סגור
מימין קובי מימון ו חיים צוף
מימין: קובי מימון וחיים צוף (צילום: אוראל כהן)

בדרך למחיקתה מהמסחר: נפטא תחלק אחזקתה באקויטל לבעלי המניות שלה כדיבידנד בעין

הקבוצה שבשליטת קובי מימון וחיים צוף נערכת להוריד קומה בפירמידה. המהלך עשוי לפשט הצעת רכש לבעלי מניות המיעוט שייוותרו לאחריו

קובי מימון וחיים צוף סוללים את הדרך להשטחת הפירמידה שלהם. אתמול הודיעה נפטא שנשלטת (67.3%) באמצעות אקויטל, כי היא מעוניינת לחלק ב־13 ביולי לבעלי המניות שלה כדיבידנד בעין את כל מניות אקויטל שבהן היא מחזיקה (13.3%). מניות נפטא ואקויטל הגיבו להודעה על חלוקת המניות בעליות של 3% ושל 4% בהתאמה. דירקטוריון נפטא, שצוף עומד בראשו, נימק את המהלך בכך שהוא ישפר את מבנה ההון של החברה ויביא לשיפור התשואה עליו.
מעבר לאחזקה באקויטל, הנכס העיקרי של נפטא, שנסחרת לפי שווי שוק של כמעט 2.2 מיליארד שקל, הוא אחזקה (18.5%) בישראמקו נגב שמחזיקה בתורה ב־28.8% מהזכויות במאגר הגז תמר. בנוסף, נפטא מחזיקה ב־100% מישראמקו אינק שפועלת בתחום הנפט והגז בארה"ב,. לחברה גם פעילות בתחום הנדל"ן המניב והמלונאות אך זו אינה מהותית. בנוסף לאקויטל מחזיקים במניות נפטא גם כמה גופים מוסדיים, בהם מנורה (7.8%), מגדל (7.6%) והראל (5%). לצידם הציבור מחזיק ב־12.3% ממניות החברה.
באוקטובר האחרון נחשף ב"כלכליסט" רצונה של אקויטל, ששולטת (47.6%) גם באיירפורט סיטי, למחוק את נפטא מהמסחר ולהפוך אותה לחברה פרטית (100%). העברת המניות כעת, עוד טרם ביצוע עסקת המיזוג, תביא לביטול אחזקת המניות הצולבת שמתקיימת בין שתי החברות, ובכך, המהלך יסייע לפשט את מבנה האחזקות של נפטא לפני ביצוע המיזוג ועשוי לאפשר לבעלי מניות המיעוט בנפטא לשקלל טוב יותר את הצעת הרכש מצידה של אקויטל.

הכוונה של צוף ומימון למחוק את נפטא מהמסחר בתל אביב לא נובעת מאילוץ רגולטורי, אלא מסיבות עסקיות, ככל הנראה על רקע התשואות הנמוכות יחסית שהשיגה מנית נפטא בשנים האחרונות. זאת, חרף העליות הדרמטיות במחירי האנרגיה בעולם בחודשים האחרונים שהובילו להתאוששות במחירי המניות של חברות מסקטור האנרגיה. כך, מתחילת השנה עלתה מניית נפטא בפחות מ־4%, בעוד ישראמקו עלתה ב־27% ומדד תל אביב־נפט וגז זינק ב־34%.
העברת המניות של אקויטל לבעלי המניות של נפטא תוביל לדילול אחזקתם של בעלי העניין באקויטל שמחזיקים כיום ב־54.3% ממניותיה. זאת, מכיוון שהמהלך יוביל להעברת 4.3% ממניות אקויטל לידי המוסדיים והציבור, שמחזיקים כאמור ב־32.8% ממניות נפטא ויקבלו את החלק היחסי מ־13.3% מניות אקויטל שבאחזקתה. בהתאם, העברת המניות גם תשפר במעט את סחירות המניה.
כדי למחוק את נפטא מהמסחר אקויטל תידרש להגיש הצעת רכש למניות המיעוט בחברה, שמוחזקות כאמור בידי המוסדיים והציבור. אם הצעת הרכש תהיה לפי שווי השוק של החברה, וללא פרמיה עליו, אקויטל תיאלץ לשלם למיעוט בנפטא כ־717 מיליון שקל.