סגור

בלעדי
הפניקס, עמיתים ואיילון קונות מנוי את חלקה בעיר הבה"דים

קרן התשתיות מוכרת את אחזקותיה, 37% מזכיינית עיר הבה"דים מבט לנגב, לשלושת הגופים תמורת 139 מיליון שקל. קרן נוי 1, שמסיימת את חייה, השקיעה במבט לנגב סכום כולל של 97 מיליון שקל, והיא יוצאת מההשקעה בתשואה של פי 2.2

קרן התשתיות נוי מוכרת את אחזקותיה בעיר הבה"דים. ל"כלכליסט" נודע כי חברות הביטוח הפניקס ואיילון וקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים רוכשות את האחזקות (37%) של נוי בפרויקט תמורת 139 מיליון שקל.
נוי נכנסה להשקעה בזכיינית עיר הבה"דים מבט לנגב כשנתיים לאחר גיוס קרן נוי 1, שהסתיים במאי 2011. המכירה נעשית לשלושה מהמשקיעים בנוי, והיא תיעשה בחלוקה הבאה: 14.8% להפניקס, 14.8% לעמיתים ו־7.4% איילון. העסקה דורשת את אישור משרד הביטחון.
ההשקעה של קרן נוי במבט לנגב מסתכמת ב־97 מיליון שקל, מהם 25 מיליון בהלוואת מזנין (מימון ביניים) שהומרה למניות מאוחר יותר, והיתר בהשקעה ישירה במניות מועדפות (26%). הקרן סיימה את חייה, שמשכם עשר שנים, והשיגה תשואה של פי 2.2 על העסקה.
נוי מחזיקה במבט לנגב יחד עם אלקטרה, שבשליטת האחים זלקינד; מנרב של קרן אסנס, בראשות האחים וייל; וקבוצת רד בינת של האחים זיסאפל.
קבוצת מבט לנגב זכתה בפברואר 2012 במכרז למימון, לתכנון ולהקמה של קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב המכונה עיר הבה"דים. ב־20 שנה הבאות תתפעל אותה מבט לנגב, ובתום התקופה היא תעבור לידי צה"ל ומשרד הביטחון. זה האחרון מעביר למבט לנגב דמי שכירות רבעוניים.
14.8% הנתח שתחזיק הפניקס 14.8% הנתח שתחזיק עמיתים 7.4% הנתח שתחזיק איילון
העיר מתפרשת על פני 1,600 דונם, מהם כ־250 אלף מ"ר שטח בנוי. החברה סיימה את בניית הקריה, וזו כבר מתפקדת ומשרתת את חיילי צה"ל. המימון של 1.3 מיליארד שקל לבנייה הגיע מבנק הפועלים. עלות הפרויקט (הקמה והפעלה) עמדה על 10 מיליארד שקל, ועבודות הבינוי בפרויקט הסתכמו ב־1.8 מיליארד שקל.
מבט לנגב מפעילה את הפרויקט ומקבלת מענק של 200 מיליון שקל ממשרד הביטחון. הזכייה במכרז כוללת, מלבד ההקמה, גם תחזוקת מבנים, תשתיות ומערכות מחשוב, מערכות תקשוב, אחזקה חימושית, שירותי הסעדה והפעלת מוקד מרכזי; זאת באמצעות חברת מבט לנגב תפעול. נוי, שבניהול פיני כהן רן שלח וגיל־עד בושביץ', מחזיקה גם במניות בקבלן התפעול של הפרויקט.
קרן נוי הוקמה ב־2011 על ידי כלל ביטוח, פועלים שוקי הון, מנורה ודש איפקס, ושורת גופים מוסדיים בשוק ההון, במטרה להשקיע בפרויקטי תשתית בישראל ובחו"ל. עד היום גייסה נוי כ־6.5 מיליארד שקל בשלוש קרנות, ועוד קרנות ייעודיות לפרויקטים נוספים, כמו כביש חוצה ישראל. הקרן הראשונה בשלבי מכירה של נכסיה האחרונים.
לפני כשלושה חודשים חתמה נוי על מכירת מניותיה בפרויקט מגלים, תחנת כוח תרמו־סולארית בנגב, בעסקת ענק של 580 מיליון שקל לחברת נופר אנרגיה. העסקה עוררה ביקורת קשה כעסקת בעלי עניין, שכן נוי רכשה לפני שנה 20% ממניות נופר ב־230 מיליון שקל. בשלב מסוים הצטרף בית ההשקעות אלטשולר שחם לנוי ברכישה. בסופו של דבר הופסקו המגעים והעסקה בוטלה בצל הביקורת.
מהקרן נמסר בתגובה: "קרן נוי נכנסה לעסקה בשלבים של סגירה פיננסית, היתה במשך כל תקופת ההקמה וכעת מעבירה נכס יציב ומניב, שנותן שירות מצוין למשרד הביטחון. הפרויקט מהווה מימוש האסטרטגיה של הקרן ויישום תפישת עולם ציונית של מעבר בסיסי צה"ל דרומה".
ניר עובדיה, מנהל השקעות ראשי בעמיתים, אמר בעקבות העסקה: "רכישת אחזקות קרן נוי בעיר הבה"דים היא ביטוי לאסטרטגית ההשקעות הישירות של עמיתים בתחום התשתיות. עיר הבה"דים הוא פרויקט תשתיתי מוצלח המייצר תזרים יציב שתואם את צרכי ההשקעות שלנו לטווח ארוך.
ההשקעה הנוכחית מצטרפת לתיק ההשקעות המשמעותי של עמיתים בתחום התשתיות, הכולל השקעות ישירות בפרויקטי תשתיות לאומיות ככמו מנהרות הכרמל, כביש 6, נתיבי הצפון, תחנות הכח החופיות באשקלון ובשורק, תחנות כוח פרטיות וכן פרויקטים נוספים של משרד הביטחון כגון קרית התקשוב והמרכזים הלוגיסטיים."

1 צפייה בגלריה
בנייה עיר הבה"דים
בנייה עיר הבה"דים
בניית עיר הבה"דים
(צילום: חיים הורנשטיין)