברה ההונגרית iG4 הציעה הסדר חוב לחלל, במסגרתו ישראלי אלמוני יזרים 18 מיליון דולר ויקבל 61% ממניותיה. היו"ר של iG4 הוא גלרט זאסאי, הבעלים של קרן פרייבט אקוויטי שהתייצבה לצד פרנקל בהצבעה על הרכב דירקטוריון תמר פטרוליום

קוביה הונגרית: אהרון פרנקל הפך לשם מוכר בשנים האחרונות בשוק ההון המקומי, בעיקר בזכות מאבק השליטה המתוקשר שניהל על חברת הנדל"ן המניב גב־ים, אולם במידה רבה בכל הנוגע לו רב הנסתר על הגלוי. בימים אלו עומד לפתחו של בית המשפט בקשה לאשר הסדר נושים בחברת הלוויינים חלל תקשורת, שהיתה בעבר חלק מהאימפריה של שאול אלוביץ'.
במסגרת ההסדר, השליטה בחלל תקשורת אמורה לעבור לידי משקיע אלמוני, שזהותו מעולם לא דווחה לבורסה. ככל הנראה, כפי שנחשף ב"כלכליסט", מדובר בפרנקל עצמו, וכעת איש עסקים הונגרי, שנראה כשחקן חיזוק לפרנקל, אף מבסס עוד יותר את ההערכה שפרנקל הוא אותו משקיע מסתורי.
בשבוע שעבר ביקשו הנושים של חלל תקשורת, מחזיקי האג"ח, מבית המשפט לאשר את הצעת הסדר החוב שהוגשה לו. את ההצעה גיבשה חברה הונגרית בשם iG4, שלמעשה מנסה כבר שלוש שנים לרכוש את השליטה בחלל, שנסחרת ללא גרעין שליטה, אך לא מצליחה בכך, משום שמשרד התקשורת הישראלי לא מעניק לה היתר שליטה. בשל כך, לא יצאה לפועל עסקה שנחתמה ביוני 2021 לרכישת 51% ממניות חלל תקשורת על ידי החברה ההונגרית תמורת השקעה של 215 מיליון שקל.
במסגרת ההצעה העדכנית של אותה חברה הונגרית, שכן קיבלה אישור להחזיק בעד 20% ממניות חלל תקשורת, משקיע ישראלי אלמוני יזרים לחברה 18 מיליון דולר ויקבל 61% ממניות חלל תקשורת, בעוד שהחברה ההונגרית תעמיד מימון של 150 מיליון דולר, שישמשו כהלוואה לחברה או לצורך רכישת לווין חדש – עמוס 17. זאת, בכפוף לאישור של משרד התקשורת. לאחר מכן החברה ההונגרית תקבל לידיה 20% ממניות חלל תקשורת.
תספורת של 50 מיליון דולר
ככל שבית המשפט יאשר את הצעת ההסדר, יספגו הנושים של חלל תקשורת תספורת של כ־50 מיליון דולר, שהם כ־15% מהיקף החוב הכולל כלפיהם, שעומד על 330 מיליון דולר. המחזיקים למעשה יקבלו לידיהם את 18 מיליון הדולרים שיזרים אותו משקיע אלמוני, את 150 מיליון הדולרים שיתקבלו מהחברה ההונגרית, ואת המזומן שבקופת חלל תקשורת – 100 מיליון דולר. כלומר, הסכום הכולל שיקבלו לידיהם המחזיקים עומד על 271 מיליון דולר. בנוסף, הם יקבלו 19% ממניות חלל תקשורת, כך שתהיה להם האופציה ליהנות מעליית ערך עתידית של המניות.
ההצעה העדכנית מטעם החברה ההונגרית הוגשה לראשונה לפני כשנה, ובשום שלב בתהליך לא נחשפה זהותו של אותו משקיע ישראלי. אולם גם בקרב המחזיקים מתייחסים אל אותו משקיע במידה רבה של ודאות כפרנקל. אירוע שהתרחש לאחרונה בחברה אחרת, מחזק את ההערכה הזו.


לפני כשבועיים נערכה אסיפת בעלי מניות בתמר פטרוליום, שותפות האנרגיה שמחזיקה ב־16.7% ממניות מאגר הגז תמר. בעלי המניות התבקשו להצביע על הרכבו החדש של הדירקטוריון. בעלי המניות היו צריכים לבחור בחמישה דירקטורים, כך שלאחר הבחירות מספר החברים היה עולה מ־6 ל־7. על המקומות האלו התמודדו לא פחות מ־14 מתמודדים, שכללו שישה מועמדים מטעם פרנקל, שהוא בעל המניות הגדול בתמר פטרוליום עם החזקה של 24.99%.
להשקפת פרנקל, הדירקטורים המכהנים מזוהים עם בעל המניות השני בגודלו, אלי עזור, שמחזיק ב־24.5% מהמניות. בהצבעה פרנקל הפסיד, כשלא הצליח להכניס אף מועמד מטעמו ותוך שבעלי המניות בוחרים לכהונה מחודשת את כל הדירקטורים המכהנים. על בעלי המניות האלו נמנים גם חברת הביטוח מנורה מבטחים, שמחזיקה ב־12.5% מהמניות, וכן מספר אנשי עסקים שמחזיקים במניות באופן אישי, דוגמת מוטי בן־משה, שמחזיק ב־6.9% מהמניות.
הגוף הבולט שתמך בפרנקל הוא קרן פרייבט אקוויטי הונגרית בשם רפרו איי קפיטל (Repeo I Capital Investments), שאינה גוף מוכר במיוחד בשוק ההון המקומי. הקרן מחזיקה, לדבריה, 3% ממניות תמר פטרוליום, ובשל סוגיה טכנית הקולות שלה לא נספרו באספה. הקרן אף ביקשה לדחות את האספה בשל כך, אולם החברה, שבראשה עומד המנכ"ל ברק משרקי, סירבה לכך.
בין רפרו איי קפיטל והחברה ההונגרית iG4 יש חוליה מקשרת – איש העסקים ההונגרי גלרט זאסאי (Gellert Jaszai). זאסאי הוא היו"ר של iG4 והוא למעשה גם הבעלים של חברת הניהול של קרן רפרו איי קפיטל. בתחקיר שפרסם כלי התקשורת ההונגרי דיירקט 36 (Direkt36), שעסק באנשי עסקים הונגרים המקורבים לשלטון, שמסתירים את הונים באמצעות קרנות ואנשי קש, נטען כי הקרן המדוברת, שמחזיקה ב־3% מתמר פטרוליום, למעשה שייכת לאיש עסקים אחר, בשם Lőrinc Mészáros, הנחשב למקורב לראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן.
בתגובה לתחקיר אמר זאסאי פורמלית שהוא ורק הוא הבעלים של הקרן המדוברת, ושל קרן נוספת שנטען שקשורה לאותו מקורב. בתחקיר צוין גם שקרן רפרו איי קפיטל גם מחזיקה ב־1.4% ממניות iG4.
מערך הקשרים הזה עשוי להצביע על כך שפרנקל הוא אותו משקיע אלמוני שעתיד לקבל לידיו את השליטה בחלל תקשורת, ככל שבית המשפט יאשר את הצעת ההסדר. אגב, פרנקל עצמו הגיש במהלך 2023-2022 שתי הצעות לנושי חלל תקשורת כדי לרכוש את השליטה בה, ובמסגרתן הציע להזרים 110 מיליון שקל לקבל 61% מהמניות – בדיוק הנתח שיקבל אותו משקיע אלמוני בהצעה שעומדת לפתחו של בית המשפט.
ההפסד סדק את ההילה
ההפסד בהצבעה על הרכב דירקטוריון תמר פטרוליום סדק במידת מה את ההילה שאופפת את פרנקל כמי שמצליח לצאת ברווח גדול מפוזיציות שאליהן נכנס. כך, ביוני 2022 הוא מכר את ההחזקות שלו בגב־ים (37.22%) לחברת נכסים ובניין מקבוצת דסק"ש בכ־3 מיליארד שקל, פרמיה של קרוב ל־30% על מחיר השוק באותה העת, ויצא מהפוזיציה ברווח אדיר של 1.25 מיליארד שקל בתוך שנה וחצי בלבד. עוד קודם לכן ביצע סיבוב צנוע יותר בחברת המל"טים אירונאוטיקס. הוא רכש 31.7% ממניותיה תמורת 170 מיליון שקל, מכר אותן בינואר 2019 לרפאל ואביחי סטולרו ב־255 מיליון שקל ורשם רווח של 85 מיליון שקל בתוך שלושה חודשים בלבד.
ההימור הנוכחי המשמעותי של פרנקל הוא מאגר הגז תמר. פרנקל מחזיק, כאמור, ב־24.99% מתמר פטרוליום, וכמו כן מחזיק ב־14.5% באופן ישיר במאגר תמר. בחודש מרץ האחרון הוא רכש 3.5% ממניות המאגר מידי קרן תש"י והראל ביטוח תמורת 250 מיליון דולר, ובסוף 2022 רכש 11% מקרן מובאדלה, קרן ההשקעות של ממשלת אבו דאבי, תמורת 520 מיליון דולר.
פרנקל שואף להגדיל את השפעתו בתמר פטרוליום, ואף להגיע לשליטה, שמוגדרת כהחזקה של 30% ומעלה מהמניות. לשם כך הוא יצטרך שמי מהמוסדיים שמחזיקים בחברה ימכרו לו מניות, או שאלי עזור יעשה זאת, והוא אינו ממהר לכך, ואף לא נענה להצעת רכש שהגיש פרנקל בעבר.