סגור
תותח אלביט
תותח של אלביט מערכות (צילום: אלביט מערכות)

"אפקט אוקראינה" מסדר ל'אלביט מערכות' עסקת ענק בדנמרק

המדינה הסקנדינבית זקוקה להצטיידות מחודשת בנשק, בעקבות הסיוע שהיא מעניקה לאוקראינה במלחמתה מול רוסיה; היקף העסקה של משרד ההגנה הדני מול אלביט לרכישת תותחים ומערכות שיגור לרקטות מוערך בסכום של 260 מיליון דולר

משרד ההגנה של דנמרק מאיץ עסקה בהיקף שמוערך בכ-260 מיליון דולר עם אלביט מערכות, לקראת הצטיידות מהירה בתותחים ובמערכות שיגור של רקטות מדויקות לטווחים של מאות קילומטרים.
מהודעה שפרסם אתמול (ה') משרד ההגנה הדני עולה כי המערכות שבכוונתו לרכוש מאלביט אמורות לאפשר לו לסגור פערי מלאי שאיתם הוא מתמודד, בעקבות הסיוע הביטחוני שהגיש במהלך השנה האחרונה לצבא אוקראינה, שנלחם מאז פברואר 2022 בצבא הרוסי.
תוכנית ההתחמשות של דנמרק כוללת רכש של תותחי ATMOS שאותם אלביט מייצרת במפעל שלה ביוקנעם ושל המשגרים הרב-תכליתיים PULS, המאפשרים שיגור מגוון רחב של רקטות מדויקות, המאפשרות פגיעה במטרות בטווחים של עד כ-300 קילומטר.
מדובר במשגרים הנישאים על גבי משאיות ומאפשרים שיגור רקטות לטווחים משתנים, כמו "כידון קסום" (עד כ-40 קילומטר); "אקסטרא" (כ-150 קילומטר) ו"נץ דורס" (כ-300 קילומטר). רקטות אלה פותחו בעבר בתע"ש מערכות שאלביט רכשה מהמדינה בסוף 2018 והרחיבו את סל המוצרים של אלביט.
מהלכי דנמרק לרכש תותחי ה-ATMOS הישראליים באים על רקע החלטה שקיבלה באחרונה לספק כ-20 תותחים מתנייעים מסוג CAESAR שמתוצרת צרפת לצבא אוקראינה.
לפי פרסומים בדנמרק, אחד השיקולים שהשפיעו על החלטתה לקדם מו"מ מואץ עם אלביט לקראת עסקת ההתחמשות הגדולה הוא היכולת שלה לספק לה מערכות אלה כבר במהלך השנה הקרובה. בדנמרק רואים את ההצטיידות הצפויה ברקטות המדויקות כנדבך משלים לחידוש ושדרוג מערך התותחים שלה באמצעות ה-ATMOS.
אלביט צפויה לספק בשנים הקרובות תותחים מסדרת ATMOS לכוחות התותחנים של צה"ל באופן שיחדש וישדרג את משק התותחים המיושן שלו. בשונה מהתותחים שמתוכננים להימכר לדנמרק, ונמכרו בעבר גם למדינות באסיה, אלה שמיועדים לצה"ל נחשבים מתקדמים יותר.
במהלך השנה האחרונה התעשיות הביטחוניות בארץ צפו גאות בביקוש העולמי למערכות נשק, להגנה ולהתקפה, בעקבות לקחים שמפיקים צבאות במערב מהמלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה. במערכת הביטחון העריכו כי "אפקט אוקראינה" ישפיע גם על היקפי היצוא הביטחוני הישראלי שבסוף 2021 הסתכם בכ-11.3 מיליארד דולר ועל פי הערכות הוא יוסיף ויתרחב גם בשנים הקרובות.