סגור

עליית מחירי הירקות והפירות הקפיצה את רווחי בכורי שדה, גם הסבת יינות ביתן לקרפור

הרווח הנקי של סיטונאית הירקות והפירות זינק אשתקד ב-17.9% ל-49.7 מיליון שקל; המחסור בתוצרת בתקופת המלחמה הובילה לעליית מחירי קניית התוצרת מהחקלאים

סיטונאית הירקות והפירות בכורי שדה רשמה ב-2023 צמיחה של 3.5% במכירותיה וזינוק של 17.9% ברווח הנקי שהסתכם ב-49.7 מיליון שקל. ברקע, העלייה במחירי הפירות והירקות בתקופת המלחמה, והסבת סניפי יינות ביתן לקרפור (לה מספקת סחורה בכורי שדה) הצמיחה את הביקוש לירקות ופירות.
סיטונאית הירקות והפירות שבשליטת האחים אילן וששי שבע, המהווה בין היתר כאמור ספק הירקות של קרפור, מפעילה גם את רשת שוק העיר המונה 15 סניפים ואתר אונליין (המנוהלת על ידי גיסם האחים שבע, רפי שטיינברג) וכן פעילות אשראי חוץ בנקאי תחת חברת גרין ארק.
עיקר העלייה במכירות הקבוצה נבעה מצמיחה במכירות סיטונאות הירקות שצמחו ב-4.3% והסתכמו ב- 1.29 מיליארד שקל. העלייה במכירות הירקות והפירות נרשמה בעקבות המחסור בתוצרת בתקופת המלחמה שהובילה לכך שמחירי קניית התוצרת מהחקלאים עלו, וכן מעלייה של 3.9% בביקוש של רשת יינות ביתן, בעקבות הסבת מחצית מסניפיה למותג קרפור.
בעוד בשנת 2022, היוותה יינות ביתן 16.9% מפעילות ביכורי שדה, הרי שלאחר הסבת מחצית מסניפיה למוצג הצרפתי קרפור, עלתה פעילותה והיא מהווה 20.1% ממכירותיה של החברה. יתרת החוב של קרפור, יינות ביתן ומגה נכון לסוף 2023, עמדה על כ-106 מיליון שקל, לעומת 72.8 מיליון שקל בתום 2022. לבכורי שדה קיים ביטוח אשראי בגין יתרת החוב של הרשת בגובה 45 מיליון שקל.
מגזר הקמעונאות המופעל על ידי רשת שוק העיר, רשם ב-2023 עלייה של 6.8% ומכירותיו הסתכמו ב- 574 מיליון שקל, ואילו פעילות המימון החוץ בנקאי זינקה ב-77.4% ל-34.6 מיליון שקל. בינואר החולף פתחה הרשת סניף נוסף ונערכת לפתיחת סניף בבני ברק. בנוסף, לרשת הסכמים חתומים לפתיחת 3 סניפים נוספים בנתניה, בית שמש ורמלה. במכירות הסניפים בחנויות זהות ב-2023 נרשמה עלייה של 6.9% ופעילות האונליין של הרשת היוותה כ-10.1% מהמכירות, בדומה ל-2022.
בפעילות המימון החוץ בנקאי, ירדה יתרת תיק הלקוחות ל-256 מיליון שקל לעומת 268 מיליון שקל ב-2022. לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל במהלך הרבעון הרביעי, החברה צמצמה את יתרת תיק האשראי בכ-94 מיליון שקל, לאור אי הוודאות בשווקים, והיערכותה לסיכוני השוק. נכון להיום, תיק האשראי עומד על כ-300 מיליון שקל.
הרווח הגולמי של הקבוצה צמח בהמשך לצמיחה במכירות ב-6.3% ל-467.3 מיליון שקל, מה שאיפשר לשפר את הרווחיות הגולמית ל-26.1% מהמכירות, לעומת 25.6% ב-2022. למרות עלייה של 4.1% בהוצאות המכירה ושיווק בעקבות עלייה בדמי השכירות ומיסים עירוניים בזרוע הקמעונאות ומעלייה בהוצאות שכר עבודה בחקלאות, רשמה החברה עלייה של 20.9% ברווח התפעולי שהסתכם ב-70.7 מיליון שקל, ושיעורו עלה ל-3.9% לעומת 3.4% אשתקד.
להערכת החברה, למלחמה אין כעת השפעה מהותית על המצב הכספי או תוצאות הפעילות, שכן מרבית ההשפעות היו בסמוך לפרוץ המלחמה ברבעון השלישי. החברה נערכת להקמת אתר אונליין לזרוע סיטונאות הירקות, ללקוחות פרטיים ועסקים קטנים, לצורך שיווק פירות וירקות פרימיום ארוזים. לשם כך פועלת הקבוצה להקמת פלטפורמה מקוונת לשיווק, וכן התקשרות עם צדדים שלישיים לצורך ביצוע ההפצה. עוד נערכת החברה להמשך הגדלת היקף המכירות לרשת שוק העיר במטרה שתהפוך ללקוח מהותי של בכורי שדה, לצד הרחבת פעילות גרין ארק בדרך של גיוון מוצרים בתחום האשראי חוץ בנקאי, תוך בקרת סיכונים וצמצום חשיפה לענפי פעילות שמוגדרים מסוכנים על ידה.
עלות שכרם של 5 בכירי החברה הסתכמו ב-8.4 מיליון שקל, כשכל אחד מהאחים - אילן שבע המכהן כיו"ר ומנכ"ל, וששי שבע המכהן כמשנה למנכ"ל, עמדה על 3.8 מיליון שקל. עלות שכרו של גיסם רפי שטיינברג המחזיק 10% מהחברה ומכהן כמנכ"ל שוק העיר עמד על 1.6 מיליון שקל, כמו גם עלות שכרו של מאור שבע (בנו של אילן שבע) המכהן כסמנכ"ל תפעולי.