סגור

הזינוק במחירי הנפט הקפיץ את הכנסות בזן ב-80%

הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי עמדו על 1.78 מיליארד דולר והרווח הנקי הסתכם ב-50 מיליון דולר. הקבוצה מאמצת מדיניות דיבידנד, לחלוקה של עד 50% מהרווח הנקי השנתי

קבוצת בזן (בתי זיקוק לנפט) פרסמה היום (ב') את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של 2021, שהן גם הרבעון הראשון של הקבוצה תחת המנכ"ל מלאכי אלפר.
הקבוצה מדווחת על זינוק במרווח הזיקוק, ברקע המשך התאוששות הביקוש לתזקיקים, רבעון חזק נוסף למגזר הפולימרים ואימוץ מדיניות דיבידנד, לחלוקה של עד 50% מהרווח הנקי השנתי, זאת בתנאי שיחס המינוף לאחר דיבידנד יהיה נמוך מ-2.2.
הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי עמדו על 1.78 מיליארד דולר, זינוק של 80% לעומת 990 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-50 מיליון דולר, וה-EBITDA המנוטרל – 144 מיליון דולר.
ה- EBITDA ברבעון הושפע בעיקר משיפור ניכר בסביבה העסקית במגזר הזיקוק, שהציג ברבעון השלישי מרווח זיקוק מנוטרל של 7.8 דולר לחבית וניצולת זיקוק של 86% בקו מגמה עולה. מגזר הפולימרים המשיך לתרום משמעותית לרווחיות והציג EBITDA של 76 מיליון דולר ברבעון השלישי.
2 צפייה בגלריה
מלאכי אלפר ימונה למנכ"ל בזן
מלאכי אלפר ימונה למנכ"ל בזן
מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן
(צילום: יח"צ בזן)
בתקופת הדוח מחירו הממוצע של הנפט הגולמי התאפיין במגמת עלייה ונסחר בין 50 ל-79 דולר לחבית. מחיר הנפט הושפע בין היתר מההתאוששות בביקוש לנפט לאור הקלות בהגבלות תנועה עקב משבר הקורונה והקלות בהגבלות תנועה, בעיקר באירופה ובארה"ב, לצד ירידה בעודפי המלאי שהצטברו בתקופת הקורונה.
"רשימה האדומה"
במקביל לדוחות החזקים של בזן, הקבוצה היא אחת הבעייתיות ביותר בישראל בהיבט הסביבתי. לפני מספר שבועות פרסם המשרד להגנת הסביבה את ה"רשימה האדומה", מדד ההשפעה הסביבתית של המפעלים בישראל, וממנו עלה כי בזן נמצאת בראש הרשימה.
המדד משקף מלבד רכיב של פליטות וזיהום הסביבה, גם (ולמעשה בעיקר) ניקוד על אי ציות לדין הסביבתי וזהו רכיב דומיננטי בציון המפעלים. בזן קיבל דירוג כללי של 586 נקודות, שמורכב מ-500 נקודות על אי ציות, 166 נקודות על פליטות מזהמות והפחתה של 80 נקודות בשל ניהול סביבתי וולנטרי.
2 צפייה בגלריה
מפעלי בזן במפרץ חיפה
מפעלי בזן במפרץ חיפה
מפעלי בזן במפרץ חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
לפני כחצי שנה פרסמה ועדת המנכ"לים בראשות פרופ' אבי שמחון את המלצותיה לפיתוח וקידום מפרץ חיפה, כאשר בשורה התחתונה הומלץ להפסיק את הפעילות הפטרוכימית במפרץ בתקופה של עשור. ההמלצה מבטאת הכרה ממשלתית במהלך לפינוי התעשייה המזהמת ממפרץ חיפה, הן כחלק מהמאבק במשבר האקלים, והן בשל הטענות על זיהום אוויר ופגיעה בבריאותם של תושבי הסביבה.
בזן מצידה הציגה באוגוסט אסטרטגיה ירוקה לפיתוח של אנרגיות מתחדשות ובהן מימן ירוק, אך כיום היא מפתחת מימן אפור שהוא מזהם. בדו"ח הרבעון השלישי לא מצאנו התייחסות לנושא.
מלאכי אלפר מנכ"ל הקבוצה: "התוצאות מדברות בעד עצמן ומוכיחות את חוסנה של הקבוצה. בזן ממשיכה את המגמה החיובית מתחילת שנת 2021 ומציגה רבעון שלישי חזק בשני מגזרי הפעילות. בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחה ה-EBITDA המנוטרלת לכ-341 מיליון דולר והרווח הנקי עלה לכ-164 מיליון דולר".