סגור

בלעדי
אקירוב רוצה עוד: יגיש בקשה להיתר שליטה בכלל ביטוח

בעל השליטה באלרוב נדל"ן, שמורווח על הנייר כ־400 מיליון שקל על חברת הביטוח, יגיש בקשה בתוך חודש. הוא יוכל להגיע ליעדו, אחזקה של 30%, דרך רכישת נתח מבעלי המניות, בהם אייל לפידות, הראל והפניקס

גיוס האג"ח הקרב יוכל לסייע במימון: מעט יותר משנה לאחר שנכנס אליה לראשונה, אלפרד אקירוב החליט לצאת למהלך של השתלטות על כלל ביטוח. ל"כלכליסט" נודע כי אקירוב החליט להגיש לרשות שוק ההון בקשה להיתר שליטה בחברת הביטוח. הבקשה תוגש במהלך החודש הקרוב.


כיום מחזיק אקירוב, באמצעות אלרוב נדל"ן הבורסאית שבשליטתו (80%) ב־15% ממניות כלל החזקות, החברה־האם הציבורית שמחזיקה במלוא המניות של כלל ביטוח הפרטית. זאת בהתאם להיתר האחזקה הנוכחי שבידיו, אותו קיבל ביולי האחרון. כדי לעלות לשיעור אחזקה גדול יותר, עליו להגיש בקשה לקבלת היתר שליטה.

2 צפייה בגלריה
אלפרד אקירוב יור אלרוב
אלפרד אקירוב יור אלרוב
אלפרד אקירוב
(עמית שעל)

עם הגשת הבקשה, רשות שוק ההון בהובלת משה ברקת תבצע בדיקות מעמיקות הנוגעות, בין היתר, לחוסן הפיננסי של אלרוב נדל"ן ושל אקירוב עצמו. מדובר בהליך שלא צלח אדוארדו אלשטיין, לאחר שהפך לבעל השליטה בקבוצת אי.די.בי ב־2014, שהחזיקה אז בשליטה בכלל ביטוח (55% בכלל אחזקות). משום שאלשטיין לא קיבל היתר שליטה, הנאמן שמינתה הרשות למניות מכר אותן במנות קבועות על פני תקופה ארוכה; המכירה הסתיימה רק השנה.
בכוונת אקירוב להגיע לאחזקה של 30%. הוא יוכל לעשות זאת באמצעות רכישת מניות ישירות מחלק מבעלי המניות הנוכחיים של כלל החזקות, או באמצעות הגשת הצעת רכש. על בעלי המניות הבולטים של כלל החזקות כיום נמנים אייל לפידות, לשעבר מנכ"ל הפניקס ושיכון ובינוי, שמחזיק בכ־4% ממניות החברה; חברת הביטוח הראל, שמחזיקה ב־7.5%; וחברת הביטוח הפניקס, שמחזיקה ב־7.1%.
שווי השוק של כלל אחזקות עומד על 5.5 מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה עלתה ב־63% מתחילת השנה. כלומר, כדי לרכוש עוד 15%, אלרוב תצטרך לשלם 825 מיליון שקל. לפי דו"חות הרבעון השלישי, שפורסמו אתמול, נכון לסוף ספטמבר לאלרוב יש מזומנים ושווי מזומנים של 138.8 מיליון שקל, כך שהיא תידרש למצוא מקורות מימון לשם ביצוע הרכישה המדוברת. בימים אלה אלרוב נדל"ן נערכת לגיוס אג"ח של חצי מיליארד שקל, שיוכל לסייע משמעותית לביצוע הרכישה. אקירוב נכנס לראשונה להשקעה בכלל החזקות באוקטובר 2020, אז רכש באמצעות אלרוב נדל"ן מניות בקרוב ל־130 מיליון שקל והגיע לאחזקה של כ־5% מהמניות - אחזקה שהפכה אותו לבעל עניין בחברה, ומתוקף כך נודע הדבר לציבור. מאז רכש מניות ב־351 מיליון שקל, והסכום הכולל שהשקיע אקירוב בכלל החזקות הגיע ל־480 מיליון שקל. הנתח שלו בחברה שווה כיום 825 מיליון שקל, כך שהוא מורווח על הנייר כ־400 מיליון שקל, מה שבא לידי ביטוי בדו"חות אלרוב נדל"ן.

2 צפייה בגלריה
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
משה ברקת יו"ר רשות שוק ההון
(צילום: עמית שעל)

בעת שנודע שאקירוב הפך לבעל עניין בכלל אחזקות, שווי השוק שלה עמד על 2.3 מיליארד שקל, לעומת 5.5 מיליארד שקל כיום. כלומר, שווייה יותר מהכפיל את עצמו, והוא ממקם את כלל כחברת הביטוח הרביעית בגודלה במונחי שווי שוק אחרי הפניקס (9.9 מיליארד שקל), הראל (7.5 מיליארד שקל) ומגדל ביטוח (5.7 מיליארד שקל).
אם אקירוב אכן ייהפך לבעל השליטה בכלל החזקות, תהיה זו הפעם הראשונה מאז ימי נוחי דנקנר — שנפרד בפועל מהשליטה בכלל החזקות ב־2013, מעט לפני שנפרד מהשליטה בקבוצת אי.די.בי — שלחברה יהיה בעל שליטה.